  • Data: 2020-03-24 16:23:55
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:5e7a17a9$0$17351$6...@n...neostrad
    a.pl...
    W dniu 24.03.2020 o 14:07, Olin pisze:
> [...]
    e-krajom-baltyckim-i-slowacji/

    >Na temat krajów nadbałtyckich nie będę zajmował stanowiska, ale do
    >Słowacji jeżdżę na kawę :-) Przed ich EURO to my do nich jeździliśmy
    >po
    >wiele produktów, bo było generalnie taniej. niewiele, ale jednak
    >taniej.
    >Już nie mówię o alkoholu, ale o resztę towarów.

    No nie wiem - spedzilem wtedy u nich pare urlopow, i to oni jezdzili
    do nas po rozne towary.
    Przynajmniej tak mowili, ze w Zakopanem taniej.

    A jak wprowadzili Euro, zbieglo sie z kryzysem na swiecie, spadkiem
    ceny zlotowki ... i to oni zaczeli przyjezdzac do nas na narty ...

    >Po EURO oni od nas piwo wozili do siebie. Jak zobaczyłem pod marketem
    >obok mnie słowacki samochód, do którego wkładali zgrzewki słowackiego
    >piwa, to mi szczęka opadła. Materiały budowlane i meble dotąd wożą z
    >Polski.

    W sensie - od 2009 czy od jeszcze dawniej ?

    >Wprowadzenie w Polsce EURO miałoby sens, gdyby można to przeliczyć
    >tak,
    >byśmy proporcjonalnie tyle samo mniej więcej zarabiali co w innych
    >krajach.

    Ale przeciez tak nie jest i miedzy roznymi krajami Euro.

    >Policjant w Polsce zarabia obecnie dokładnie tyle samo, co w
    >Niemczech, tylko my w złotówkach, a oni w EURO. Dokąd tu zarabiasz i
    >tu
    >wydajesz, to nie ma to żadnego znaczenia. Ale pojedź latem do
    >Miedzyzdroi przykładowo, a zobaczysz, co Niemcy robią.

    Ale przeciez nie ma znaczenia, czy robia, bo wymienili pensje na
    zlotowki, czy
    beda wydawac swoje 4000 euro, a rodak swoje 1000 euro...

    >Z kolei, jak wszedłem w Niemczech do sklepu i zobaczyłem piwo po 2
    >EURO, to zgłupiałem.

    Takie ogolne prawo ekonomii - ile zarabiasz, tyle wydajesz.
    Ale ... zadziwiajaco, sporo rzeczy jest w Niemczech/Zachodzie tansze
    niz u nas.
    Widac inne sa drozsze.

    Piwo ... jakies specjalne, czy za 4-pak, bo to chyba wlasnie ten
    towar, ktory jest tam tani.
    Wina tez tansze niz u nas, przynajmniej w Lidlu.

    i jeszcze dodaj wysoką kaucje za butelke ... zwrotną.

    J.

    --
    Robert Tomasik