  • 41. Data: 2010-07-08 07:14:18
    Temat: Re: Pomoznie przy wynajeciu samochodu
    Od: BK <b...@g...com>

    On 8 Lip, 03:33, "pmlb" <b...@d...pl> wrote:

    > Jeszcze wieksze niezrozumienie maja same karty debetowe ktorych sa dwa
    > rodzaje: electron i visa. Roznia sie tym, ze elektron najpierw sprawdza
    > srodki na koncie potem realizuje tranzakcjie, visa realizuje transakcie bez
    > sprawdzenia srodkow.
    > Dlatego dla ponad polowy ludzi w Polsce (i nie tylko w Polsce) kazda karta
    > platnicza bedzie karta kredytowa.

    Bzdura. Visa czy Visa Electron to nie jedyne dwa rodzaje kart
    debetowych - to nawet nie sa rodzaje kart tylko marki handlowe Visy,
    jednej z organizacji kartowych. Rownie popularne, zwlaszcza w Polsce,
    sa MasterCard/Maestro.

    Inna rzecz, ze zarowno Visa jak i Visa Electron maja mozliwosc
    zrobienia transakcji bez autoryzacji on-line, czyli off-line (bez
    kontaktowania sie z bankiem w sprawie srodkow na koncie).

  • 42. Data: 2010-07-08 07:20:41
    Od: Michal <n...@n...org>

    W dniu 08.07.2010 01:02, pmlb pisze:

    > Milo mi, ale jedna sprawa, skad wzieles przelew trawajacy 2 tygodnie?
    > Mozesz wyjasnic skad te rewelacje?

    > pahjaca szukaj w domu, jak ci sie nie widzi moje pisanie to nie zmuszam
    > do czytania a tym bvradfziej do odpowiedzi - teraz widzisz jakim pajacem
    > jestes?

    Powyżej kolejne pojęcie, już bardziej ogólne niż językowe- ironia. Do
    nauki :)

    > I co z tegto? nie zrozumiales co znaczy: nie prawda?

    Znaczy, że skoro takie są zasady języka którego próbujesz używać, warto
    się do nich dostosować, żeby nie wychodzić na gbura lub ignoranta.
    Tyle, że taka dyskusja nie ma sensu za bardzo. Widać, że dys-*** nie
    jesteś a mimo to upierasz się przy swojej, nieortograficznej, pisowni.
    Nie mogę Ci w takim razie pomóc.

    > Pomyliles pajacu grupy.. ta dotyczy bankopwosci a nie moralizatorstw i
    > jezyka.
    > Portrafisz to odroznic i zrozumiec na czym ta roznica polega -= pajacu?

    Tyle, że słówko "potocznie" było dość istotne do zrozumienia mojej
    wypowiedzi, a to z Twojej strony niestety nie nastąpiło. Jak się już
    dowiesz, co to znaczy, to dowiesz się również, że ja wcale nie uważam,
    że kredytowa = wypukła a debetowa = płaska.

    > Nie na zarty.

    A tutaj kolejny ironiczny zabieg z mojej strony, który należałoby
    zrozumieć- piszesz oczywistości. Przypominam to, o czym pisaleś wyżej-
    jesteśmy na grupie bankowej.

    > No jasne, moze w Polsce gdzie karta kredytyowa rozni sie od debetowej
    > wypukloscia:)

    Wyjaśnione wyżej.

    > Poczytaj czym jest kredyt, a potem pogadamy, jak ci brakuje podstawowej
    > wiedzy to nie dojdziemy do wspolnego mianownika.

    Co ma kredyt do "linii gwarancyjnej na karcie kredytowej"? I czym to się
    różni od linii gwarancyjnej na karcie debetowej

    > Pokaz wiec debetowke ktora nie jest powiazana z kontem i jego saldem - he?

    Jakie to ma znaczenie? Wiesz jak działają płatności kartą? Wiesz czym
    się różni autoryzacja od obciążenia? Wiesz, że obciążenie bez
    autoryzacji można wysłać na dowolną kwotę na dowolną kartę? I sprzedawcy
    wtedy nie interesuje, czy kwota znajduje się na rachunku.

    > Moze w Polsce mowiac "katra debetowa" macie cos innego na mysli i
    > mieszacie nazewnictwo?

    Może nie. Transakcja w typowym POSie przebiega prosto: autoryzacja(a
    zatem blokada) na daną kwotę + najczęściej za kilka dni rozliczenie.
    Dla sklepu nie ma ŻADNEJ różnicy czy karta jest debetowa czy kredytowa
    tak długo, jak bank daje autoryzację (czyli stwierdza, że rachunek karty
    posiada środki i pozwala je zablokować na poczet rozliczenia).

    W tym modelu nie da się autoryzować zarówno debetówki bez środków na
    koncie jak i kredytówki bez dostępnego wystarczającego limitu!

    A drugi model polega na wysyłaniu samych obciążeń, bez zapytań. I wtedy
    obciążenie również jest skuteczne (bo musi być, zgodnie z regułami Visa,
    MC, itd !), w przypadku kredytówki jak i debetówki. I nie są istotne
    żadne "gwarancje"- po prostu od rachunku karty odejmowana jest kwota
    obciążenia. Tak samo można obciążyć kredytówkę z "wyjedzonym" limitem,
    powodując zadłużenie ponad limit, jak i debetówkę, powodując
    niedozwolone saldo debetowe na rahcunku.

    Jasne? Naprawdę nie masz racji w tym wątku- gadamy o konkretach a nie o
    polityce.

    > Nie prawda!
    > Zalezy od rodzaju konta. Jesli bedzie to konto z karta debetowa rodzaju
    > electron - to faktycznie, zostanie najpierw sprawdzone saldo a potem
    > jesli bedzie pokrycie dokonana transakcja, jesli bedzie to karta typu
    > delta, visa debit to nie koniecznie i w wiekszosci przypadkow dojdzie do
    > transakcji a potem do blokady.

    Chyba żartujesz. Patrz wyżej. Gdzie w typowych miejscach masz najpierw
    transakcje potem blokadę (jakkolwiek miałoby się to odbyć)? Może być
    albo autoryzacja + rozliczenie albo samo rozliczenie. Kropka.
    Ewentualnie jeszcze pre autoryzacja (ale to też przed rozliczeniem). I
    znowu wszystkie karty tak samo na te dyspozycje reagują.

    > Nie wiem jak jest w Turcji, ale mozliwe, ze w przypadku braku srodkow na
    > koncie debetowym, srodki nie zostana przelane na konto wypozyczali,
    > wowczas wypozyczalnia bedzie scigac sama klienta.

    Zostaną przelane zawsze, jeśli przychodzi obciążenie karty. Potem to
    klient ma problem z NSD.

    > W UK, jest gwarancja dla sprzedawcy nawet jak poslugujesz sie karta
    > debetowa typu delata, czy visa do jakies tam sumy (mozna sprawdzic) a
    > bank dalej sciga juz klienta.

    Zawsze bank ściga klienta a obciążenie na zwykłą płaską VE można
    przysłać do dowolnej sumy.

    > Kredytowa daje gwarancje z zalozenia, instytucja finansowa (nie tylko
    > bank wydaje karty kredytowe) wystawiajaca karte kredytowa gwarantuje
    > wyplate wypozyczalni. Nawet jak klient jest "pod kreska".

    Dokładnie to samo jest z kartą debetową.

    > Bzdety opowiadasz. Moze w Polsce tak jest. Jak wyzej ci napisalem sa
    > rozne karty debetowe i jedna kredytowa.

    W każdym kraju tak jest, jeśli mowa o kartach dwóch największych
    organizacji- autoryzacja a potem rozliczenie albo samo rozliczenie,
    tyle, że w dzisiejszych czasach raczej nie zdarza się już sklep, który
    nie autoryzuje. Ma autoryzację = dostanie kasę i jest to gwarantowane
    umowami i regulaminami, zarówno sprzedawcy jak i cardholdera.

    > To zycze powodzenia. Potem biora sie takie glosy, ze debetowka rozni sie
    > tym od kredytowki, ze jest wypukla...

    Ale co ma piernik do wiatraka? Tak to po prostu działa- przeciągam
    jakąkolwiek kartę ze znaczkiem VISA lub MC , jak jest autoryzacja to
    znaczy że sklep dostanie kasę. Proste i logiczne.

    Musisz naprawdę nieciekawie wyglądać albo mieć badziewie w portfelu, że
    ktoś w obcym kraju odmawia Ci płatności kartami ;))) (Taki mały żarcik,
    wybacz :) ). Ja z Visą i MasterCardem nigdy nie miałem żadnych problemów
    (a płaciłem już w róóżnych miejscach na różnych kontyntentach).

    Michał

  • 43. Data: 2010-07-08 07:23:53
    Od: BK <b...@g...com>

    On 8 Lip, 03:23, "pmlb" <b...@d...pl> wrote:

    > Jesli wypozyczalnia stwierdzila, ze tylko kredytowka to zadna inna karta nie
    > przejdzie bo niby jak?

    Przejdzie. Wbrew opini wielu nie chodzi o kwestie obciazenia. Zarowno
    przy karcie kredytowej jak i debetowej mozliwe jest zrobienie
    "nieautoryzowanego" zadluzenia - w przypadku KK ponad posiadany limit
    zadluzenia, w przypadku "debetowki" ponad stan posiadanych na rachunku
    srodkow. Faktycznie przy KK jest to latwiejsze, ale i debetowka to
    umozliwia.

    Kwestia wymagania KK przy roznego typu uslugach sprowadza sie do tego,
    ze generalnie wszystkie KK posiadaja mozliwosc dokonania transakcji
    bez fizycznego okazania karty i bez autoryzacji przez wlasciciela tej
    karty (wystarczy znac numer karty). Debetowki zwykle nie maja tej
    mozliwosci (chociaz sa wyjatki, nawet na polskim rynku jak Polbankowa
    Visa Electron - plaska ale umozliwia transakcje off-line i
    internetowe, czy np. MasterCard Debit z Aliora, ktora jest wypukla).

    Czasami jest tez kwestia % za transakcje, niektore karty sa dla
    sprzedacy drozsze, inne tansze :)

    Terminale czy systemy do platnosci internetowej oczywiscie przy
    transakcji sa w stanie odroznic karte debetowa od kredytowej (inna
    numeracja) - ale tego nikt nie robi na potrzeby sprzedawcy,
    przynajmniej w Polsce.

    Wszelkie zastrzezenia typu: akceptujemy tylko karty kredytowe w Polsce
    sa bez wsparcia systemowego od dostarczycieli systemow do platnosci/
    terminali. Z powodzeniem w kazdym takim punkcie mozna zaplacic
    debetowka i kredytowka. Jesli robimy to osobiscie wystarczy, ze
    debetowka bedzie wypukla i kazdy sprzedawca ja lyka jako kredytowke
    (terminale w Polsce nie maja jakis systemowych blokad na debetowki).
    Przy platnosci "internetowej" to juz wcale nie ma zadnego problemu :)

  • 44. Data: 2010-07-08 07:48:56
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    b.googlegroups.com...

> [...]
    > zadluzenia, w przypadku "debetowki" ponad stan posiadanych na rachunku
    > srodkow. Faktycznie przy KK jest to latwiejsze, ale i debetowka to

    Opisalem to poprzednio, jednak to szerszy temat i wymaga de facto odzielnego
    watku.
    W przypdaku autora, jesli w Turcji wypozyczalnia od niego chce KK to raczej
    na 99% nie przyjmie innej.
    To, ze z debetowka mozna zejsc ponizej stanu na koncie pisalem, ale musi to
    byc odpowiednia karta, bo nie kazda debetowa na to pozwala.

> [...]
    > (terminale w Polsce nie maja jakis systemowych blokad na debetowki).
    > Przy platnosci "internetowej" to juz wcale nie ma zadnego problemu :)

    Tu znow poruszyles znacznie szerszy problem. Bo wiekszosc kart debetowych
    czy kredytowych wydanych w Polsce byla i nadal jest wylacznie lokalna.
    Chodzi o to, ze akceptowana wylacznie w Polsce.
    Niektore karty maily wylacznie zezwolenie na dzialnie w bankomacie za
    granica ale juz w sklepach nie czy nie dawaly mozliwosci transakcji w
    internecie bez specialnych kart w Polsce ekstra platnych.
    Dzis z tego co widze to sie zmienia i coraz wiecej bankow daje juz debetowke
    ktora jest akceptowana za granica (ale nadal kosztuja) tak jak KK.
    Dlatego ostatnio pisalem, ze wiekszosc ludzi nie odroznia "plastiku" od
    "plastiku".
    Na zakonczenie, jesli chodzi o temat wniosku - na 99% autor nic nie zrobi
    poslugujac sie w tej wypozyczalni debetowka z Polski.

  • 45. Data: 2010-07-08 07:58:56
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Uzytkownik "pmlb" <b...@d...pl> napisal w wiadomosci grup

> [...]
    > Chodzi o to, ze akceptowana wylacznie w Polsce.
    > Niektore karty maily wylacznie zezwolenie na dzialnie w bankomacie za

    No i po co pierdolic w kólko te glupoty? Piszesz jakbys nie mial na ten
    temat pojecia chlopie.

    > Na zakonczenie, jesli chodzi o temat wniosku - na 99% autor nic nie zrobi
    > poslugujac sie w tej wypozyczalni debetowka z Polski.

    Bzdura. Jest raczej odwrotnie, na 99% zrobi.

  • 46. Data: 2010-07-08 08:31:40
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Wed, 07 Jul 2010 19:08:51 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > to hotel zwykle glosno i wyraznie zastrzega, ze autoryzacja bedzie duzo
    > duzo wyzsza, czasami nawet trzykrotnie i ze zwolnia blokade po
    > calkowitym rozliczeniu co moze skutecznie zablokowac ci kase nawet na
    > kilka tygodni.
    >
    > przy kredytowce nie maja takiej potrzebby bo w praktyce zawsze taka
    > karte uda im sie obciazyc. Zwykle nie ma z tym problemu, bo ludzie maja
    > karty na limity znacznie przekraczjace ich miesieczne dochody. Wyjatkiem
    > moze byc bangladesz i polska, dlatego polskie karty nei sa tak mile

    A jak na kredytówce będzie wykorzystany prawie cały dostępny limit to co?
    IMO przewagi kredytówka nie w zasadzie żadnej, bo tak samo można na
    debetówkę wrzucić transakcję, która zrobi saldo ujemne na koncie do
    którego jest podpięta, jak również na kredytówkę możemy wrzucić
    transakcję, która przekroczy jej limit (i jeden i drugi przypadek
    przetestowałem osobiście). Transakcję przekaże organizacja karciana i
    wtedy bank będzie się musiał już martwić co z tym dalej robić - zazwyczaj
    wiąże się to z dodatkowymi karami dla posiadacza karty/konta.

    Co do rozpoznawania kart debetowa czy kredytowa - bardzo łatwo zrobić to
    można przy pomocy nr karty, bodajże pierwsze 4 cyfry jednoznacznie nam
    powiedzą jakiego typu jest to karta (mogę się mylić, bo 100% pewności nie
    mam).

    --
    xbartx

  • 47. Data: 2010-07-08 08:33:49
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Nie masz go jeszcze w KF? No ja Cię proszę ;)

    --
    xbartx

  • 48. Data: 2010-07-08 08:41:35
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    "Michal" <n...@n...org> wrote in message

> [...]
    > Tyle, że taka dyskusja nie ma sensu za bardzo. Widać, że dys-*** nie
    > jesteś a mimo to upierasz się przy swojej, nieortograficznej, pisowni. Nie

    Nie prosilem o zadna pomoc, i wiesz raczej nie lubie jak ktos na sile mi
    chce pomagac zwlaszcza w czyms co kompletnie nie ma znaczenia.

> [...]
    >
    > A tutaj kolejny ironiczny zabieg z mojej strony, który należałoby
    > zrozumieć- piszesz oczywistości. Przypominam to, o czym pisaleś wyżej-

    Wiec wszelkie osobiste wyciueczki proponuje zostawic na czas nieokreslony.
    Ja zadnej osobistej wycieczki nie rozpoczelem - tak na koniec.

    > Co ma kredyt do "linii gwarancyjnej na karcie kredytowej"? I czym to się
    > różni od linii gwarancyjnej na karcie debetowej

    Wszystkim sie rozni.
    Poczawszy od tego, ze debetowka jest przywiazanja do konta i moze byc
    obciazona wylacznie do srodkow na tym koncie z pewnymi wyjatkami o ktorych
    napisze ponizej.
    Karta Kredytowa to otrzymany kredyt, niawet nie musi byc to firmowane przez
    bank. KK to zakup z odroczona platnoscia, ty defacto nie masz tych srodkow
    na KK.

> [...]
    > można wysłać na dowolną kwotę na dowolną kartę? I sprzedawcy wtedy nie
    > interesuje, czy kwota znajduje się na rachunku.

    Ma olbrzymie znaczenie wrecz zasadnicze.
    Karta kredytowa ma totalnie inne zastosowanie i totalnie inne wlasciwosci,
    jak napuisalem wyzej, KK to srodki generowane w momencie uzycia karty
    kredytowej. Debetowa musi miec z gory pokrycie (z wyjatkami).

> [...]
    > bank daje autoryzację (czyli stwierdza, że rachunek karty posiada środki i
    > pozwala je zablokować na poczet rozliczenia).

    Dl;a sklepu w Polsce pewnie nie ma najmniejszego znaczenia, za granica juz
    moze miec kolosalne.
    Poczawszy od tego, ze dana karta moze miec zablokowane dzialnie poza
    obszarem kraju w ktorym zostala wydana - tak w Polsce bylo i nadal jest choc
    juz w mniejszym stopniu. Poczytaj archiwum grupy ile pytan na temat jaka
    karta do internetu, bo tez tranzakcjie internetowe byly i nadal sa
    blokowane, choc jak pisze, znaczaco sie to poprawia i ilosc kart bez blokad
    rosnie lawinowo.
    By miec karte dzialajaca za granica trzeba bylo taka zamiawiac w banku
    ekstra. Lub miec konto z taka karta ktora naturalnie byla znacznie drozsza
    (jak to w polsce).

    > W tym modelu nie da się autoryzować zarówno debetówki bez środków na
    > koncie jak i kredytówki bez dostępnego wystarczającego limitu!

    W Polsce autoryzacje debtowek z tego co widze sa wylacznie na zasadzie
    electron, czyli najpierw sprawdzenie salda potem transakcja. W UK sa
    debetowki ktore pozwalaja najpierw wykonac tranzakcjie potem obciazyc karte.
    Karta Kredytowa nie jest weryfikowana pod kontem limitu, poza pewnymi znow
    przypadkami. KK tez moze byc lokalna lub z ograniczeniami poza dany kraj.

> [...]
    > Tak samo można obciążyć kredytówkę z "wyjedzonym" limitem, powodując
    > zadłużenie ponad limit, jak i debetówkę, powodując niedozwolone saldo

    Nie, przy debetowce electron tego nie zrobisz. Bo najpierw sa sprawdzane
    dostepne srodki.

    > Jasne? Naprawdę nie masz racji w tym wątku- gadamy o konkretach a nie o
    > polityce.

    Dokladnie, i twierdzenie, ze system nie rozrozni kredytowki od debetowki
    jest czysta fikcja i brakiem zrozumienia tematu.

> [...]
    > jeszcze pre autoryzacja (ale to też przed rozliczeniem). I znowu wszystkie
    > karty tak samo na te dyspozycje reagują.

    Napisalem juz pare razy, sa rozne debetowki, jedne pozwalaja na to inne na
    tamto.
    Jedne debetowki sprawdzaja wylacznie czy konto jest na "+" (umownie dla
    uproszczenia) i autoryzuja transakcjie bez sprawdzenia czy wystarczy srodkow
    inne najpier sprawdzja czy da sie dana sume zablokowac.

    > Zostaną przelane zawsze, jeśli przychodzi obciążenie karty. Potem to
    > klient ma problem z NSD.

    Trudno powiedziec. Zaelzy od czasu rozliczenia i typu konta.
    Z KK nie ma tego problemu, tam jest linia kredytowa i basta.

    > Zawsze bank ściga klienta a obciążenie na zwykłą płaską VE można przysłać
    > do dowolnej sumy.

    Wiec wskaz mi w ktorym banku dostane karte electron i obciaze ja 100 000zl?
    Majac na koncie 10zl.
    A 50% bedzie twoje.

    > Dokładnie to samo jest z kartą debetową.

    Nie, po pierwsze K. Debetowa jest przywiazana do konta (to uproszczona forma
    czeku) KK nie musi miec zadnego konta.
    W przypadku Debetowej Karty przy koncie na "-" nie dojdzie do autoryzacji. W
    przypaku KK moze dojsc.
    Jedyny przypadek kiedy mozna zejsc na "-" to brak zaksiegowania w banku i
    nadal widoczny stan na "+". Wowczas da sie obciazyc konto ponizej kreski,
    ale to jak mowie musi byc przypadkek kiedy nie ma rozliczonych wszystkich
    transakcji.

> [...]
    > autoryzuje. Ma autoryzację = dostanie kasę i jest to gwarantowane umowami
    > i regulaminami, zarówno sprzedawcy jak i cardholdera.

    Nie mowimy o logo na kartach ale o ich typach i zastosowaniach.
    Debetowa czy Kredytowa jest zawsze debetowa czy kredytowa bez wzgledu na
    logo. Moze byc jedynie roznica polegajaca na ich zastosowaniach i
    ograniczeniach lokalnych. O tym decyduje wystawca karty (np. bank) a nie
    Visa czy MC.

    > Ale co ma piernik do wiatraka? Tak to po prostu działa- przeciągam
    > jakąkolwiek kartę ze znaczkiem VISA lub MC , jak jest autoryzacja to
    > znaczy że sklep dostanie kasę. Proste i logiczne.

    Natychmiast tak, ale jak wchodzi w gre platnosc odroczona to debetowka
    odpadnie na 99% przypadkow.
    Jak na debetowym koncie nie ma srodkow tez debetowa nie przejdzie.

> [...]
    > wybacz :) ). Ja z Visą i MasterCardem nigdy nie miałem żadnych problemów
    > (a płaciłem już w róóżnych miejscach na różnych kontyntentach).

    Miales karte bez blokad.
    Jak wyzej napisalem, w Polsce byly stosowane blokady na tranzakcjie
    wykonywane za granica i przez internet.
    Mozna bylo miec karte pozwalajaca na takowe po specjalnej oplacie.
    Ja w polsce nie stralaem sie o takowa karte, mialem KK bardzo dawno temu,
    ale nie ma sensu to roztrzasac.
    W UK nie ma blokad na karty debetowe na transakcjie zagraniczne, stad zero
    problemu dokonujac platnosc takowa w Polsce.
    Natomiast byly i nadal w niektorych przypadkach sa problemy z "polska"
    debetowka, ktoa pozwala na wyciaganie gotowki za granica ale juz nie na
    transakcjie online czy offline.
    Dlatego napisalem, ze cale zrozumienie tematu to oddzielny watek.
    W przypadku autora powtorze raz jeszcze: na 99% wypozyczalnie odrzucie
    debetowke z polski i na 99% rozpozna, ze to nie KK.

  • 49. Data: 2010-07-08 08:45:11
    Od: "pmlb" <b...@d...pl>

    "BK" <b...@g...com> wrote in message
    i.googlegroups.com...

> [...]
    > debetowych - to nawet nie sa rodzaje kart tylko marki handlowe Visy,
    > jednej z organizacji kartowych. Rownie popularne, zwlaszcza w Polsce,

    Po prostu nie chce mis ie rozpisywac i w tym watku wolaem odniesc sie do
    uproszczen.
    Piszac rodzaje kart mialem na mysli typ debetu a nie same "logo" na karcie.

    > Inna rzecz, ze zarowno Visa jak i Visa Electron maja mozliwosc
    > zrobienia transakcji bez autoryzacji on-line, czyli off-line (bez
    > kontaktowania sie z bankiem w sprawie srodkow na koncie).

    Zostawie to bez odpowiedzi, bo to znow inny temat.

  • 50. Data: 2010-07-08 08:54:20
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "xbartx" <b...@h...net> napisał w wiadomości grup

    > Nie masz go jeszcze w KF? No ja Cię proszę ;)

    Ciekawym jest dla mnie wnioskowanie jakie polskie produkty karciane ten
    użytkownik posiadał. Obstawiam na przykład ze sporym prawdopodobieństwem
    między innymi kartę PKO Express wydawaną przez PKO BP.