  • 41. Data: 2010-09-14 00:53:19
    Temat: Re: Sposoby logowania się .
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" i6gqgf$fug$...@i...gazeta.pl

    > Tak na marginesie ale w temacie logowania:
    > Czy podawanie przy logowaniu zawsze pełnego loginu
    > i pełnego hasła na pewno jest bezpieczne ?

    Jest wygodne. :) Nic nie jest bezpieczne. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 42. Data: 2010-09-14 08:24:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "AW" i68ujj$fmm$...@n...task.gda.pl

    Być może było -- nie chcę czytać całego wątku. :)

    Moim zdaniem warto zezwolić na drobne błędy we wprowadzaniu
    długich haseł. Jeśli ktoś wprowadzając kilkunastoznakowe
    hasło jeden znak wprowadzi błędnie, system powinien to
    przyjmować jako wprowadzenie bezbłędne. :)

    Można też cwanie liczyć próby wprowadzenia błędnego hasła.

    -- jeśli całe hasło jest złe, 6 prób (zamiast stresujących 3)

    -- ale jeśli tylko jeden znak jest źle wprowadzony,
    próba mogłaby być ignorowana w czasie liczenia,
    o ile kolejnym razem nie dojdzie do pomyłki na
    tym samym polu

    -- podobnie mogłaby być inaczej liczona próba
    wprowadzenia hasła z wciśniętym kapslokiem

    --
    .450-600 to (60-80)%. . 749
    . .
    VV Ventolin u . . . 739
    . 26 . . .1213
    ^ lipiec 25 . .01 . . .12 . 20 729
    . . . 02 . . 11
    . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19 719
    .25 27 04 06 08
    P VV .19 . . . . r02VV . 13 . 21 709
    . . 05
    E 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV 695
    VV .10
    F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV 690
    2324 2829 .01 07 09
    13 18 22 24 u 1718 680
    22 30 wrzesień
    l 21 30 c VV 670
    31
    / 1415 h 07 660
    VV
    m..... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,
    ,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..,,

  • 43. Data: 2010-09-14 08:53:04
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    napisał w wiadomości news:i6nbhd$fsk$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > hasło jeden znak wprowadzi błędnie, system powinien to
    > przyjmować jako wprowadzenie bezbłędne. :)

    Zakładasz, że banki są w stanie stwierdzić, ile znaków jest błędnych
    (przechowują hasła w oryginalnej postaci).
    Teraz sobie uświadomiłem, że przy logowaniu z maskowaniem bank musi
    przechowywać hasło w jawnej postaci (a nie wydłużone funkcją mieszającą).
    Wydaje mi się to poważnym błędem, bo oznacza dostęp w banku do hasła
    użytkownika.
    P.G.

  • 44. Data: 2010-09-14 09:02:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" 4c8f37e2$...@n...home.net.pl

> [...]
    w wiadomości

    > Zakładasz, że banki są w stanie stwierdzić, ile znaków jest błędnych (przechowują

    Zakładam, że mogą mieć możliwość stwierdzenia, ile znaków jest
    błędnych i jak duże są to błędy -- na przykład czy wciśnięty
    kapslok lub doszło do wstukania klawisza leżącego ,,obok''
    klawisza ,,dobrego''.

    Jak zrealizować tę możliwość? -- na razie nie zastanawiam się nad
    tym, jako że najpierw trzeba by zmian w podejściu (myśleniu o) do
    zasad ,,bezpieczeństwa'' logowania. :)

> [...]
    > mieszającą).
    > Wydaje mi się to poważnym błędem, bo oznacza dostęp w banku do hasła użytkownika.

    A zwykły Kowalski uważa, że niebezpieczne jest dopiero podawanie
    całego hasła i całego loginu. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 45. Data: 2010-09-14 21:09:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@C...pl> writes:

> [...]
    > mieszającą).
    > Wydaje mi się to poważnym błędem, bo oznacza dostęp w banku do hasła

    Bank zawsze ma dostep do hasla usera. Nawet gdyby zaszyfrowanie
    (zrobienie skrotu itp) bylo realne kryptograficzne (przy dluzszych
    haslach), to przy najblizszym uzyciu hasla bank znow je bedzie znal.
    W kazdym razie uzytkownik nigdy nie bedzie mial gwarancji, ze jego haslo
    jest dobrze chronione przez bank.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 46. Data: 2010-09-14 21:22:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/14/2010 4:09 PM, Krzysztof Halasa wrote:

    > Bank zawsze ma dostep do hasla usera.

    no rozroznijmy bank od aplikacji chodzącej na serwerze.
    to nie to samo.

  • 47. Data: 2010-09-14 21:42:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "witek" i6oota$735$...@i...gazeta.pl

    > no rozroznijmy bank od aplikacji chodzącej na serwerze. to nie to samo.

    Rzeczywistość jest bardziej skomplikowana, ale chyba nie należy
    podejrzewać Aliora o stosowanie wyrafinowanych metod. :)

    Kiedyś to się nazywało ,,wiem, ale nie powiem'' -- nie
    znam postępów czynionych ostatnio. :)

    -=-

    Wracając do hasłologii i nadzabezpieczeń...
    Nawrzucałem w sklepie do wózka zakupów i jadę z tym na nieruchome
    schody ruchome... Schody proponują mi podanie hasła uruchomieniowego...
    Ani klawiatury nie ma rozsądnej, ani ja tego hasła nie znam, a zapewne
    wiadome hasło z Seksmisji by nie przeszło... ;)

    No i zepchnąłem wózek ,,przemocą''...
    Raczej nie tyle schodami to coś było, co pochylnią ruchomą -- tyle,
    że wówczas nieruchomą. :) Wózek blokowany był tam zmyślnym kształtem
    ,,okołokół'' i nie zsuwał się samoistnie pod wpływem znanej wszystkim
    sile G... :) Musiałem pchać go brutalnie!!!

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 48. Data: 2010-09-14 21:55:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > no rozroznijmy bank od aplikacji chodzącej na serwerze.
    > to nie to samo.

    No ale przeciez nie chodzi o system dostepny dla "zwyklego" personelu.
    Aplikacja sprawdzajaca haslo musi je znac (przynajmniej w momencie
    sprawdzania), na to nie ma rady oprocz kryptografii asymetrycznej.

    Z tym, ze to jest nieco trudniejsze dla "Kowalskiego" niz haslo
    i formularz na WWW. Zwlaszcza jesli ma byc zrobione dobrze.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 49. Data: 2010-09-15 08:36:10
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Aplikacja sprawdzajaca haslo musi je znac (przynajmniej w momencie
    > sprawdzania), na to nie ma rady oprocz kryptografii asymetrycznej.

    Według mnie nie musi.
    Hasło powinno być na komputerze użytkownika wydłużane kryptograficznie (np.
    milion operacji mieszania) i dopiero takie wysyłane do systemu banku i w
    systemie tylko takie przechowywane. Przy zmianie hasła również do systemu
    trafiają tylko wersje wydłużone starego i nowego.
    P.G.

  • 50. Data: 2010-09-15 08:39:36
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > no rozroznijmy bank od aplikacji chodzącej na serwerze.
    > to nie to samo.

    Według mnie dostęp musi mieć tylko aplikacja chodząca na komputerze
    użytkownika, do serwera leci już skrót (a właściwie wydłużenie ;-) ).
    P.G.