  • 1. Data: 2020-03-22 18:03:20
    Temat: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Z powodu pandemii i związanej z tym przymusowej kwarantanny, a więc
    i bezczynności, wiele gałęzi produkcji, handlu i usług ma teraz
    straszne straty.
    Jak już, ciekawe po ilu miesiącach, wszystko zacznie funkcjonować,
    to ci stratni będą chcieli choć trochę odrobić straty. Szybko. Bo
    tak u nas jest - szybko nachapać się na już, na teraz, nie patrząc
    długodystansowo. No i żeby szybciej odrobić straty podniosą ceny.
    Więc napędzą inflację. Mam rację?

    Jak to może wyglądać w cywilizowanych krajach, gdzie ludzie myślą
    długoterminowo, gdzie co wybory nie zmienia się (i nie wymienia się)
    całkowicie wszystkiego?

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2020-03-22 18:49:02
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 22 Mar 2020 18:03:20 +0100, Zbynek Ltd. napisał(a):

> [...]
    > tak u nas jest - szybko nachapać się na już, na teraz, nie patrząc
    > długodystansowo. No i żeby szybciej odrobić straty podniosą ceny.

    Tylko troszeczke.
    Inflacja ma dwie strony - musza byc tez ludzie, ktorzy wiecej zaplaca.
    Akurat w takim kryzysie i stratach, to ludzie nie maja nadwyzek, a
    wtedy uwazaja na wydatki.

    Zobacz na inflacje od 2008.

    > Jak to może wyglądać w cywilizowanych krajach, gdzie ludzie myślą
    > długoterminowo, gdzie co wybory nie zmienia się (i nie wymienia się)
    > całkowicie wszystkiego?

    tak samo.

    J.

  • 3. Data: 2020-03-23 01:34:39
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Zbynek Ltd." 5e779a5c$0$31100$6...@n...neostrada.pl

    > Z powodu pandemii i związanej z tym przymusowej kwarantanny, a więc i bezczynności,
    wiele gałęzi produkcji, handlu i usług ma
    > teraz straszne straty.

    Produkcja? -- w Chinach Covid-19 chwilowo zakończył swe panowanie...

    > Jak już, ciekawe po ilu miesiącach, wszystko zacznie funkcjonować,

    Pewnie wtedy, gdy temperatura powietrza dookoła skoczy powyżej 30°C...

    > to ci stratni będą chcieli choć trochę odrobić straty.

    Będą ,,dusili grosze''?

    > Szybko. Bo tak u nas jest - szybko nachapać się na już, na teraz, nie patrząc
    długodystansowo.

    Długi dystans w RP/PRL/RP nie jest możliwy od dziesięcioleci!

    > No i żeby szybciej odrobić straty podniosą ceny. Więc napędzą inflację. Mam rację?

    IMO masz co do nadciągającej inflacji...

    > Jak to może wyglądać w cywilizowanych krajach, gdzie ludzie myślą długoterminowo,
    gdzie co wybory nie zmienia się (i nie wymienia
    > się) całkowicie wszystkiego?

    Po co rozmyślać o czymś tak odległym?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 4. Data: 2020-03-23 01:50:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 9g49swnpawvo.sico158ljx2o$....@4...net

    > Inflacja ma dwie strony - musza byc tez ludzie, ktorzy wiecej
    > zaplaca. Akurat w takim kryzysie i stratach, to ludzie nie
    > maja nadwyzek, a wtedy uwazaja na wydatki.

    Emeryci emerytury chyba dostaną.
    Przedsiębiorcy zaoszczędzą na ZUSie...
    Fryzjerzy chyba stracą...

    IMO forsa przepłynie z miejsca na inne miejsce i (; nieco ;) jej ubedzie...

    -=-

    Covid-19 nieźle ;) niszczy płuca -- lepiej rozmyślajmy o nadchodzących
    zmianach w populacji... ;) BTW -- grypa kosi całkiem nieźle, choć niezbyt
    wiele o tym dookoła -- pomijając byłą premier EKopacz, która proponowała
    spokojny sen i zaoferowała dwie setki zgonów spowodowanych ptasią grypą...

    -=-

    Na pewno świat zmieni się mocno...

    - wiernych będzie mniej w kościołach a więcej przed RTV
    - sklepy (także spożywcze) rozwiną sprzedaż wysyłkową
    - lekarze chętniej będą obsługiwali via net i phone
    (już wynik MR dostałem via net miast osobiście na
    papierze -- szybsze niż założenie butów...)
    - ludzie będą mniej chętnie na siebie chuchali ;)
    (ja od dawna stronię od ludzi -- zwłaszcza od mas ludzkich)
    - rozwinie się e-praca (stanieją lokale i rozwinie się komunikacja netowa)

    -=-

    https://youtu.be/3_PaRYzdRj0

    -=-

    Chińczycy rozmyślają nad powracającą [z BPrusa?] falą... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2020-03-23 01:59:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Zbynek Ltd." 5e779a5c$0$31100$6...@n...neostrada.pl

    > Elo

    https://youtu.be/x0HwoGoHj4I
    Raport z oblężonego miasta Przemysław Gintrowski
    https://youtu.be/x0HwoGoHj4I?t=150

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 6. Data: 2020-03-23 10:42:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    "J.F." 9g49swnpawvo.sico158ljx2o$....@4...net

    >Emeryci emerytury chyba dostaną.

    Ale z czego ?
    NBP udzieli bankom pomocowych kredytow, pod warunkiem ze kupia
    obligacje ?

    Czy im szybciorem uwolni rezerwy obowiazkowe, zeby nie mieli innej
    mozliwosci zainwestowania ? :-)

    >Przedsiębiorcy zaoszczędzą na ZUSie...
    >Fryzjerzy chyba stracą...

    Fryzjerzy, silownie, kina, restauracje, komunikacja miejska ...

    >IMO forsa przepłynie z miejsca na inne miejsce i (; nieco ;) jej
    >ubedzie...

    Jak kazdy zacznie miec to na uwadze i oszczednie wydawac, to prezydent
    sie zdazy pochwalic utrzymaniem inflacji w ryzach przed wyborami :-)

    >Na pewno świat zmieni się mocno...
    >- wiernych będzie mniej w kościołach a więcej przed RTV

    Cos w tym moze byc ... i co - system placenia internetowy trzeba
    bedzie wdrozyc ?
    Bo taca spadnie :-)

    > - sklepy (także spożywcze) rozwiną sprzedaż wysyłkową
    > - lekarze chętniej będą obsługiwali via net i phone
    > (już wynik MR dostałem via net miast osobiście na
    > papierze -- szybsze niż założenie butów...)

    A to akurat juz dawno bylo, ale jednak na badanie musiales pojsc :-)

    > - rozwinie się e-praca (stanieją lokale i rozwinie się komunikacja
    > netowa)

    Tez juz bylo, ale teraz moze dostac kopa ...

    J.

  • 7. Data: 2020-03-23 12:27:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5e78846c$0$524$6...@n...neostrada.pl

    > Ale z czego ?

    Z obawy przed utratą władzy. ;)
    [?albo? z depozytów bankowych?...]

    > NBP udzieli bankom pomocowych kredytow, pod warunkiem ze kupia obligacje ?

    > Czy im szybciorem uwolni rezerwy obowiazkowe,

    IMO już dawno ;) uwolnił.
    (dawno, zważywszy na czas życia Covid-119)

    > zeby nie mieli innej mozliwosci zainwestowania ? :-)

    **Chyba** uwolnił (zmniejszył dra_stycznie) rezerwy
    obowiazkowe i zwiększył ich/im oprocentowanie.

    > Fryzjerzy, silownie, kina, restauracje, komunikacja miejska ...

    Komunikacja miejska zwykle jest jakoś dotowana...

    > Jak kazdy zacznie miec to na uwadze i oszczednie wydawac, to prezydent sie zdazy
    pochwalic utrzymaniem inflacji w ryzach przed
    > wyborami :-)

    Dlatego wyborów nie można odkładać!
    Także dlatego... -- nas_troje społeczne
    nastrojono ;) na konkretną datę, po
    której mogą opaść...

    > Cos w tym moze byc ... i co - system placenia internetowy trzeba bedzie wdrozyc ?
    > Bo taca spadnie :-)

    Taca spadnie drastycznie!!! Przyzwyczajenia pozostaną!
    Ktoś niezbyt młody przestanie uczęszczać z powodu
    koronawirusa i już nie powróci do uczestniczenia...

    Już od dawna postulowano wprowadzenie karcianego tacowego...
    Teraz można wprowadzić coś na kształt internetowego tacowego... ;)

    > A to akurat juz dawno bylo, ale jednak na badanie musiales pojsc :-)

    - fotel denty_styczny
    - rezonans magnetyczny
    - duży roentgen (małe są tak małe, że można je
    wozić do klienta... znaczy... do pacjenta...)
    - inna duża maszyneria medyczna (której jest sporo)

    Na badanie MR poszedłem, ale przynajmniej ominęła mnie
    ,,przyjemność'' odbioru papieru. Co więcej -- mogę ów
    wynik drukować miast kopiować... A być może nawet nie
    będę musiał zgłaszać się osobiście u lekarza, lecz
    poślę mu netem wyniki krwi i MR...

    Akurat u tego lekarza mam dobrze:
    - późna pora
    - par_kingi na freeko
    - wizytacja na czas (bez opóźnień)
    - sporo miejsca na ludzi i mało ludzi
    (chuchanie także na co dzień mi nie podoba
    się -- nie tylko w czasach szaleństwa C-19;
    mam niską odporność na wirusy...)

    Niby recepty są już od dawna elektroniczne
    i są wystawiane zaocznie, ale teraz to przyspieszy...

    > Tez juz bylo, ale teraz moze dostac kopa ...

    Dostanie kopa!!!

    -=-

    Zauważ, że:
    - masa ludzi ,,pracuje'' miast pracować
    - coraz mniej potrzeba ludzi do pracy, bo
    coraz więcej pracy wykonują maszyny/roboty

    Spowolnienie gospodarki spowodowane C-19 może okazać się niezbyt wielkie...

    Nadto sam wirus raczej nie utrzyma się w gorące dni...

    FR wprowadziła kwarantanny itp. rozwiązania jako jedno z pierwszych państw.
    (Tajwan chyba był wcześniejszy)
    Włochy czy Hiszpania to kraje gorącego klimatu -- być może dlatego
    zbagatelizowano tam problem. Podobnie z USA -- tam też bywa gorąco.
    Natomiast dziwi mnie niefrasobliwość GB i RFN... Ponoć RFN to kraj
    związkowy, ale przeca FR też jest federacją...

    -=-

    Stawiam na to, że:
    - w przyszłości pojawią się kolejne straszne wirusy,
    choćby modyfikacje C-19 czy modyfikacje grypy
    - ludzie nauczą się zwalczania wirusów
    - obecny C-19 zdechnie zupełnie latem
    (w Chinach już zdycha) i nie wpłynie
    znacząco na gospodarkę bezpośrednio
    (wpłynie pośrednio -- poprzez zmianę
    zwyczajów i obyczajów...)

    -=-

    BTW robotów... MoNdrzy zauważają, iż nadciąga krach -- na
    kilku emerytów będzie pracował jeden człowiek, podczas gdy
    wcześniej na jednego emeryta pracowało kilku ludzi... Brak
    wyobraźni!

    - nie ma już flisaków, ale transport rozwija się doskonale
    - raczej ;) nie ma już gazowego oświetlenia, ale ani nie
    ma z tego powodu bezrobocia (choć nie ma latarników)
    ani gaz nie stał się bezużyteczny (wręcz przeciwnie!!!)
    - kiedyś wiele koni obrabiało hektar ziemi, podczas gdy
    dziś ziemia jest obrabiana przy pomocy koni mechanicznych...
    (ile KM ma przeciętny traktor czy inny kombajn? a ile
    żywych koni mógł mieć przeciętny gospodarz rolny?...)

    Tak czy siak ludzkość zmuszona będzie do:
    - ograniczenia populacyjnego ;)
    - przekazania pracy robotom i maszynom
    - wprowadzenia permanentnego bezrobocia
    (gwarantowany dochód minimalny)
    - opodatkowania (być może pośredniego) robotów

    Obecny C-19 jedynie przyspieszy pewne procesy społeczne
    tak, jak każda wojna czy inny kataklizm. Zauważ, że czas
    wojny czy zarazy to czas makabrycznego niszczenia, po
    którym świat ulega gruntownym przemianom społecznym...

    IMO masa ludzi straci ,,pracę''... Choćby 500+ można odciążyć
    automagią -- pojawienie się dziecka w przestrzeni państwowej
    (obojętne -- narodziny czy przyjazd) automagicznie wygeneruje
    rachunek bankowy na który Fiskus automagicznie będzie złewał
    500 pln miesięcznie zaś rodzice (czy inni prawni opiekunowie)
    dostaną informację o tym rachunku w dowolnym banku...

    Ludzie uwolnieni od ,,pracy'' zajmą się pracą właściwą lub
    tym, czym dziś zajmują się na kwarantannie...

    Jest cała masa zasobów ludzkich, które można uwolnić...
    I te zasoby zostaną uwolnione w razie potrzeby -- którą
    może być wojna, zaraza czy inny kataklizm...

    [problemem jest brak konkretnego zajęcia ludzi -- skutkujący
    głupieniem tychże ludzi i popadaniem we frustracYje... ludzie
    muszą zająć się czymś: ,,pracą'', pracą, nauką, niańczeniem dzieci...]

    Obecnie jest sporo prawdziwej pracy:
    - strażak gasi pożary
    - policjant pilnuje porządku
    - lekarz leczy
    - krawiec szyje ubrania ;) i murarz domy buduje...

    obok której jest cała masa ,,pracy''... [likwidacja tej
    ,,pracy'' jest dziś ryzykowna tylko z uwagi na głupienie
    społeczeństwa -- lepiej dać ludziom niepotrzebne zajęcie
    niż zezwolić im na ,,umysłowe rozleniwianie się''...]

    -=-

    Porównaj życie dzisiejsze z życiem sprzed 200 lat -- wtedy
    ziemia nie dawała dzisiejszych plonów, nie było dzisiejszej
    komunikacji (nawet telefonu) itd. a jednak ludzi żyli,
    mnożyli się, rozwijali, bogacili...

    Dziś masy ludzkie nie budują żadnego dobrobytu, choć są
    zatrudnione! Zaraza (typu C-19) może przebudować społeczne
    zachowania i uwolnić blokowane zasoby ludzkie... [ludzie
    zmuszeni będą do pracy rzeczywistej -- więc ta pozorna
    będzie ograniczana; po uporaniu się z zarazą pozostaną
    nabyte nawyki...]

    Nawrót do żydowskiej metodologii... ;)

    http://wiersze.bfcior.pl/julian-tuwim.php?show=wszys
    cy_dla_wszystkich

    -=-

    Nadto chyba nie myślisz, że państwa nie są zupełnie przygotowane
    na dziejowe kataklizmy!? Obecny C-19 nie jest jakąś makabryczną
    zarazą, choć wygląda strasznie. Zobacz choćby, jak wiele osób
    choruje na grypę i jakie masy ludzkie rocznie umierają na grypę...
    (setki tysięcy!)

    Co to za państwo, które upadnie w efekcie lekkiego kopnięcia?...
    Pomyśl o: tornadach; trzęsieniach Ziemi; nawałnicach; tsunami;
    pożarach lasów i nie tylko lasów...

    Na tle innych kataklizmów (choćby na tle grypy) C-19 na razie
    nie wygląda strasznie.

    Pisząc to mam świadomość tego, że mnie C-19 zagraża bardzo mocno
    z uwagi na moją niską odporność...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2020-03-23 13:27:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-03-22 o 18:03, Zbynek Ltd. pisze:

    > No i żeby szybciej odrobić straty podniosą ceny.

    Większość tych 'stratnych' nie ma monopolu i musi liczyć się z
    konkurencją więc nie mogą sobie dowolnie podnosić bo stracą.

    > Więc napędzą inflację. Mam rację?

    Inflacja zaczęła rosnąć już w zeszłym roku (przed koronawirusem). Ja to
    ogólnie zdziwiony jestem, że tak późno, bo oczekiwałem tego wkrótce po
    wprowadzeniu 500+. Ale nie znam się na zjawiskach globalnych.
    Zapewne były jakieś ruchy sztucznie dławiące inflację. Odrynkowienie cen
    energii, utrzymywanie niskich stóp przez RPP i może inne o których nie
    mam pojęcia.

    Bez koronawirusa spodziewałem się, że w tym roku przekroczy 10% (ale być
    może znów by się okazało, że to się dzieje wolniej niż mi się wydaje).
    Z koronawirusem to się bym spodziewał większej. Ale znów chyba są ruchy
    mające (przynajmniej do wyborów) tłumić inflację.
    P.G.

  • 9. Data: 2020-03-23 13:31:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    "J.F." 5e78846c$0$524$6...@n...neostrada.pl
    >Z obawy przed utratą władzy. ;)

    A to na pewno ... ale co po maju ? :-)

    >IMO już dawno ;) uwolnił.
    >(dawno, zważywszy na czas życia Covid-119)

    Masz na mysli poza organizmem czlowieka ?
    Bo chyba w piatek uwolnil.

    A przy okazji czytam, ze NBP kupi obligacje rzadowe ... wolno mu ?
    Kiedys byl chyba zakaz ...

    >Komunikacja miejska zwykle jest jakoś dotowana...

    A tu faktycznie mozesz miec racje - wiec nie bedzie stratna, tylko
    straty beda mniejsze :-)
    Chociaz ... kierowcom musza placic za caly etat ?

    >Dlatego wyborów nie można odkładać!

    A jak do maja nie zdaza spasc ceny ?

> [...]

    >Już od dawna postulowano wprowadzenie karcianego tacowego...
    >Teraz można wprowadzić coś na kształt internetowego tacowego... ;)

    Jest jeszcze wersja niemiecka - podatek kosciielny.
    Panstwo zbiera, i rozdziela zgodnie z deklaracja.
    Mozna zadeklarowac ateizm i nie placic.

    Ale ... czy to nie zbyt ryzykowny eksperyment ? :-)

    >- fotel denty_styczny
    >- rezonans magnetyczny
    >- duży roentgen (małe są tak małe, że można je
    > wozić do klienta... znaczy... do pacjenta...)

    Nie mozna, jak na kwarantannie.
    Tzn mozna, ale ten kombinezon ...

    >Niby recepty są już od dawna elektroniczne
    >i są wystawiane zaocznie, ale teraz to przyspieszy...

    przyspieszyc mialo chyba juz dawno.
    A teraz moze byc problem z tymi zaocznymi, jak caly proces wystawiania
    maja pod kontrola ... choc niewykluczone, ze z powodu epidemii
    pozwola, i tak juz zostanie ...

    >Tak czy siak ludzkość zmuszona będzie do:
    > - ograniczenia populacyjnego ;)

    Byc moze samoczynnie nastapi.

    > - przekazania pracy robotom i maszynom
    > - wprowadzenia permanentnego bezrobocia
    > (gwarantowany dochód minimalny)

    Limes inferior :-)

    > - opodatkowania (być może pośredniego) robotów

    A to sie akurat moze nie udac.
    Postawia je w kraju, gdzie bedzie najtaniej, a fachowa obsluga ...
    bedzie obslugiwac zdalnie ...

    >Obecnie jest sporo prawdziwej pracy:
    >- strażak gasi pożary
    > - policjant pilnuje porządku

    statystyki pilnuje

> [...]

    >społeczeństwa -- lepiej dać ludziom niepotrzebne zajęcie
    >niż zezwolić im na ,,umysłowe rozleniwianie się''...]

    Taa ... zatrudnisz jako urzednikow, to ci wymysla kolejny formularz,
    to ktorego wypelnienia bedziesz musial zatrudnic jeszcze lepiej
    myslacego ...
    i niby bedzie fajnie, bo trzy osoby maja prace, ale jak chinski towar
    bedzie tanszy ..

    >Porównaj życie dzisiejsze z życiem sprzed 200 lat -- wtedy
    >ziemia nie dawała dzisiejszych plonów,

    Sporo musialo na tej ziemii pracowac ... ale wlasnie sie zaczela
    rewolucja przemyslowa.

    >nie było dzisiejszej
    >komunikacji (nawet telefonu) itd. a jednak ludzi żyli,
    >mnożyli się, rozwijali, bogacili...

    Jedni sie bogacili, a inni biednieli.
    Bo tez ilosc plonow ograniczona ... chyba, ze sie skolonizuje jakies
    duze kontynenty ..

    >Nadto chyba nie myślisz, że państwa nie są zupełnie przygotowane
    >na dziejowe kataklizmy!?

    Wychodzi na to, ze kiepsko.

    >Obecny C-19 nie jest jakąś makabryczną
    >zarazą, choć wygląda strasznie.

    Dokladnie, glownie wyglada.
    Co to jest 50 tys ofiar we Wloszech ... a jak jeszcze staruszki, to
    sie wloski ZUS ucieszy :-)
    I spoleczenstwo, bo mieszkania potanieja ...

    J.

  • 10. Data: 2020-03-23 13:50:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]

    >to ogólnie zdziwiony jestem, że tak późno, bo oczekiwałem tego
    >wkrótce po wprowadzeniu 500+. Ale nie znam się na zjawiskach

    Zauwaz, ze srednie zarobki rosly juz kilku lat i to sporo.

    Ludzie zarobili na odrobine luksusu ?

    J.