    From: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Wyjaśnijmy sobie raz a dobrze pojęcia KREDYT i DEBET
    Date: Sat, 18 Sep 2004 19:24:08 +0200

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:cihlls$9h5$1@inews.gazeta.pl...
    > Ale z Twoich poprzednich wypowiedzi wnoszę, że bardziej interesowałoby Cię
    > wytłumaczenie różnicy między _kartą_ debetową i kredytową.

    ja tylko trochę teoretyzuję, ale np. jaka jest różnica pomiędzy takimi
    zdaniami:
    1. przyznano mi kredyt odnawialny
    2. przyznano mi debet

    przynajmniej w potocznym języku - żadna (w obu przypadkach "mogę dysponować
    kwotą wyższą niż rzeczywiście mam na r-ku.")
    przecież "kredyt" i "debet" to antonimy, a w j. polskim funkcjonują jak
    synonimy!

    aby to jakoś uporządkować, pytam więc na grupie - jak to jest?
    moja teoria (ale nie jestem bankowcem, a przedmiot o bankach miałem w latach
    90-tych) jest taka:
    Kiedy rachunek ma saldo dodatnie to ma saldo kredytowe (Ct) a kiedy
    zjedziemy poniżej zera, to jest saldo debetowe (Dt) a więc stąd bierze się
    powiedzenie "mieć debet na koncie" - bo pani księgowa mówi: panie, saldo
    pańskiego rachunku jest debetowe.
    Saldo kredytowe (Ct) jest dodatnie (trochę przewrotna ta księgowość - na
    rachunku Winien zapisujemy mieszkanie, a na rachunku Ma - kredyt za to
    mieszkanie :-))

    I tu dochodzę do takiej konkluzji: wydatki kartą kredytową powiększają saldo
    debetowe rachunku [1], a zakupy kartą debetową zmniejszają saldo kredytowe
    rachunku.
    Czy mam rację w tym wszystkim?

    [1] no chyba, że pułap limitu karty kredytowej jest liczony jako punkt
    odniesienia i saldo kredytowe, ale wtedy chyba nie byłoby sensu rozróżnienie
    kart debetowych i kredytowych.

    --
    Pozdrawiam,
    Zbiggy