  • 1. Data: 2018-07-27 13:26:04
    Temat: Zmiana numeru telefonu do potwierdzeń
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Córka ma konto w Aliorze. Od jakiegoś czasu go nie wykorzystuje,
    ale konto jeść nie woła, a za jakiś czas znowu będzie potrzebne...

    Ostatnio potrzebowała tam zaglądnąć i przy okazji spróbowałą coś
    zmienić (w danych, czy gdzieś tam). I czeka na SMS, czeka, a SMS
    nie przychodzi.

    Więc sprawdziła ustawienia profilu, a tam telefon do kontaktów
    jest jaki był, ale telefon do SMSów potwierdzających wyzerowany!
    Tzn. +48000***000 (bo tak się w Aliorze wyświetla takie dane).
    Co u licha? Zmienić się nie da (bo zmianę trzeba kodem z SMSa
    zatwierdzić), więc wiadomość pocztą wewnętrzną.
    I szybko (na trzeci dzień, a właściwie w mniej niż 48 godzin, bo
    pisała w weekend) przychodzi odpowiedź, a w niej... dziwo wielkie:

    "Po otrzymaniu zgłoszenia niezwłocznie podjęto działania mające na
    celu wyjaśnienie opisanej sytuacji.
    Przeprowadzona analiza wykazała, że zaufany numer do kodów SMS:
    [...] został usunięty z Pani Kartoteki Klienta, ponieważ
    otrzymaliśmy informację, iż numer może nie być prawidłowy.
    Oczywiście rozumiem, że wyzerowanie ww. numeru mogło narazić Panią
    na niedogodności, za które bardzo przepraszam. Zapewniam jednak,
    że zaistniała sytuacja wynikała jedynie ze względów
    bezpieczeństwa.
    Wyjaśniam, że aktualizacji zaufanego numeru do kodów SMS może Pani
    dokonać podczas najbliższej wizyty w Oddziale Alior Bank SA."

    Świetnie. Tylko dlaczego przez wiele miesięcy nie poinformowano o
    tym działaniu, które w końcu oznacza zablokowanie możliwości
    wykonywania prawie wszystkich operacji na koncie?
    W końcu pocztą wewnętrzną przesyłali niejeden komunikat. A i
    zwykłą pocztą też można byłoby - zwłaszcza, że pozostawili ten sam
    numer jako przeznaczony do kontaktów, a skoro on jest niepewny do
    SMSów, to pewnie i do rozmów nie ma co go używać.

    Oczywiście wszystko nie warte byłoby zużycia klawiatury na
    pisanie, ale córka aktualnie przebywa większą część czasu za
    granicą i w kraju bywa z rzadka i krótko.
    A co byłoby, gdyby otrzymała na konto jakąś kasę i nie mogła nic z
    nią zrobić?
    Pani z dezinformacji bankowej powiedziała, że córka mogłaby w
    placówce dyplomatycznej potwierdzić i wysłać do banku pisemną
    dyspozycję. Pewnie, ale bank zablokował *podstawową* usługę bez
    porozumienia i bez poinformowania o tym fakcie.

    A w ogóle na jakiej zasadzie bank *otrzymał* informację, że numer
    może nie być prawidłowy? Ktoś do nich zadzwonił? I doniósł? I co
    to znaczy *nieprawidłowy* - brakuje cyfr, że nie można wysłać SMSa?
    Pani z dezinfolinii powiedziała, że procedury bezpieczeństwa
    stanowią, że bank zeruje numer, jeśli telefon jest w posiadaniu
    osoby innej niż właściciel konta. Ale regulamin nie mówił o tym,
    że telefon ma być własnością właściciela konta, bo właściciel
    konta nie musi mieć telefonu! To jak kod otrzyma właściciel od
    posiadacza telefonu, jest jego sprawą, może mu wystarczy krzyknąć
    przez okno?

    Co uważacie, że w takiej sytuacji należy zrobić?

    witrak()

  • 2. Data: 2018-07-27 13:52:27
    Temat: Re: Zmiana numeru telefonu do potwierdzeń
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jak to jest w aliorze, to nie pamiętam dokładnie - mam tam kantor tylko, choć
    regulaminy zapewne podobne.
    Ale na pewno w jakimś banku widziałem wymaganie, żeby potwierdzić, że ten numer
    telefonu jest własnością klienta i tylko klient ma do niego dostęp.
    Może więc dzwonili, np. z reklamą, i kto inny odebrał?
    Argument za wyłączeniem zgód marketingowych.
    Choć np. milek i żaba dzwoniły do mnie kilka dni po zakładaniu konta żeby zapytać,
    czy mi się podoba - nie wiem, czy to podpada pod marketing, ale zgody w obu miałem.
    A w citku marketing włącza darmową namiastkę citialerts - jak jest zapłata kredytówką
    na ponad 100zł to przychodzi reklama, że można sobie na raty rozłożyć ;>

    Inna sprawa, że buractwo mega, że nie poinformowali innym kanałem o takiej blokadzie
    - chyba że to zrobili, a klient skasował bez przeczytania i zapomniał.
    Wiadomości w poczcie wewnętrznej w ST np. w mBąku się przeterminowywują, nawet
    nieprzeczytane, mail j.w., list na poczcie zginąć potrafi (mi np. zginął z pekao, że
    zamykają mi konto dolarowe).

    Z aliorem nie wygrasz, to jest jakiś wyjątkowy beton. Nie ma lepszych kont? Tzn. ja
    wiem, że są, i nawet pieniądze dają, ale ludzie za leniwi, by za 200zł coś z tym
    zrobić ;P

  • 3. Data: 2018-07-27 13:56:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witrak()" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >Ostatnio potrzebowała tam zaglądnąć i przy okazji spróbowałą coś
    >zmienić (w danych, czy gdzieś tam). I czeka na SMS, czeka, a SMS nie
    [...]
> [...]

    >Świetnie. Tylko dlaczego przez wiele miesięcy nie poinformowano o tym
    >działaniu, które w końcu oznacza zablokowanie możliwości wykonywania

    Ale jak informowac - telefonicznie ? :-)

    >A w ogóle na jakiej zasadzie bank *otrzymał* informację, że numer
    >może nie być prawidłowy? Ktoś do nich zadzwonił? I doniósł? I co to
    >znaczy *nieprawidłowy* - brakuje cyfr, że nie można wysłać SMSa?

    Byl prawidlowy ? Corka nie zmienila nr ?

    >Pani z dezinfolinii powiedziała, że procedury bezpieczeństwa
    >stanowią, że bank zeruje numer, jeśli telefon jest w posiadaniu osoby
    >innej niż właściciel konta. Ale regulamin nie mówił o tym,

    Mogli tez zadzwonic w celu marketingowym lub weryfikacyjny, a tam sie
    ktos odezwal w jezyku obcym :-)

    >Co uważacie, że w takiej sytuacji należy zrobić?

    a) zmienic bank, skoro ten sie nie podoba,
    b) nie zmieniac, bo ten dobrze dba o konto klienta :-)

    J.

  • 4. Data: 2018-07-27 14:59:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Ale jak informowac - telefonicznie ? :-)

    Kurwa, a ty znowu problemy wymyslasz...? No kurwa nie wiem, moze znakami
    dymnymi! Albo wysłać zbirów z bejsbolami... no bo przeciez nie poczta,
    poczta wewnetrzna czy emailem - to byłoby zbyt proste...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Demokracja prowadzi do dyktatury"

  • 5. Data: 2018-07-27 15:04:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    >Kurwa, a ty znowu problemy wymyslasz...?

    Mamy podejrzenia co to poprawnosci numeru, wiec co - zadzwonic pod ten
    numer i poinformowac, ze zostal zablokowany ? :-)

    A na pewno nie bylo powiadomienia ?

    J.

  • 6. Data: 2018-07-27 15:59:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Mamy podejrzenia co to poprawnosci numeru, wiec co - zadzwonic pod ten
    > numer i poinformowac, ze zostal zablokowany ? :-)

    Po pierwsze nie mamy pojecia skąd ta informacja ze nieprawidłowy.
    Ale pewnie ze mozna zadzwonic - i przeprowadzic szeroką weryfikację.

    > A na pewno nie bylo powiadomienia ?

    Zapewne było i dlatego pytający nic o tym nie wspomniał...
    Aha...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Początek i koniec zawsze są jednością."

  • 7. Data: 2018-07-27 16:32:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    7.0.0.1...
    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    >Po pierwsze nie mamy pojecia skąd ta informacja ze nieprawidłowy.
    >Ale pewnie ze mozna zadzwonic - i przeprowadzic szeroką weryfikację.

    Sprzeciw.
    Wystarczy ze dzwoni jakis nr komorkowy, mowi ze pracuje dla Idei i sie
    domaga weryfikacji.
    Kto to wymyslil.

    J.

  • 8. Data: 2018-07-27 17:59:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Sprzeciw.
    > Wystarczy ze dzwoni jakis nr komorkowy, mowi ze pracuje dla Idei i sie
    > domaga weryfikacji.
    > Kto to wymyslil.

    Ok, ale zadzwonic i poprosic o kontakt z bankiem bo nastapiło złamanie
    reguł bezpiecenstwa to juz by chyba mozna.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ("""""""""")

  • 9. Data: 2018-07-27 18:37:17
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote on
    2018-07-27_15:59
> [...]
    weryfikację.

    > Zapewne było i dlatego pytający nic o tym nie wspomniał...

    Otóż sprawa nie jest prosta. Bank może (jeśli "poweźmie
    podejrzenie" :-) ) może zrobić dwie rzeczy:

    Pierwsza to z par. 11 p.12:> Bank, mając na względzie
    bezpieczeństwo środków na
    > rachunkach, może wprowadzić procedury
    > zabezpieczające, dotyczące każdej z form składania
    > dyspozycji przez Posiadacza Rachunków,
    > a w szczególności Bank zastrzega sobie prawo do
    > telefonicznego potwierdzania dyspozycji wypłat
    > gotówkowych lub przelewów dokonywanych z Rachunku
    > lub Lokaty Posiadacza Rachunku.

    Bank może sobie wprowadzać jakie chce procedury bezpieczeństwa,
    ale jeśli idzie o operacje zlecane przez klienta, to:

    > Bank ma prawo do niezrealizowania dyspozycji w przypadku
    > jej odwołania przez Posiadacza Rachunku lub jeżeli
    > uzyskane potwierdzenie telefoniczne w opinii Banku
    > nie jest tożsame z treścią dyspozycji przesłanej do Banku.
    > Bank zastrzega sobie również prawo do niezrealizowania
    > dyspozycji jeżeli dyspozycja ta budzi podejrzenia,
    > a Bank nie może nawiązać kontaktu telefonicznego
    > z Posiadaczem rachunku w celu jej potwierdzenia.
    W danym przypadku nie było żadnych dyspozycji, które bank miałby
    zablokować.

    Druga z par. 11 p. 13> Bank zastrzega sobie prawo, w
    uzasadnionych
> [...]
    > zgromadzonych na Rachunku lub do blokady Rachunku,
    > a także do blokady Kanałów Elektronicznych i blokady
    > Kart w trybie natychmiastowym, szczególnie
    > w przypadku powzięcia przez Bank uzasadnionego
    > podejrzenia wykorzystywania rachunku do celów
    > przestępczych, korzystania z Rachunku przez osobę
    > nieuprawnioną, powzięcia przez Bank uzasadnionego
    > podejrzenia niebezpieczeństwa ujawnienia informacji
    > objętych tajemnicą bankową osobie nieuprawnionej albo
    > niewykonywania lub nienależytego wykonywania przez
    > Klienta innych istotnych zobowiązań Klienta wobec
    Klientka nic nie robiła na rachunku przez dłuższy czas,
    więc żaden z powyżej podanych powodów nie wchodzi w rachubę.
    Co prawda powody nie są ustalone enumeratywnie, ale sformułowanie
    jednoznacznie wskazuje o jakiego charakteru powody chodzi w tym
    punkcie.

    > W takich przypadkach Bank niezwłocznie
    > podejmie próbę skontaktowania się z Klientem.

    I tu jest pies pogrzebany: Bank może i podjął jakąś próbę
    skontaktowania się z klientką, ale nieskuteczną. Jeżeli bank
    chciałby *skutecznie* się skontaktować, to... poczta polska i już.

    Ale nie, bank zatelefonował i usłyszał, że klientka jest za
    granicą i nie może podejść do telefonu.
    I wbrew regulaminowi, który pozwala mu wstrzymać wykonanie
    (odmówić wykonania) jakiegoś zlecenia (do czego rezerwuje sobie
    prawo), zablokował możliwość wykonywania wszelkich działań,
    związanych z obsługą rachunku. A te obejmują rozmaite czynności
    inne niż operacje pieniężne (wśród nich takie, które klient może
    chcieć zrobić szybko).

    I w tym jest sprawa pierwsza.

    Druga to oczywiście niepowiadomienie.

    O ile pierwsze naruszenie interesów klienta (ograniczenie
    możliwości działania klienta w zakresie znacznie szerszym niż to
    było (???) konieczne) można tłumaczyć nadgorliwością banku
    pragnącego chronić interes klienta, o tyle drugie niczym
    usprawiedliwić się nie da.

    witrak()

  • 10. Data: 2018-07-27 18:44:29
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote on
    2018-07-27_17:59
    > Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    No, z taką reakcją można się spierać, ale jeśli telefon jest
    faktycznie w posiadaniu wrogim klientowi, to nic złego się nie
    stanie, jak zadzwonimy i powiemy. A jak jednak posiadacz jest
    przyjazny, to przekaże wiadomość klientowi.

    Problem w tym, że bank nie może powiedzieć trzeciej osobie co się
    stało z jej kontem, bo tajemnica bankowa.

    Dlatego powinien napisać list - w systemie (lub normalną pocztą
    elektroniczną, jeśli jest to dopuszczone), albo na papierze.

    > Ok, ale zadzwonic i poprosic o kontakt z bankiem bo nastapiło złamanie
    > reguł bezpiecenstwa to juz by chyba mozna.

    Też niekoniecznie. Można sobie wyobrazić niecne wykorzystanie
    wiadomości przez wrogą osobę trzecią.

    Ale już w oddzielnym poście napisałem, co bank może zgodnie z
    regulaminem.

    witrak()