    From: "pmlb" <b...@d...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Pomoznie przy wynajeciu samochodu
    Date: Thu, 8 Jul 2010 09:41:35 +0100

    "Michal" <n...@n...org> wrote in message
    news:4c357c49$0$17088$65785112@news.neostrada.pl...

    > Powyżej kolejne pojęcie, już bardziej ogólne niż językowe- ironia. Do
    > nauki :)

    > Znaczy, że skoro takie są zasady języka którego próbujesz używać, warto
    > się do nich dostosować, żeby nie wychodzić na gbura lub ignoranta.
    > Tyle, że taka dyskusja nie ma sensu za bardzo. Widać, że dys-*** nie
    > jesteś a mimo to upierasz się przy swojej, nieortograficznej, pisowni. Nie
    > mogę Ci w takim razie pomóc.

    Nie prosilem o zadna pomoc, i wiesz raczej nie lubie jak ktos na sile mi
    chce pomagac zwlaszcza w czyms co kompletnie nie ma znaczenia.

    > Tyle, że słówko "potocznie" było dość istotne do zrozumienia mojej
    > wypowiedzi, a to z Twojej strony niestety nie nastąpiło. Jak się już
    > dowiesz, co to znaczy, to dowiesz się również, że ja wcale nie uważam, że
    > kredytowa = wypukła a debetowa = płaska.

    > A tutaj kolejny ironiczny zabieg z mojej strony, który należałoby
    > zrozumieć- piszesz oczywistości. Przypominam to, o czym pisaleś wyżej-
    > jesteśmy na grupie bankowej.

    Wiec wszelkie osobiste wyciueczki proponuje zostawic na czas nieokreslony.
    Ja zadnej osobistej wycieczki nie rozpoczelem - tak na koniec.

    > Co ma kredyt do "linii gwarancyjnej na karcie kredytowej"? I czym to się
    > różni od linii gwarancyjnej na karcie debetowej

    Wszystkim sie rozni.
    Poczawszy od tego, ze debetowka jest przywiazanja do konta i moze byc
    obciazona wylacznie do srodkow na tym koncie z pewnymi wyjatkami o ktorych
    napisze ponizej.
    Karta Kredytowa to otrzymany kredyt, niawet nie musi byc to firmowane przez
    bank. KK to zakup z odroczona platnoscia, ty defacto nie masz tych srodkow
    na KK.

    > Jakie to ma znaczenie? Wiesz jak działają płatności kartą? Wiesz czym się
    > różni autoryzacja od obciążenia? Wiesz, że obciążenie bez autoryzacji
    > można wysłać na dowolną kwotę na dowolną kartę? I sprzedawcy wtedy nie
    > interesuje, czy kwota znajduje się na rachunku.

    Ma olbrzymie znaczenie wrecz zasadnicze.
    Karta kredytowa ma totalnie inne zastosowanie i totalnie inne wlasciwosci,
    jak napuisalem wyzej, KK to srodki generowane w momencie uzycia karty
    kredytowej. Debetowa musi miec z gory pokrycie (z wyjatkami).

    > Może nie. Transakcja w typowym POSie przebiega prosto: autoryzacja(a zatem
    > blokada) na daną kwotę + najczęściej za kilka dni rozliczenie. Dla sklepu
    > nie ma ŻADNEJ różnicy czy karta jest debetowa czy kredytowa tak długo, jak
    > bank daje autoryzację (czyli stwierdza, że rachunek karty posiada środki i
    > pozwala je zablokować na poczet rozliczenia).

    Dl;a sklepu w Polsce pewnie nie ma najmniejszego znaczenia, za granica juz
    moze miec kolosalne.
    Poczawszy od tego, ze dana karta moze miec zablokowane dzialnie poza
    obszarem kraju w ktorym zostala wydana - tak w Polsce bylo i nadal jest choc
    juz w mniejszym stopniu. Poczytaj archiwum grupy ile pytan na temat jaka
    karta do internetu, bo tez tranzakcjie internetowe byly i nadal sa
    blokowane, choc jak pisze, znaczaco sie to poprawia i ilosc kart bez blokad
    rosnie lawinowo.
    By miec karte dzialajaca za granica trzeba bylo taka zamiawiac w banku
    ekstra. Lub miec konto z taka karta ktora naturalnie byla znacznie drozsza
    (jak to w polsce).

    > W tym modelu nie da się autoryzować zarówno debetówki bez środków na
    > koncie jak i kredytówki bez dostępnego wystarczającego limitu!

    W Polsce autoryzacje debtowek z tego co widze sa wylacznie na zasadzie
    electron, czyli najpierw sprawdzenie salda potem transakcja. W UK sa
    debetowki ktore pozwalaja najpierw wykonac tranzakcjie potem obciazyc karte.
    Karta Kredytowa nie jest weryfikowana pod kontem limitu, poza pewnymi znow
    przypadkami. KK tez moze byc lokalna lub z ograniczeniami poza dany kraj.

    > A drugi model polega na wysyłaniu samych obciążeń, bez zapytań. I wtedy
    > obciążenie również jest skuteczne (bo musi być, zgodnie z regułami Visa,
    > MC, itd !), w przypadku kredytówki jak i debetówki. I nie są istotne żadne
    > "gwarancje"- po prostu od rachunku karty odejmowana jest kwota obciążenia.
    > Tak samo można obciążyć kredytówkę z "wyjedzonym" limitem, powodując
    > zadłużenie ponad limit, jak i debetówkę, powodując niedozwolone saldo
    > debetowe na rahcunku.

    Nie, przy debetowce electron tego nie zrobisz. Bo najpierw sa sprawdzane
    dostepne srodki.

    > Jasne? Naprawdę nie masz racji w tym wątku- gadamy o konkretach a nie o
    > polityce.

    Dokladnie, i twierdzenie, ze system nie rozrozni kredytowki od debetowki
    jest czysta fikcja i brakiem zrozumienia tematu.

    > Chyba żartujesz. Patrz wyżej. Gdzie w typowych miejscach masz najpierw
    > transakcje potem blokadę (jakkolwiek miałoby się to odbyć)? Może być albo
    > autoryzacja + rozliczenie albo samo rozliczenie. Kropka. Ewentualnie
    > jeszcze pre autoryzacja (ale to też przed rozliczeniem). I znowu wszystkie
    > karty tak samo na te dyspozycje reagują.

    Napisalem juz pare razy, sa rozne debetowki, jedne pozwalaja na to inne na
    tamto.
    Jedne debetowki sprawdzaja wylacznie czy konto jest na "+" (umownie dla
    uproszczenia) i autoryzuja transakcjie bez sprawdzenia czy wystarczy srodkow
    inne najpier sprawdzja czy da sie dana sume zablokowac.

    > Zostaną przelane zawsze, jeśli przychodzi obciążenie karty. Potem to
    > klient ma problem z NSD.

    Trudno powiedziec. Zaelzy od czasu rozliczenia i typu konta.
    Z KK nie ma tego problemu, tam jest linia kredytowa i basta.

    > Zawsze bank ściga klienta a obciążenie na zwykłą płaską VE można przysłać
    > do dowolnej sumy.

    Wiec wskaz mi w ktorym banku dostane karte electron i obciaze ja 100 000zl?
    Majac na koncie 10zl.
    A 50% bedzie twoje.

    > Dokładnie to samo jest z kartą debetową.

    Nie, po pierwsze K. Debetowa jest przywiazana do konta (to uproszczona forma
    czeku) KK nie musi miec zadnego konta.
    W przypadku Debetowej Karty przy koncie na "-" nie dojdzie do autoryzacji. W
    przypaku KK moze dojsc.
    Jedyny przypadek kiedy mozna zejsc na "-" to brak zaksiegowania w banku i
    nadal widoczny stan na "+". Wowczas da sie obciazyc konto ponizej kreski,
    ale to jak mowie musi byc przypadkek kiedy nie ma rozliczonych wszystkich
    transakcji.

    > W każdym kraju tak jest, jeśli mowa o kartach dwóch największych
    > organizacji- autoryzacja a potem rozliczenie albo samo rozliczenie, tyle,
    > że w dzisiejszych czasach raczej nie zdarza się już sklep, który nie
    > autoryzuje. Ma autoryzację = dostanie kasę i jest to gwarantowane umowami
    > i regulaminami, zarówno sprzedawcy jak i cardholdera.

    Nie mowimy o logo na kartach ale o ich typach i zastosowaniach.
    Debetowa czy Kredytowa jest zawsze debetowa czy kredytowa bez wzgledu na
    logo. Moze byc jedynie roznica polegajaca na ich zastosowaniach i
    ograniczeniach lokalnych. O tym decyduje wystawca karty (np. bank) a nie
    Visa czy MC.

    > Ale co ma piernik do wiatraka? Tak to po prostu działa- przeciągam
    > jakąkolwiek kartę ze znaczkiem VISA lub MC , jak jest autoryzacja to
    > znaczy że sklep dostanie kasę. Proste i logiczne.

    Natychmiast tak, ale jak wchodzi w gre platnosc odroczona to debetowka
    odpadnie na 99% przypadkow.
    Jak na debetowym koncie nie ma srodkow tez debetowa nie przejdzie.

    > Musisz naprawdę nieciekawie wyglądać albo mieć badziewie w portfelu, że
    > ktoś w obcym kraju odmawia Ci płatności kartami ;))) (Taki mały żarcik,
    > wybacz :) ). Ja z Visą i MasterCardem nigdy nie miałem żadnych problemów
    > (a płaciłem już w róóżnych miejscach na różnych kontyntentach).

    Miales karte bez blokad.
    Jak wyzej napisalem, w Polsce byly stosowane blokady na tranzakcjie
    wykonywane za granica i przez internet.
    Mozna bylo miec karte pozwalajaca na takowe po specjalnej oplacie.
    Ja w polsce nie stralaem sie o takowa karte, mialem KK bardzo dawno temu,
    ale nie ma sensu to roztrzasac.
    W UK nie ma blokad na karty debetowe na transakcjie zagraniczne, stad zero
    problemu dokonujac platnosc takowa w Polsce.
    Natomiast byly i nadal w niektorych przypadkach sa problemy z "polska"
    debetowka, ktoa pozwala na wyciaganie gotowki za granica ale juz nie na
    transakcjie online czy offline.
    Dlatego napisalem, ze cale zrozumienie tematu to oddzielny watek.
    W przypadku autora powtorze raz jeszcze: na 99% wypozyczalnie odrzucie
    debetowke z polski i na 99% rozpozna, ze to nie KK.