  • Data: 2018-02-03 15:53:01
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 15:25:57 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Ludzie powszechnie mylą dwie całkowicie różne rzeczy:
    >
    > 1. Emisję pieniądza (fizycznego - banknotów i monet, oraz
    > elektronicznego, w postaci zapisów na kontach)
    > 2. Tzw. "kreację" pieniądza, głównie przez banki komercyjne (ale taką
    > "kreację" może przeprowadzić każdy, np. wekslami).

    A kiedys dawno to banki emitowaly banknoty :-)

    > Emisję przeprowadza NBP (w Polsce), generalnie to domena banków
    > centralnych. Jest to "tworzenie pieniędzy z niczego". Emisją zajmują się
    > także fałszerze pieniędzy, stąd wysokie kary za ten proceder.

    Akurat NBP od wielu lat nie tworzy juz pieniedzy z niczego.
    Teraz to domena MF, ktory emituje obligacje :-)

    A jednak ... ilosc zlotowek wyemitowanych przez NBP stale rosnie.
    Czasem sie to nazywa "wypracowany zysk", ale ciekaw jestem czy czasem
    nie jak za PRL - przyjdzie bogaty zagraniczniak, powie ze chce
    zainwestowac miliard czy dwa, tylko trzeba mu wymienic te walizke
    dolarow/euro na zlotowki.

    > "Kreacja" bankowa tak naprawdę nie tworzy pieniędzy, ponieważ tylko
    > jedna "kopia" (ostatnia) pozostaje w obiegu. "Stare kopie" są zamrożone,
    > to są po prostu należności i zobowiązania, na których (np.) bank zarabia
    > (i to zwykle niemało). Tzw. "kreacja" pieniędzy nie zmienia ich sumy,
    > możliwości nabywcze społeczeństwa itp. nie zmieniają się itd.

    Oj ... nie masz pieniedzy np na samochod, idziesz do banku, i juz
    masz. Sprzedawca uzywanego dzieki temu kupi sobie nowszy, kolejny
    sprzedawca nowy, pracownik w fabryce dom dokonczy - i skad sie sila
    nabywcza wziela ?

    > Nazwa jest
    > po prostu kiepsko (tendencyjnie) dobrana, i tyle. Ludzie wierzą, że
    > banki komercyjne tworzą pieniądze z niczego, a tak nie jest - tym
    > zajmuje się państwo (i fałszerze).

    A to juz wina paru filmow na internecie i moze paru zle zrozumianych
    ksiazek.

    > W szczególności, "kreacja" bankowa nie powoduje inflacji, ta ostatnia
    > jest skutkiem nadmiernej emisji pieniędzy (drukowania bez pokrycia
    > w towarach) przez państwo (w naszym przypadku NBP).

    Inflacja jest bardziej skomplikowana, i IMO - ta kreacja moze ja
    podniesc. Ale to krotkookresowo, bo dlugookresowo to sie nie utrzyma -
    musi NBP pomoc :-)
    A moze wystarczy tylko pomoc MF/obligacje ?

    J.