  • Data: 2022-12-07 17:44:40
    Temat: Re: Spłata minimalna, a brak jakiejkolwiek spłaty
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    środa, 7 grudnia 2022 o 09:57:08 UTC+1 Kamil Jońca napisał(a):

    > Niezupełnie na to chciałem zwrócić uwagę, tylko na to, że bank sobie
    > zabezpiecza utrzymanie spłat na pewnym poziomie, a nie że przy
    > kilkunastu/kilkudziesięciu tys. zadłużenia będzie mu ciurkało 30 PLN.
    > Dla banku oczywiście, ze najlepszy jest klient spłacający (ale
    > spłacający!) kwotę minimalną.

    "Najlepsze" zależy zawsze od tego, co się optymalizuje.
    Choć zgodzę się, że brak kłopotów w spłacie ma sporą wagę.
    Ale właściwie po co bankowi w ogóle spłaty kapitału?
    To tylko kłopot, trzeba szukać kolejnego garbusa na narty, żeby wziął kredyt.
    No, może czasem warto mieć w banku wolną kasę, jak dobry klient potrzebuje pożyczki,
    ale to można załatwić "wzrostem organicznym".

    Bo jak będziesz miał kilkanaście tysięcy zadłużenia, to spłata minimalna
    nie będzie wynosić jednak 30zł, nawet jak w citku miałem 2% rocznie oprocentowania na
    KK.

    Tak już chyba któryś raz zadaję to pytanie i albo nikt nie odpowiada albo mi z głowy
    wypada.
    Jak to jest ze spłacaniem kredytu odnawialnego w "koncie"?
    Czy tam jest jakaś "spłata minimalna"?
    Czy np. odsetki się kapitalizują, ale mogą podnosić zadłużenie, o ile się nie wpadnie
    w "niedozwolone saldo"?

    Bo z tą procentową spłatą minimalną kapitału na KK to w sumie mam jeden pomysł - bank
    tu nie zarabiał tylko na %, ale i na IF z transakcji.
    Więc wymuszał na kliencie tą spłatę np. 5% - tylko po to, żeby klient te 5% mógł
    znów w kolejnym miesiącu wydać - i oczywiście również zapłacić od tych nowych
    wydatków odsetki, tak samo jakby dlugu nie spłacił, ale przy okazji jeszcze bankowi
    wpadnie IF.

    Widać różne banki stawiają na różny zarobek.
    A odkąd IF drastycznie - 10-krotnie - spadło, może nie warto już tak
    klienta dociskać. Okazuje się, że taki santander też ma 3%.
    citi ma 2%, a w USAryce możliwe, że ten 1% wcale nie jest rzadkością.

    Zresztą pani w punkcie francuza opowiadała mi parę lat temu, jak to sporo jej
    znajomych
    pobrało sobie w promocjach kredytówki z citka, który zawsze dawał limitu ile fabryka
    dała bez możliwości negocjacji (potem można sobie jedną wiadomością w ST
    obniżyć, ale kto to zrobi?) - i wszystko przepierdzielili na głupoty,
    a teraz spłacają tylko minimalną - i z tymi 2% kapitału to sobie trochę pospłacają.