  • 31. Data: 2010-09-11 08:51:37
    Temat: Re: Sposoby logowania się .
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> writes:

    > Zaraz, albo user sam z siebie wymyśla łatwe hasła, albo nie. Jak
    > zwykle stosuje "g5D%aA1L" i mu się każe zmieniać co 3 miechy, to
    > nagle przestawi się na "123456"?

    More or less. Raczej chodzi o to, że pojedyncze by miał jakieś trudne,
    a zmieniać będzie na g5D%aA1L.marzec, g5D%aA1L.kwiecien, g5D%aA1L.maj.
    Podpatrzysz jedno, to tak, jakbyś podpatrzył wszystkie.

    > Jak młody zgubił klucz, to wymieniłem.
    > Jakbym np. po wizycie na basenie znalazł na kluczu ślady plasteliny,
    > to też bym tak zrobił.
    > Jak zauważyłem, że mój kod do domofonu wyciekł (kolega syna użył),
    > poprosiłem administrację o zmianę, i... przestawiłem się na
    > korzystanie z cudzych. Oni nie zmieniają, nawet jeśli wiedzą że

    Jak zauważę, że ktoś loguje się do banku na moje hasło, to też to
    hasło zmienię.

    Tylko że wtedy:
    1. Jeśli hasło wystarcza do wyprowadzenia pieniędzy z konta, to
    złodziej nie będzie czekać i wyprowadzi przy pierwszym logowaniu.
    2. Jeśli nie wystarcza, to i tak nic nie ukradnie poza wiedzą o moim
    saldzie. Przykre, ale co tu pomoże zmienianie haseł? Nie daję swojego
    hasła koledze syna. Jeśli ktoś podpatrzy moje hasło dziś, to użyje go
    dziś, a nie za miesiąc, jak już się zmieni.

    Zmiana haseł może odciąć od konta osobę, która hasło _już ukradła_ i
    używa równolegle ze mną, a ja tego nie zauważyłem. To w przypadku
    pewnych zasobów (np. jakieś miejsce, gdzie co pewien czas pojawiają
    się _nowe_ tajne dane) może mieć sens. Tam, gdzie intruz z
    długotrwałym dostępem narobi więcej szkód niż przy jednej wizycie. Ale
    hasło do konta w banku?

    Owszem, jeśli ktoś mi ukradnie dajmy na to kopertę, w której zapisałem
    sobie hasło, to wtedy warto zmienić hasło, w nadziei, że zrobimy to
    szybciej niż słodziej zgadnie, że to hasło i do czego. Odpiowiednik
    tej plasteliny. Ale to ma się nijak do zmian okresowych.

    MJ

  • 32. Data: 2010-09-11 08:57:47
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AW" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A nawiązując do tematu logowania i zmiany haseł w Polbanku to uważam że
    > wymuszenie zmiany hasła ma może sens w zakładach pracy, korporacjach
    > ponieważ tam jest większa możliwość podpatrzenia cudzego hasła niż np w
    > bankowości internetowej z której korzystamy najczęściej w domu.

    Mnie się wydaje, że komputery domowe są statystycznie gorzej zabezpieczone
    niż te w pracy i że hasła są częściej podglądane nie z za pleców tylko z
    drugiej strony.
    P.G.

  • 33. Data: 2010-09-11 19:38:59
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    >
    > Mnie się wydaje, że komputery domowe są statystycznie gorzej
    > zabezpieczone niż te w pracy i że hasła są częściej podglądane nie

    Ale skoro tak, to zmiana hasła nie ma znaczenia :-)

    witrak()

    --

    witrak()

  • 34. Data: 2010-09-11 20:55:50
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sat, 11 Sep 2010 21:38:59 +0200, witrak() napisał(a):

    > Ale skoro tak, to zmiana hasła nie ma znaczenia :-)
    >
    > witrak()

    ... bo zmiana może zostać podpatrzona hehe...

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/warsaw/slides/Tasmowa_7a_06.php

  • 35. Data: 2010-09-11 20:57:46
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Tak na marginesie ale w temacie logowania:
    Czy podawanie przy logowaniu zawsze pełnego loginu i pełnego hasła na pewno
    jest bezpieczne ?

    --
    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty

  • 36. Data: 2010-09-11 21:23:46
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    > a zmieniać będzie na g5D%aA1L.marzec, g5D%aA1L.kwiecien, g5D%aA1L.maj.

    Ech, no to ja pasuję. Jak userowi nie zależy na jakimś tam dbaniu o
    swoje pieniądze, to co bank ma się napinać i coś wymuszać? W sumie, to
    dlaczego wymusza jakieś hocki klocki przy logowaniu - tokeny, captche,
    wybieranie znaków? Może dopuścić puste hasło i z głowy.

    > Jak zauważę, że ktoś loguje się do banku na moje hasło, to też to
    > hasło zmienię.

    Ty tak. 95% gospodyń z Gdańska nie. Idą do kafejki albo mają modem z
    tepsy. Stosują popularne hasła i nie zmieniają. Ale patrz punkt 1.

    > osobę, która hasło _już ukradła_ i używa równolegle ze mną

    Mi by taka świadomość przeszkadzała.

    --
    Alf/red/

  • 37. Data: 2010-09-11 22:51:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Michal Jankowski" k...@c...fuw.edu.pl

> [...]
    > szybciej niż słodziej zgadnie, że to hasło i do czego. Odpiowiednik
    > tej plasteliny. Ale to ma się nijak do zmian okresowych.

    Jakoś się ma. Co wówczas, jeśli przeoczysz fakt plastelinowania? :)
    Jeśli Twoja okresowość trafiła akurat na plastelinowanie, uratujesz
    się. :) Szansa na takie złożenie dwóch zdarzeń jest zazwyczaj żadna. :)
    (zazwyczaj -- bo może akurat Twój złodziej dziś kradnie hasło/kluczyk,
    ale nie używa tego przez jakiś czas, aby dać Ci czas na zmianę tego hasła)

    Zmiana okresowa jest potrzebna o czegoś innego:

    Ktoś patrzy Ci na ręce i odczytuje hasło powoli, na przykład
    jedną literę w czasie dwóch tygodni -- lub w czasie pięciu
    logowań. Zanim odczyta całe hasło, zmienisz je. Szansa na
    takie podczytywanie jest już duża w zestawieniu z szansą
    z poprzedniej sytuacji -- ale nadal żadna. :)

    Klucz (czy raczej zamek wraz kluczem) do drzwi zmieniamy okresowo,
    bo ten klucz (i zamek też) psuje się mechanicznie. Hasło nie może
    się zepsuć, więc zmiana okresowa ma sens -- utrudnia życie użytkownikowi. :)

    Ale można sobie wyobrazić potrzebę takiego okresowego zmieniania:
    mając co miesiąc inną kochankę, warto co miesiąc zmieniać hasła
    i zamki. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

    Postscriptum... Pod wrażeniem postów tego wątku zmieniłem hasło do konta
    w Multi, które podałem bankierce przy okazji rozpoczynania
    III etapu mojej współpracy z Multibankiem... BTW utraconej karty z Multi...
    Dzięki tej utracie zaglądam rzadziej do Auchan a częściej do Carrefouru,
    gdzie mam w piątki talony (swoiste keszbeki pięcioprocentowe) za zakupy...
    Otóż w galerii Carrefoura znalazłem stoisko z tanimi ubrankami -- akurat
    dobrymi na kajak... Zamiast w Auchan płacić za spodenki/Bermudy 10 złotych,
    mogę tam płacić 5 złotych... :) Zawsze trzeba okazywać Bogu wdzięczność
    -- także wówczas, gdy Auchan zabiera kartę kredytową Multi... Szkoda, że
    sezon na kajakowanie miną... :) Inna sprawa, że w Auchan mogę zmierzyć
    jedną sztukę jakiegoś ubranka i kupić naraz wiele takich samych w tym
    samym rozmiarze, podczas gdy nie wszędzie jest aż tak słodko,
    a mierzenie każdej z osobna kupowanej rzeczy nie jest przyjemne... :)

  • 38. Data: 2010-09-12 08:42:21
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Alf/red/ <a...@u...waw.pl> writes:

> [...]
    > dlaczego wymusza jakieś hocki klocki przy logowaniu - tokeny, captche,
    > wybieranie znaków? Może dopuścić puste hasło i z głowy.

    Hasło g5D%aA1L wystarczająco zabezpiecza przed ODGADNIĘCIEM.
    Zmienianie hasła co miesiąc nie zabezpiecza przed PODPATRZENIEM hasła,
    bo złodziej nie będzie czekał, aż nadejdzie kolejny termin zmiany
    hasła, tylko użyje hasła DZIŚ i teraz.

    MJ

  • 39. Data: 2010-09-12 10:09:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > hasła, bo złodziej nie będzie czekał, aż nadejdzie kolejny termin z
    > miany hasła, tylko użyje hasła DZIŚ i teraz.

    O ile podpatrzy hasło w całości, zanim nastąpi zmiana.
    Zwykle podpatrywanie ma charakter etapowy -- tym razem
    początek, innym razem środek, a innym razem koniec. :)

    No właśnie... Czy na koncie (obok środków i zewnętrzy) są także końce?

    -=-

    To chyba oczywiste, że okresowość hasłowa jedynie ćwiczy cierpliwość
    użytkownika i sprawdza możliwości zmiany hasła -- jakże potrzebną na
    wypadek użycia plasteliny. Potrzebę okresowego zmieniania hasła
    wprowadzają ludzie bez wyobraźni. :)

    --
    450-600 to (60-80)% . . .
    749 .
    VV Ventolin u . .
    . 739 . 26 .
    ^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 .
    20 729 . . . 02 .
    . . . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 .
    19 724 .25 27 04 06
    P . VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13
    . 21 709 . . 05
    E07 101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV
    700 VV
    F 08 . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV
    690 2324 2829 .01 07
    .-09 13 18 22 24 u
    1718 680 22 30 wrzesień
    l '.O_' 21 30 c VV
    670 31
    / o.`., 1415 h 07
    660 VV
    m.;\|/.. ......... ........ .....
    ..................y................,,,,,,....;;;;..,

  • 40. Data: 2010-09-13 14:02:01
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > .... bo zmiana może zostać podpatrzona hehe...

    ...z drugiej strony. Sądziłem, że przedpiścy szło o podpatrzenie
    nie z zewnętrza tylko z wnętrza kompa. A wtedy zmiana też zostanie
    podpatrzona... Więc czy ją się przeprowadzi czy nie - nie ma
    znaczenia... hehe...

    witrak()