  • Data: 2008-12-23 09:16:32
    Temat: Re: WLAN i bezpieczeństwo
    Od: Olgierd <n...@r...org> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 23 Dec 2008 09:44:47 +0100, Szymon napisał(a):

    > Wątpię. Zwróć uwagę na określenie "bez uprawnienia". Kwestią dyskusyjną
    > jest czy WLAN dostępny publicznie, a zatem nastawiony na logowanie do
    > sieci innych komputerów, także obcych, można podpiąć pod ten paragraf.

    IMHO z faktu, że coś jest "publiczne" nie oznacza, że jest "dla
    wszystkich". Liczy się to, czy masz uprawnienie do wpięcia się czy też
    nie.

    > Gdyby chodziło o sieć zabezpieczoną, a ja próbowałbym obejść/złamać
    > hasło to co innego.

    Tak było przed 17 grudnia. Obecnie nie ma znaczenia żadne przełamanie
    zabezpieczenia (nie w tym przypadku).

    > Paragraf pierwszy wspomnianego artykułu to
    > precyzuje, a drugi rozszerza zakres działania o system informatyczny.

    Feler jest taki, że par. 2 jest z par. 1 powiązany wyłącznie sankcją,
    natomiast *w żaden sposób* dyspozycja par. 2 nie wiąże się z dyspozycją
    par. 1.
    "Przełamanie" jest w par. 1, w par. 2 jest tylko "brak uprawnienia". Nie
    musisz nic przełamywać, aby uzyskać dostęp do choćby części systemu
    informatycznego bez uprawnienia.

    > Zwróć też uwagę, iż w praktyce trudno jest rozpoznać, która sieć jest
    > "legalna", np. oferowana przez kawiarenkę czy UM, a która prywatna.

    To jest problem użytkownika, jego wiedzy -- zwróć uwagę, że przepisy
    rzadko starają się taki problem rozwiązać za nas (vide kwestia
    licencjonowania utworów wg. pr.aut. -- też masz wiedzieć i już).

    > Wreszcie trudno mówić o "pokrzywdzonym" (par. 5), skoro sam udostępnia
    > sieć publicznie.

    Pytanie czy brak zabezpieczenia równy jest udzieleniu uprawnienia. IMHO
    nie.

    > W moim przekonaniu ten artykuł ma chronić przed włamaniami, co w ogóle
    > nie ma miejsca w moich rozważaniach.

    Taki cel ma art. 267 par. 1 kk. IMHO par. 2 jest inny.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl