  • Data: 2016-06-05 15:57:34
    Temat: Re: S?dy og?osi?y upad?o?ae SKOK "Jowisz" i "Kujawiak"
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 06/05/2016 05:43 PM, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie, problemy SKOKów są zupełnie inne. Oprocentowanie depozytów jest tam
    > typowo mniejsze niż oprocentowanie kredytów (po odjęciu kosztów
    > działalności), więc nie jest to piramida. Problemem jest jakość
    > kredytów, których wiele zostało udzielonych "na słupa".

    No ale dlaczego akurat w SKOKach tyle kredytów zostało udzielonych "na
    słupa"? Nie w bankach, nawet nie w firmach pożyczkowych, nie w firmach
    "szybka stówka na dowód", gdzie potencjalni klienci wyciągający rękę po
    pieniądze bardzo często wręcz zakładają, że nie będą spłacać wziętej
    pożyczki? Nie w tych parabankach, Providentach, tylko akurat w systemie
    SKOK, nad którym w teorii stał przecież "nadzór własny SKOK"?

    SKOKi z mocy ustawy są instytucjami, które służą swoim spółdzielcom i w
    akcie założycielskim żadnego z nich oczywiście nie znajdziemy nic o
    piramidach.

    Niemniej swoją konstrukcją oba wręcz idealnie wpisują się w definicję
    piramidy finansowej:

    - Amber Gold "świetnie funkcjonował" do czasu gdy:

    - przybywali wciąż nowi "depozytariusze" (reklamy w TV, prasie i na
    billboardach, rosło "oprocentowanie" itp.)

    - rosły ceny złota (chyba na samym początku, potem to już było
    właściwie nieistotne)

    Plus oczywiste:

    - w końcu przyszedł moment, gdzie pieniądze były przejadane szybciej
    niż dopływały nowe "depozyty"

    - brak jakiegokolwiek zewnętrznego nadzoru, więc zarząd robi "hulaj
    dusza, piekła nie ma"

    - nietrafiona inwestycja w linię lotniczą (przypomina się tu "żart"
    Richarda Bransona: "jak zostać milionerem? być miliarderem i założyć
    linię lotniczą")

    - SKOKi "świetnie funkcjonowały" do czasu gdy:

    - przybywali wciąż nowi "depozytariusze" (to Lech Kaczyński publicznie
    poodznaczał założycieli SKOKów: darmowa reklama w pewnej telewizji,
    radiu, prasie; to pewien ksiądz-biznesmen w zamian za promesę kredytową
    od któregoś SKOKu pomagał w napędzaniu kolejnych owieczek w przenoszeniu
    kont z banków do SKOKów; ta "obrona rdzennie polskiego kapitału", nie
    powiem, trafiająca do sporej liczby osób)

    Plus oczywiste (co częściowo wymieniałeś poprzednio):

    - brak rzeczywistego właściciela (tysiące członków, każdy z jednym
    udziałem), więc firma działa jak w socjalizmie, bo nikt jej z niczego
    nie rozlicza

    - brak jakiegokolwiek zewnętrznego nadzoru (bardzo słabe procedury
    kredytowe, kredyty dla kolesi/znajomków, przez co często sam zarząd
    SKOKów był uwikłany w nielegalną działalność - "hulaj dusza, piekła nie ma")

    - osoby, które stworzyły system SKOK, same się "nadzorowały", same
    decydowały, jak się wynagradzać (nie tylko pensjami zarządów - ale też
    obowiązkowymi świadczeniami SKOKów na rzecz firm należących do osób... a
    jakże, które stworzyły system SKOK)

    - Kasa Krajowa, jakiś ich własny system ubezpieczeń, Fundacja na Rzecz
    Polskich Związków Kredytowych, i masa innych spółek-pasożytów, które w
    zasadzie nic nie robiły, poza zbieraniem "haraczu" od podległych SKOKów
    i lobbowaniem na rzecz nieobejmowania SKOKów nadzorem (zauważ, że chyba
    przy każdym upadającym SKOKu pojawia się komunikat "Kasa Krajowa
    odmówiła wsparcia"; co się stało z pieniędzmi z ubezpieczeń za bardzo
    nie wiadomo, pieniądze z likwidacji Fundacja na Rzecz Polskich Związków
    Kredytowych, przeszło 70 mln zł, zostały "sprywatyzowane" gdzieś do
    Luksemburga przez osoby związane z PiSem; straty się teraz upaństwawia);
    na te spółki, fundacje, towarzystwa, "stowarzyszenia krzewienia edukacji
    finansowej", "stowarzyszenia rozwoju gospodarności finansowej" itd.
    jeszcze w 2013 SKOKi płaciły ze 100 mln rocznie opłat.

    - no i w końcu przyszedł moment, gdzie pieniądze były przejadane
    szybciej niż dopływały nowe "depozyty"

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com