  • 1. Data: 2018-08-01 12:53:03
    Temat: Płatność przelewem a obowiązek wystawienia dowodu sprzedaży
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Właśnie przed chwilą dyskutowałem taki przypadek. Sprzedawca na
    alledrogo wystawił towar, płatność przez jakąś tam allegrową formę
    bezgotówkową, towar przyszedł, ale bez paragonu.
    Sprzedawca na zwróconą uwagę odpowiada, że jest interpretacja
    podatkowa, że jak przelew na konto, to paragonu na Kasie fiskalnej
    nie trzeba.
    No i teraz pytanie: czy to upoważnia go do niewystawienia w ogóle
    paragonu/faktury?

    Bo, że na kasie fiskalnej nie trzeba, to jasne (prawie, ale skoro
    jest interpretacja USkarb. to nie ma się co zastanawiać). Ale brak
    jakiegokolwiek dowodu transakcji?

    witrak()

  • 2. Data: 2018-08-01 14:25:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Aug 2018 12:53:03 +0200, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:
    > No i teraz pytanie: czy to upoważnia go do niewystawienia w ogóle
    > paragonu/faktury?

    Nie każdy sprzedawca ma obowiązek posiadania kasy f. i wystawiania
    paragonu fiskalnego. Jeśli takiego obowiązku nie ma a sprzedaż jest
    rejestrowana przez zew. instytucje (przelew bankowy ) to wystawiać
    żadnego dokumentu dla nabywcy nie musi (oczywiscie nadal ma obowiązek
    zarejestrowania tej sprzedaży u siebie). Paragon fiskalny wbrew
    pozorom to nie dokument dla nabywcy ale narzędzie rejestracji
    sprzedaży dla fiskusa, jego funkcja jako dowód zakupu dla nabywcy
    jest "produktem ubocznym" procesu fiskalizacji sprzedaży.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2018-08-01 14:50:10
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Marek <f...@f...com> wrote on 2018-08-01_14:25

> [...]
    > sprzedaży dla fiskusa, jego funkcja jako dowód zakupu dla nabywcy
    > jest "produktem ubocznym" procesu fiskalizacji sprzedaży.

    Ależ jasne - przecież napisałem: > "Bo, że na kasie fiskalnej nie
    trzeba, to jasne (prawie, ale skoro
    > jest interpretacja USkarb. to nie ma się co zastanawiać)."

    Ale pytałem: "czy to go upoważnia do niewystawienia w ogóle
    paragonu/faktury?", co w tym kontekście (patrz tytuł) odnosi się
    również do czegokolwiek innego (w szczególności rachunek imienny
    nie jest drukowany na kasie fiskalnej)...

    Więc jak to jest? można sprzedawać (zdalnie w dodatku) nie dając
    kupującemu dowodu zawarcia transakcji?

    witrak()

  • 4. Data: 2018-08-01 15:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik witrak() w...@h...com ...

    > Więc jak to jest? można sprzedawać (zdalnie w dodatku) nie dając
    > kupującemu dowodu zawarcia transakcji?

    Przeciez masz dowód transakcji!
    Aukcja, mail, przelew...
    Natomiast na rzadanie oczywiście wystawi ci fakturę.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Każdy samochód będzie ci mógł służyć do końca życia

  • 5. Data: 2018-08-01 16:30:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Aug 2018 14:50:10 +0200, "witrak()" <w...@h...com>
    wrote:
    > Więc jak to jest? można sprzedawać (zdalnie w dodatku) nie dając
    > kupującemu dowodu zawarcia transakcji?

    To są dwie rzeczy. Może sprzedawać, ale kupującemu powinien na
    żądanie wystawić dokument sprzedaży (zwykły paragon, nie fiskalny
    jeśli nie ma kasy lub fakturę).
    To na co on się powołuje wydaje mi sie, że źle interpretuje. Jest
    interpretacja mówiąca o tym, że jeśli regulamin sklepu określa
    wysłanie klientowi w sposób elektroniczny dowodu sprzedaży (paragon i
    fakturę) to sprzedawca nie musi wysyłać tego w wersji papierowej:

    https://www.rp.pl/VAT/311279963-Kiedy-konsument-moze
    -nie-otrzymac-papierowego-paragonu.html

    Natomiast nie kojarzę interpretacji, że dokonanie płatności
    elektronicznej zwalnia z wydania na żądanie w dowolnej formie
    (papier, elektronicznie) dokumentu sprzedaży klientowi.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2018-08-01 17:39:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-08-18 o 14:50, witrak() pisze:

    > Więc jak to jest? można sprzedawać (zdalnie w dodatku) nie dając
    > kupującemu dowodu zawarcia transakcji?

    Konsumentowi przysługuje dowód sprzedaży, który uprawnia go choćby do
    dochodzenia roszczeń, ale w wypadku ALLEGRO masz aukcje i dowód zapłaty.
    Tak więc, jeśli sprzedawca paragonu wystawić nie potrzebował, a Ty sie z
    nim nie umówiłeś wcześniej na jakąś szczególną formę, no to nie usiał
    wysyłać paragonu.

  • 7. Data: 2018-08-01 20:12:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Aug 2018 17:39:13 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > sie z
    > nim nie umówiłeś wcześniej na jakąś szczególną formę, no to nie

    Ale na żądanie kupującego sorzedawca musi wystawić fakturę (na os.
    fiz.), co rozwiązuje problem braku dokumentu sprzedaży w tym
    przypadku.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-08-02 11:53:10
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Natomiast na rzadanie oczywiście wystawi ci fakturę.

    Na co? ))))

    MSPANC )

  • 9. Data: 2018-08-02 13:00:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uncle Pete 4...@g...com ...

    > Na co? ))))

    O kórfaaa...... ;-P

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "TPSA - to ludzka rzecz okradać"

  • 10. Data: 2018-08-03 00:42:25
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote on 2018-08-01_17:39

> [...]
    > Tak więc, jeśli sprzedawca paragonu wystawić nie potrzebował, a Ty sie z
    > nim nie umówiłeś wcześniej na jakąś szczególną formę, no to nie usiał

    No nie wiem. Jak kupuję na allegro, to transakcji nie
    przeprowadzam z Allegro, tylko ze sprzedającym, z osobą (zwykle)
    fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą.
    Dowód zapłaty? Jaki dowód zapłaty? Przelew bankowy nie zawiera
    informacji o tym, co kupiłem, więc w razie sporu nie jest tym co
    chciałbym mieć.
    Allegro nie jest stroną transakcji. W historii na Allegro mam
    wiele informacji (większość zbędna i zaciemniająca sprawę), ale
    ostatecznie może się zdarzyć, że ona zniknie... I na pewno nie
    jest to dowód zakupu (choć być może sąd by to mógł tak
    zinterpretować, co jednak z urzędnikiem skarbowym?).

    Jeżeli sprzedającemu nie chce się wystawiać żadnego kwitu i uważa,
    że nie będzie miał z tym problemu, to ok, ale myślę, że jednak to
    *on musi mnie poinformować przed zakupem,* że tak jest i że jeśli
    jednak chcę kwit, to muszę o niego poprosić.
    A nie dopiero wtedy, gdy przesyłka doszła i kupujący zauważył, że
    nie ma żadnego kwitu... (W opisywanym przypadku przysłał paragon,
    ale nie imienny, jak chciałby kupujący.)

    Poza tym faktycznie przypominam sobie zasadę, że transakcje płatne
    przelewem nie wymagają rejestracji w kasie fiskalnej, ale ZTCW
    dotyczy to transakcji w ramach zawartej umowy. Co prawda umowa
    ustna to też umowa, ale prawdę mówiąc nie wiem, czy przez Internet
    można zawrzeć umowę ustną ;-)

    witrak()