  • 61. Data: 2002-04-04 07:38:11
    Temat: Re: bezpieczeństwo a' la Inteligo - tp mit :-(
    Od: "Robert Wicik" <R...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pablos" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:a8fad5$9fn$1@news.tpi.pl...
    > nie bądź naiwny, gdyby CIA czy ktokolwiek inny złamał tą metodę, to byłbyś
    > pewnością jako pierwszy o tym poinformowany :-))))

    Przykładowy klucz RSA 512 bitów został złamany (liczba modularna została
    rozłożona na czynniki) w 2000 roku i to nie przez CIA, ale przez kilkunastu
    specjalistów z uczelni. O ile dobrze pamiętam, zostało to opisane w artykule
    na konferencji Eurocrypt'2000. Dlatego klucze są wydłużane i wydłużane i ...

    Pozdrawiam
    R.Wicik

  • 62. Data: 2002-04-04 09:48:33
    Od: <y...@y...pl>

    > Na p.b.b. i w roznych "rankingach" jest dożo zwolenników hasel
    > jednorazowych.
    > Ja natomiast uważam, że hasla jednorazowe (drukowane lub generowane przez
    > token)
    > maja taką właśnie wadę, że pracownik banku (szczególnie informatyk) mogą
    > sobie taką
    > odpowiedż jednorazową wygenerować, bo komputer bankowy po prostu to umie.
    I tu się z tobą nie zgodzę. Po pierwsze jeśli porównójesz token z listą haseł.
    Lista haseł jest kopiowalna w sposób fizyczny, da sie wydukować duplikat,
    skopiować plik itp. Token nie jest kopiowalny. Posiada swój unikatowy numer,
    niemożna go powielić, rozmontować czy przeprogramować.
    Zakładasz że bank sam szyfruje tokeny - ma to miejsce tylko w wypadku tokenów
    typu challange - response. Tokeny generujące response w oparciu o czas są
    programowane przez producenta a ich algorytmy są najcześciej nieznane bankowi.
    Bank otrzymuje pudełko tokenów i płytkę z softem.

    Najbezpieczniejszy moim zdaniem token pracujący w trybie Time based challange
    response generuje kod w oparciu o wywołanie i ziarno czasu. Jeśli więc nawet
    ktoś "podpatrzyłby" odpowiedz z tokena dla danego wywołania to i tak po uływie
    określinego czasu straciła by ona swoją ważność.

    > Klucz prywatny do podpisu elektronicznego mam tylko ja i nikt za mnie
    > transakcji
    > nim nie podpisze ;-))
    A jak przechowujesz ten kluczyk?
    - na karcie ? to musisz mieć w kieszeni czytnik inaczej rozwiąznie nie jest
    przenośne.
    - na dyskietce? ;-)........ kiedyś miałem ze pare programików do kopiowania
    dyskietek 1 do 1 z nunerami seryjnymi włącznie.

    A tak tokenik to i w kieszeń się zmieścii zgnieści go trudniej...
    Reasumując uważam rozwiązanie takiego np Integerum za bezpieczniejsze i
    wygodniejsze od takiego np BPH

    A użytkownikom Inteligo życzę wiele szcześcia ....
    Moze sie jeszcze przydać
    Yorge

  • 63. Data: 2002-04-04 10:19:11
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <y...@y...pl>
    > (...) Tokeny generujące response w oparciu o czas są
    > programowane przez producenta a ich algorytmy są najcześciej nieznane
    bankowi.
    > Bank otrzymuje pudełko tokenów i płytkę z softem.

    no i o to chodzi ze ten soft uzyty zamiast twojego tokena pozwoli zrobic
    operacje "w twoim imieniu" - nie masz podstaw zeby sie jej wyprzec

> [...]
    kopiowania
    > dyskietek 1 do 1 z nunerami seryjnymi włącznie.

    na karcie - chetnie ale faktycznie malo czytnikow u nas
    w takiej Finladii kazdy dowod osobisty ma podobno chipa kryptograficznego

    > Reasumując uważam rozwiązanie takiego np Integerum za bezpieczniejsze i
    > wygodniejsze od takiego np BPH

    tu sie zgadzam, BPH i KB24 uzywaja pgp a to za malo
    porzadnie, wg norm ISO ma to wdrozony Fortis, i tam oprocz twojego klucza
    prywatnego do nawiazania sesji potrzebny jest twoj klucz publiczny z
    certyfikatem banku wczytany do przegladarki

    > A użytkownikom Inteligo życzę wiele szcześcia ....
    > Moze sie jeszcze przydać
    > Yorge

    tu sie zgadzam
    *** blad ***

  • 64. Data: 2002-04-04 10:28:16
    Od: <o...@p...onet.pl>

    > Spokojnie....
    > 1) To moze byc podpucha zwykla od Inteligo - konkurencja sie polasi zrobi
    > burze - a wtedy Inteligo a figa - zobaczcie na karteczki mozna kserowac i
    > takie tam - u nas kasa jest bezpieczna

    hm... to ciekawe że jeśli pojawia się pomysł podpuchy to autorem ma być
    Inteligo a nie właśnie konkurencja, czyżby wróg nr 1 ppb :-)

    Nikt chyba nie wspomniał, że po ewentualnym wykorzystaniu karty kodu,
    użytkownik ma poważny argument (np. w sądzie) w postaci karty kodów z
    wykorzystanym a nie zdrapanym kod'em.

    Pozdrawiam,
    OnLee

  • 65. Data: 2002-04-04 10:50:18
    Od: amd <d...@u...gda.pl>

    blad wrote:

> [...]
    > prywatnego do nawiazania sesji potrzebny jest twoj klucz publiczny z
    > certyfikatem banku wczytany do przegladarki

    Rozumiem ze koledzy lamia pgp jedna reka ? :-)
    A tak w ogole to czy ktos z dyskutantow pomyslal przez chwile o ekonomii ? Co
    sie oplaca zlamac i jak ? I za jaka cene ?
    Przeciez liczba osob ktore moga przejsc przez zabezpieczenia nie jest taka
    duza (prosze patrzec na zabezpieczenia lacznie i w kolejnosci jakiej one
    istnieja).
    Naciagnac mozna firme, ale zwyklego czlowieka ? Ostatecznie taki numer
    mozliwy jest tylko raz. I co potem ? Do konca zycia za te pare tysiecy ?
    amd

  • 66. Data: 2002-04-04 10:53:04
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "amd"
> [...]

    ? Co
    > sie oplaca zlamac i jak ? I za jaka cene ?

    nie chodzi o lamanie ale o wzajemne zaufanie i standardy - bank wie ze to
    ja a ja wiem ze to z bankiem sie polaczylem.
    uzywanie samego klucza pgp to jakby polsrodek - w Fortisie bez problemu
    przestawia sie na klucz funkcjonujacy w PKI
    *** blad ***

  • 67. Data: 2002-04-04 11:09:50
    Od: amd <d...@u...gda.pl>

    blad wrote:

> [...]
    > uzywanie samego klucza pgp to jakby polsrodek - w Fortisie bez problemu
    > przestawia sie na klucz funkcjonujacy w PKI

    Jezeli znasz instytucje w Polsce w ktorej nie panuje burdel to wymien. W
    kazdej jest bajzel. Chaos tworzy liczba uzytkownikow. Bylo, jest i bedzie.
    A jesli chodzi o certyfikaty ... :-) mozesz udowodnic ze proste logowanie sie
    w systemie nie potwierdza jej tozsamosci ? (haslo zaszyfrowane zwykla funkcja
    jednokierunkowa, serwer przechowujacy liste hasel zaszyfrowanych) ? Ty i tak
    wiesz ze to bank dzieki CA (a wlasciwie dzieki temu co ci napisze Twoja
    przegladarka). Oczywiscie ja zakladam ze kazda wazniejsza operacja wymaga
    kolejnej, innej metody potwierdzenia tozsamosci.
    amd

  • 68. Data: 2002-04-04 12:31:37
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    begin --> Wed, 3 Apr 2002 16:00:14 +0200, w
    <a8f34b$4eo$1@news.tpi.pl>, "blad" <b...@W...pl>
    napisał(-a):

    > Klucz prywatny do podpisu elektronicznego mam tylko ja i nikt za mnie
    > transakcji
    > nim nie podpisze ;-))

    Tak, a kto zawija te podpisy w sreberka? :)))

  • 69. Data: 2002-04-04 13:00:10
    Od: <z...@p...onet.pl>

    > powiem wam, ze ja w rozne cuda moge uwierzyc
    > W grudniu wyslalem SMSa do Ideii (a co mam ich kurde kryc) po IDEA WAPARK
    > SMS.
    (...)
    > Bo tak twierdza technicy!!! I to ja sie myle i 3 rozne infolinki zaczynaly
    > mi wmawiac, ze ja sie pomylilem i tak dalej.
    > Zadna nie chciala slyszec ze ja uzywalem normalnie tego od grudnia i
    > dzialalo, bo w ich systemie nie ma sladu nawet tego... Czyli ja pieprze
    > smuty.

    To jak z wiecznie kasowanymi usługami SMS-STANDARD z nie wiadomo
    jakiego powodu.

    Też mi paniusia wmawiała, że nigdy nie miałem takiej usługi - a używam
    POP prawie wyłącznie do pisania maili (tylko czasem innych sms-ów,
    a gadam z abo z marną klawiaturą do pisania) - i w kwartał poszło parę
    "dużych" zdrapek... ;-))

    I propozycja, że niech podadzą skrzynkę, to wyślę im 50 forwardów
    maili z tego telefonu też nie trafiała... :-)))

    Pozdrawiam,
    Ziutek jeden

  • 70. Data: 2002-04-04 13:01:20
    Od: <z...@p...onet.pl>

    > Niestety nie pamietam go, nawet przez mgle =) Mozesz przypomniec co bylo w
    > '84?

    Przy dzisiejszej "realnej rzeczywistości" to już naiwna bajka... ;-)))

    Pozdrawiam,
    Ziutek jeden