    From: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Fri, 18 Oct 2002 12:38:05 +0200

    > Bzdura!!!! Ale jeżeli tak uważasz to podaj wzór na stopę efektywną w
    > następującej sytuacji:
    > - Udzielony kredyt: K
    > - Brak prowizji i opłat
    > - Dwie raty
    > - Pierwsza w chwili t1 od udzielenia kredytu, w wysokości A1
    > - Druga w chwili t2 od udzielenia kredytu, w wysokości A2.
    > Prosze tylko o wzór w postaci ogólnej bez podstawiania pod literki
    konkretnych
    > liczb.
    > P.S. Wszelka dyskusja o równości lub róznicy stopy efektywnej i
    rzeczywistej
> [...]

    Cały czas piszę, że stopa efektywna od rzeczywistej różni się uwzględnianiem
    prowizji. I znów dostaję "zadanie" podania wzoru, jeśli "Brak opłat i
    prowizji". W takiej sytuacji oczywiście stopa efektywna=stopa rzeczywista.
    Jeśli jednak wprowadzimy prowizję, to stopa efektywna<>stopa rzeczywista.
    Na początku dyskusji zadałem pytanie, czym właściwie jest stopa rzeczywista?
    Ja nie znam na to odpowiedzi.
    Pojawiły się twierdzenia, że jest to stopa efektywna. Zrobiłem więc
    symulacje i okazało się, że wyniki są różne.
    Stopę efektywną można definiować na różne sposoby (w tym wątku pojawiły się
    conajmniej 3 różne definicje).
    Dla mnie jednak najrozsądniejszą definicją jest stosunek kosztów(zysków) do
    kredytu(lokaty), przy czym koszty powinny uwzglęniać nie tylko odsetki, ale
    również opłaty i prowizje.
    Wracając do symulacji ...
    (tu odpowiadam również Bartkowi Bartoszewiczowi na post z 16.10., który
    pisał, że RRSP oznacza zysk banku, przy założeniu reinwestowania środków, na
    takich samych warunkach; wydawało mi się to sensowne, ale jak widać poniżej
    się nie sprawdziło)
    ... mamy następujące założenia:
    1.Bank dysponuje kwotą 1000 zł przeznaczoną na kredyty.
    2.Stopa nominalna wynosi 15% (oczywiście rocznie)
    3.Prowizja potrącana z kwoty kredytu wynosi 10%
    4.Spłata kredytu w dwóch ratach (po 6 i 12 miesiącach), raty kapitałowe
    równe
    5.Kredyt uruchomiony 1.10.2002

    Mamy więc tak, że kwota udzielonego kredytu wynosi 1111,11 zł (bo
    1111,11-10%=1000zł, a tyle środków mamy)
    W dniu 1.04.2003 następuje spłata raty w wysokości 555,56+83,11=638,66 zł
    (kapitał+odsetki)
    W tym samym dniu udzielamy (reinwestycja) następnego kredytu w kwocie 709,62
    zł (bo 709,62-10%=638,66 zł)
    W dniu 1.10.2003 następuje spłata 555,55+41,78=597,33 zł z pierwszego
    kredytu i 709,62+53,37=762,99zł z drugiego kredytu.
    Po roku dysponujemy więc kwotą 1360,33 zł

    I teraz pytanie: jaka jest efektywna i rzeczywista stopa kredytu?
    Zacznijmy od efektywnej.
    Wg "mojej" definicji byłoby (638,66+597,33-1000)/1000=23,6%
    Wg definicji "MK" byłoby (1360,33-1000)/1000=36,03% (cytat: "Jest to po
    prostu oprocentowanie efektywne :). A co pokazuje? Pokazuje ile bank moze
    zarobic...")

    Stopa rzeczywista (wg wzoru z ustawy) daje wynik 33,58%

    Jeśli to jest to samo, to ja się nie znam na cyferkach :-(
    ... albo popełniam błąd w obliczeniach i w tym przypadku proszę o jego
    wskazanie.

    No i oczywiście im wyższa prowizja, tym większa różnica w wynikach.

    Jest jeszcze jedna kwestia, mianowicie rząd złożył nowelę do ustawy, która
    m.in. zmiania coś we wzorze, więc nie wykluczone, że cała ta dyskusja jest
    efektem jakiegoś głupiego błędu

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański