  • Data: 2016-06-06 20:10:41
    Temat: Re: S?dy og?osi?y upad?o?ae SKOK "Jowisz" i "Kujawiak"
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com> writes:

    > Niemniej swoją konstrukcją oba wręcz idealnie wpisują się w definicję
    > piramidy finansowej:

    Idealnie, na pewno nie, gdyż przynajmniej teoretycznie mają możliwości
    przynoszenia dochodu.
    Praktycznie, być może, niektóre.

    > - Amber Gold "świetnie funkcjonował" do czasu gdy:
    >
    > - przybywali wciąż nowi "depozytariusze" (reklamy w TV, prasie i na
    > billboardach, rosło "oprocentowanie" itp.)
    >
    > - rosły ceny złota (chyba na samym początku, potem to już było
    > właściwie nieistotne)

    No ale to nie daje zysków. Tzn. rosnące ceny złota mogą dać zysk, ale
    także stratę.

    > - w końcu przyszedł moment, gdzie pieniądze były przejadane szybciej
    > niż dopływały nowe "depozyty"

    Owszem. Teoretycznie, w SKOKu niczego podobnego nie powinno być. Może
    być problem zamrożenia środków w kredytach (ale to nie oznacza
    bankructwa w tradycyjnym znaczeniu).

    > - brak jakiegokolwiek zewnętrznego nadzoru, więc zarząd robi "hulaj
    > dusza, piekła nie ma"

    Może tak być.

    > - nietrafiona inwestycja w linię lotniczą (przypomina się tu "żart"
    > Richarda Bransona: "jak zostać milionerem? być miliarderem i założyć
    > linię lotniczą")

    Tu to nie wiem - możliwe że to dałoby zysk, tylko nie tak natychmiast
    przecież.

    > - SKOKi "świetnie funkcjonowały" do czasu gdy:
    >
    > - przybywali wciąż nowi "depozytariusze" (to Lech Kaczyński
    > publicznie poodznaczał założycieli SKOKów: darmowa reklama w pewnej
    > telewizji, radiu, prasie; to pewien ksiądz-biznesmen w zamian za
    > promesę kredytową od któregoś SKOKu pomagał w napędzaniu kolejnych
    > owieczek w przenoszeniu kont z banków do SKOKów; ta "obrona rdzennie
    > polskiego kapitału", nie powiem, trafiająca do sporej liczby osób)

    Owszem.

    > - brak jakiegokolwiek zewnętrznego nadzoru (bardzo słabe procedury
    > kredytowe, kredyty dla kolesi/znajomków, przez co często sam zarząd
    > SKOKów był uwikłany w nielegalną działalność - "hulaj dusza, piekła
    > nie ma")

    To możliwe.

    > - osoby, które stworzyły system SKOK, same się "nadzorowały", same
    > decydowały, jak się wynagradzać (nie tylko pensjami zarządów - ale też
    > obowiązkowymi świadczeniami SKOKów na rzecz firm należących do osób...
    > a jakże, które stworzyły system SKOK)

    Przyznaję że tak dokładnie się tym nie interesowałem.

    Możliwe że w praktyce część tych kas działała jak coś w stylu piramidy.
    Ale nie widzę tu takiej teoretycznej potrzeby, kasy mogłyby działać
    także jako nie-piramidy. Amber Gold nie mógł, bo inwestycje w złoto itp.
    nie zapewnią stałego, przewidywalnego i statystycznie gwarantowanego
    zysku.

    Innymi słowy, firma, w której szef uciekł z kasą, zostawiając
    wierzycieli i np. wspólników na lodzie, to nie jest żadna piramida.
    --
    Krzysztof Hałasa