  • 1. Data: 2002-10-01 13:23:54
    Temat: Rzeczywista stopa roczna
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    Witam,

    Czy ktoś może wie, co to jest "rzeczywista roczna stopa" określona w ustawie
    o kredycie konsumenckim?
    Wiem jak ją wyliczyć, ale nie mogę dojść co to właściwie jest. Próbowałem
    dowiedzieć się w bankach, ale bez efektu.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 2. Data: 2002-10-01 14:24:51
    Temat: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Od: "Hubert Grzegorzewski" <t...@w...p>

    Tomasz Stański wrote:
> [...]
    > Wiem jak ją wyliczyć, ale nie mogę dojść co to właściwie jest.
    > Próbowałem dowiedzieć się w bankach, ale bez efektu.

    Ha, wlasnie... Tez sie nad tym zastanawialem, jaki jest wlasciwie sens tej
    wartosci i co tak naprawde ona wskazuje... Wydaje mi sie, ze jest to stopa
    oprocentowania dla jakiej analizowany kredyt, ale urealniony, czyli
    pomniejszony o wszystkie oplaty i prowizje, dalby taki sam harmonogram
    splat. Jest to jednak tylko moja hipoteza i nie bede jej bronil za wszelka
    cene :)

    Pzdr
    Hubert
    hubertg(maupka)poczta.onet.pl

  • 3. Data: 2002-10-01 15:03:22
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

> [...]
    > pomniejszony o wszystkie oplaty i prowizje, dalby taki sam harmonogram
    > splat. Jest to jednak tylko moja hipoteza i nie bede jej bronil za wszelka

    Też tak kombinowałem, bo teoretycznie miałoby to sens. Niestety wyliczenia
    tego nie potwierdziły (chyba że coś źle policzyłem).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 4. Data: 2002-10-01 16:40:02
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Hubert Grzegorzewski" <t...@w...p> napisał w
    wiadomości news:ancbec$a61$1@sunflower.man.poznan.pl...

    > Ha, wlasnie... Tez sie nad tym zastanawialem, jaki jest wlasciwie sens tej
    > wartosci i co tak naprawde ona wskazuje...

    Jest to po prostu oprocentowanie efektywne :). A co pokazuje? Pokazuje ile
    bank moze zarobic, tak samo jak oprocentowanie efektywne depozytow pokazuje
    ile osoba skladajaca depozyt moze zarobic. Pomijam oczywiscie z wiadomych
    powodow wplyw 'belkowego' na oprocentowanie efektywne depozytow, ale banki
    przeciez nie placa 'belkowego' ;).

    Maciej

  • 5. Data: 2002-10-01 18:49:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> writes:

    > Czy ktoś może wie, co to jest "rzeczywista roczna stopa" określona w ustawie
    > o kredycie konsumenckim?

    Ustawy nie czytalem, ale z lektury zwiazanych z nia rzeczy wynika,
    ze to po prostu jest rzeczywista roczna stopa procentowa.

    Cos w stylu: bierzemy 100 zl kredytu na rok, stopa % wynosi 46%,
    dokladnie po roku splacamy jedną ratą 146 zl. Zadnych dodatkowych
    prowizji, "odsetek z gory", ani innych instrumentow oszustwa.

    Podobnie jak przy rocznej lokacie - dajemy 100 zl, a po roku odbieramy
    105 zl, bo stopa procentowa = 5% :-(
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 6. Data: 2002-10-01 22:57:31
    Od: "Piotr Sobiesiak" <s...@2...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@d...pm.waw.pl> napisał w wiadomości
    > Cos w stylu: bierzemy 100 zl kredytu na rok, stopa % wynosi 46%,
    > dokladnie po roku splacamy jedną ratą 146 zl. Zadnych dodatkowych
    > prowizji, "odsetek z gory", ani innych instrumentow oszustwa.
    a jezeli po pol roku spłacamy 123 złote, to rzeczywista stopa roczna wynosi
    23%, 46%, czy 51,3%?

  • 7. Data: 2002-10-02 06:16:17
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

    > Ustawy nie czytalem, ale z lektury zwiazanych z nia rzeczy wynika,
    > ze to po prostu jest rzeczywista roczna stopa procentowa.

    No tak się właśnie nazywa :-), ale co to jest ?

    > Cos w stylu: bierzemy 100 zl kredytu na rok, stopa % wynosi 46%,
    > dokladnie po roku splacamy jedną ratą 146 zl. Zadnych dodatkowych
    > prowizji, "odsetek z gory", ani innych instrumentow oszustwa.

    Akurat nie tak. To o czym piszesz to efektywna stopa, a to ZUPEŁNIE co
    innego.

    > Podobnie jak przy rocznej lokacie - dajemy 100 zl, a po roku odbieramy
    > 105 zl, bo stopa procentowa = 5% :-(

    A tu z kolei zależy od okresów kapitalizacji. Jeśli jest roczny to będzie
    tak jak napisałeś, ale przy np. kwartalnym dostaniesz trochę więcej.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 8. Data: 2002-10-02 06:21:12
    Od: "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com>

> [...]
    > powodow wplyw 'belkowego' na oprocentowanie efektywne depozytow, ale banki

    Rzeczywista stopa ma się nijak do stopy efektywnej.

    Przydałoby się dorwać autorów pomysłu, bo obawiam się, że są jedynymi którzy
    wiedzą co spłodzili (albo przynajmniej co zamierzali spłodzić).

    --
    Pozdrawiam,
    Tomasz Stański

  • 9. Data: 2002-10-02 12:40:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Piotr Sobiesiak" <s...@2...pl> writes:

    > a jezeli po pol roku spłacamy 123 złote, to rzeczywista stopa roczna wynosi
    > 23%, 46%, czy 51,3%?

    ok. 51,3%, tak przynajmniej byc powinno.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 10. Data: 2002-10-02 16:46:58
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Stański" <(freespam)tstanski@testsa.com> napisał w
    wiadomości news:ane367$91e$1@sunflower.man.poznan.pl...

    > Rzeczywista stopa ma się nijak do stopy efektywnej.

    Z nazwy, bo wyniki tego co jest nazywane rzeczywista stopa procentowa sa
    takie same jak w przypadku efektywnej ;).

    Maciej