  • 1. Data: 2004-09-17 23:22:39
    Temat: Wyjaśnijmy sobie raz a dobrze pojęcia KREDYT i DEBET
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    chyba się w tym pogubiułem - czym różni się np. kredyt odnawialny od debetu
    itd.
    z łaciny credo = wierzyć komuś i udostępnić dobra za późniejszą płatność, w
    dawnych salonach gier po wrzuceniu monet było komunikat "you have 5 credits"
    w księgowości są dwie strony Ct-ma i Dt-winien, ale dla hecy zrobili to tak,
    że mam kredyt w banku a (jestem) winien mieszkanie na które ten kredyt
    został wzięty.

    Anyway - rozgadałem się :)) ad rem - ktoś kto czuje tematykę niech powie
    czym różni się kredyt od debetu (z formalnego punktu widzenia)?

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 2. Data: 2004-09-18 15:53:30
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    zbiggy wrote:

    Ale z Twoich poprzednich wypowiedzi wnoszę, że bardziej interesowałoby
    Cię wytłumaczenie różnicy między _kartą_ debetową i kredytową.

    polecam
    http://www.karty.pl/info/rodzaje/index.htm

    KJ

  • 3. Data: 2004-09-18 15:58:18
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > chyba się w tym pogubiułem - czym różni się np. kredyt odnawialny od
    debetu

    Ja powiedzialbym tak: kredyt to instytucja sluzaca do pompowania pieniedzy w
    kierunku bank-> klient. Czyli bank daje (tzn. pozycza) Tobie pieniadze.
    "Debet" zas - w potocznym rozumieniu (fachowo jest to po prostu saldo
    debetowe - dopuszczalne badz nie) - jest sytuacja, gdy na koncie, ktore
    sluzy przeciez do pompowania pieniedzy w strone klient->bank pojawi sie
    saldo wskazujace na to, ze przepompowano je w drugim kierunku.

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Wirtualna kancelaria korepetytorska i konsultacyjna.
    Korepetycje i konsultacje przez telefon.

  • 4. Data: 2004-09-18 16:01:23
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    SDD wrote:
> [...]
    Ale ja o tym wiem.
    KJ

  • 5. Data: 2004-09-18 16:02:58
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Cię wytłumaczenie różnicy między _kartą_ debetową i kredytową.

    Przy karcie kredytowej - palcisz nie swoimi pieniedzmi. Pojawiaja sie jak
    gdyby "nowe pieniadze". Masz na rachunku 1000 zl, robisz zakupy za 500 zl -
    i nadal masz na koncie 1000 zl - i towary za 500 tez masz. Tak jest az do
    konca Grace Period. Jest tak daltego, ze Twoje zakupy kredytuje bank.

    Przy karcie debetowej bank Cie nie kredytuje. Od razu obciaza - czyli
    wykonuje debet - zmniejsza Ci saldo na koncie. Po zakupach za 500 zl masz na
    koncie tylko 500 zl.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2004-09-18 16:07:39
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > Ale ja o tym wiem.

    Odpowiadalem zbiggy'emu, jako re: na Twoj post, gdyz zasugerowales w nim, o
    co moze zbiggy'emu chodzic.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2004-09-18 17:24:08
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ale z Twoich poprzednich wypowiedzi wnoszę, że bardziej interesowałoby Cię
    > wytłumaczenie różnicy między _kartą_ debetową i kredytową.

    ja tylko trochę teoretyzuję, ale np. jaka jest różnica pomiędzy takimi
    zdaniami:
    1. przyznano mi kredyt odnawialny
    2. przyznano mi debet

    przynajmniej w potocznym języku - żadna (w obu przypadkach "mogę dysponować
    kwotą wyższą niż rzeczywiście mam na r-ku.")
    przecież "kredyt" i "debet" to antonimy, a w j. polskim funkcjonują jak
    synonimy!

    aby to jakoś uporządkować, pytam więc na grupie - jak to jest?
    moja teoria (ale nie jestem bankowcem, a przedmiot o bankach miałem w latach
    90-tych) jest taka:
    Kiedy rachunek ma saldo dodatnie to ma saldo kredytowe (Ct) a kiedy
    zjedziemy poniżej zera, to jest saldo debetowe (Dt) a więc stąd bierze się
    powiedzenie "mieć debet na koncie" - bo pani księgowa mówi: panie, saldo
    pańskiego rachunku jest debetowe.
    Saldo kredytowe (Ct) jest dodatnie (trochę przewrotna ta księgowość - na
    rachunku Winien zapisujemy mieszkanie, a na rachunku Ma - kredyt za to
    mieszkanie :-))

    I tu dochodzę do takiej konkluzji: wydatki kartą kredytową powiększają saldo
    debetowe rachunku [1], a zakupy kartą debetową zmniejszają saldo kredytowe
    rachunku.
    Czy mam rację w tym wszystkim?

    [1] no chyba, że pułap limitu karty kredytowej jest liczony jako punkt
    odniesienia i saldo kredytowe, ale wtedy chyba nie byłoby sensu rozróżnienie
    kart debetowych i kredytowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy

  • 8. Data: 2004-09-18 17:39:05
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    > zdaniami:
    > 1. przyznano mi kredyt odnawialny
    > 2. przyznano mi debet

    1. wyrazenie "fachowe"
    2. mowa potoczna - powinno byc: przyznano mi dopuszczalne saldo debetowe

    zazwyczaj jest pewna roznica - saldo debetowe jest czyms "nienormalnym " - i
    nawet dopuszczalne musi byc na czas splacone. Kredyt liniowy jest stala
    mozliwoscia zadluzania sie i dopiero, gdy klient wyplaci cala sume kredytu
    osiaga zero (jesli wyplaci wiecej - o ile to bedzie mozliwe - wejdzie w
    saldo debetowe).

    Pozdrawiam
    SDD