  • Data: 2020-03-24 15:04:20
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 24.03.2020 o 11:29, Boguś pisze:

    > Ceny paliw obarczone są dodatkowymi podatkami takie akcyza,VAT etc.
    > Podatki te jednak są proporcjonalne do ceny hurtowej benzyny, czyli
    > ceny na stacji powinny być proporcjonalne do ceny hurtowej.

    No nie do końca. Akcyza jest stała od litra. Opłata paliwowa też. Tylko
    VAT jest proporcjonalny.

> [...]
    > 22.02.2020 4069 zł/m^3 17.03.2020 3167 (78.1% w stosunku 01.01.2020
    > => 5.30*78.1% = 4.06 !!!!!) 24.03.2020 3057 (75.4% w stosunku
    > 01.01.2020 => 5.30*76% = 4.00 )
    >
    > Ty się dziwisz, że cena detaliczna spadła z 5,30 do 4,98 zł, a
    > powinna co najmniej do 4.06 zł !!. (przyjmuję, 7 dni to opóźnienie
    > między zakupem paliwa i dostarczeniem go do stacji). Ewentualnie
    > nieco więcej bo koszty transportu nie spadły zbytnio, oraz
    > zwiększenie marży stacji. Ale to zwiększenie pośrednich kosztów może
    > być 0.10-0.15 zł a nie 0,92 zł (4,98-4.06)

    No chyba nie do końca masz rację - nawet opierając się na podanych przez
    Ciebie danych. W cenie hurtowej masz właśnie akcyzę i opłatę paliwową.
    Te od stycznia nie spadły. A cena hurtowa spadła o 25%. Czyli wcześniej
    ORLEN zarabiał te 25%.

    > Fakty są nieubłagane, teraz pośrednicy oraz stacje paliwowe szybka
    > się bogacą!! naszym kosztem. To teraz jest ZMOWA CENOWA.

    Moim zdaniem źle liczysz. W obrocie detalicznym w zasadzie doliczasz
    tylko marżę. Te podane przez Ciebie ceny są brutto, czy netto? - bo nie
    chce mi się szukać, a VAT na paliwo jest 23%, więc przy 4,05 zł/l netto
    otrzymujemy 4,98 zł/l brutto.

    > To samo obserwuję na rynku oleju opałowego Ekoterm. Początkowo(
    > czyli od 20.02) sprzedawcy obniżyli ceny o ok 8-12%. Teraz od 10 dni,
    > mimo znacznej obniżki ceny hurtowej, ceny stoją w miejscu.

    Bo mi się wydaje, że to nie działa tak szybko. Detaliści przecież
    zapłacili cenę za paliwo z chwili zamówienia i przy mniejszej sprzedaży
    nadal mają to droższe paliwo.

    --
    Robert Tomasik