  • 81. Data: 2011-11-03 10:56:09
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 10:39:42 +0100, k...@p...onet.pl (Kamil
    Jońca) wrote:

    >[..]

    >Ale jeśli dobrze zaczynam rozumieć Twój punkt widzenia, to ... w
    >praktyce ma nie być banków. Bo jak sobie wyobrażasz biznes bankowy w
    >którym bank bedzie musiał utrzymywać 100% depozytów?

    Podobnie jak spichlerze zbożowe. Będą zarabiały na utrzymywaniu i
    usługach rozliczeniowych.
    Rozliczanie się kruszcem i kwitami depozytowymi (czyli gotówką) bywa
    niewygodne, więc nie wykluczone, że będziemy nadal np. korzystali z
    przelewów elektronicznych czy kart, ale w systemie bankowości rezerwy
    100%-owej.
    Poza tym banki mogą pośredniczyć między oszczędzającymi, a chcącymi
    pożyczyć (a'la Kokos) i na tym też zarabiać.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 82. Data: 2011-11-03 11:02:02
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    [...]

> [...]
    > Poza tym banki mogą pośredniczyć między oszczędzającymi, a chcącymi
    > pożyczyć (a'la Kokos) i na tym też zarabiać.

    Aha.
    KJ

    --
    Gdyby ktoś miał zbędny Toshiba G450 - to chętnie przejmę ;)
    ----------------

  • 83. Data: 2011-11-03 11:06:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 10:55:42 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Nie zaprzeczam ani nie potwierdzam. Ja tylko uparcie się kłócę że w
    >przypadku kreacji pieniądza przez bank, nie ma *żadnej* różnicy w tym
    >czy środkiem płatniczym jest złota moneta, czy złotówka.

    a ja uważam, że różnica jest diametralna, bo złotówek można mieć, ile
    tylko prasa (albo klawisz "0" na końcu liczby) pozwoli, a złota -
    tylko tyle, ile sie wydobędzie spod ziemi.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 84. Data: 2011-11-03 11:19:32
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 10:52:03 +0100, Tomasz Chmielewski
    <t...@n...wpkg.org> wrote:

    >Problem rezerwy czesciowej "bardzo latwo" rozwiazac - zamknac banki, a
    >otworzyc skarbce, gdzie kazdy deponowalby pieniadze do wlasnej skrytki
    >(zegnajcie przelewy).

    Ależ przecież to nie ma związku. Dlaczego przelewy nie miałyby być
    możliwe w systemie rezerwy 100%-owej?

  • 85. Data: 2011-11-03 11:24:58
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (03.11.2011 11:56), Jarek Andrzejewski wrote:

    > Podobnie jak spichlerze zbożowe. Będą zarabiały na utrzymywaniu i
    > usługach rozliczeniowych.

    Będziesz chciał trzymać pieniądze w banku i jeszcze za to płacić?

> [...]
    > niewygodne, więc nie wykluczone, że będziemy nadal np. korzystali z
    > przelewów elektronicznych czy kart, ale w systemie bankowości rezerwy

    I np. 5zł opłaty za przelew, 20zł opłaty miesięcznej przy saldzie od 0
    do 1000zł, 50 przy saldzie od 1000zł do 5000zł ....itd...

    Przecież w takim układzie dla banku pieniądze będą kłopotem a nie zyskiem.

    > Poza tym banki mogą pośredniczyć między oszczędzającymi, a chcącymi
    > pożyczyć (a'la Kokos) i na tym też zarabiać.

    A kto będzie brał na siebie ryzyko? Bo na razie do takiego pośrednictwa
    nie trzeba banku, zaś np. ja nie bardzo sobie wyobrażam ponoszenie
    ryzyka pożyczenia kasy zupełnie mi nieznajomej osobie.

    p. m.

  • 86. Data: 2011-11-03 11:26:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (03.11.2011 12:06), Jarek Andrzejewski wrote:

    > a ja uważam, że różnica jest diametralna, bo złotówek można mieć, ile
    > tylko prasa (albo klawisz "0" na końcu liczby) pozwoli, a złota -
    > tylko tyle, ile sie wydobędzie spod ziemi.

    Halo, tu ziemia ... mówimy o kreacji pieniądza przez banki. Banki nie
    emitują pieniędzy.

    p. m.

  • 87. Data: 2011-11-03 11:45:37
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 12:24:58 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Będziesz chciał trzymać pieniądze w banku i jeszcze za to płacić?

    nie za "to", a za wygodę rozliczeń.
    Teraz też przecież za to płacimy. Ludzie w bankach mają pensje i biura
    przecież.

    >I np. 5zł opłaty za przelew, 20zł opłaty miesięcznej przy saldzie od 0
    >do 1000zł, 50 przy saldzie od 1000zł do 5000zł ....itd...

    ooo, widzę, że już nawet biznesplan zrobiłeś :-)

> [...]
    >nie trzeba banku, zaś np. ja nie bardzo sobie wyobrażam ponoszenie
    >ryzyka pożyczenia kasy zupełnie mi nieznajomej osobie.

    banki przecież i teraz oceniają ryzyko udzielania kredytów. Dlaczego
    więc nie mielibyśmy skorzystać z ich usług, podobnie jak teraz
    korzystamy np. z usług agencji nieruchomości.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 88. Data: 2011-11-03 11:46:18
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 03 Nov 2011 12:26:33 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Halo, tu ziemia ... mówimy o kreacji pieniądza przez banki. Banki nie
    >emitują pieniędzy.

    ooo, NBP znikł?

  • 89. Data: 2011-11-03 12:06:10
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (03.11.2011 12:45), Jarek Andrzejewski wrote:

    > nie za "to", a za wygodę rozliczeń.
    > Teraz też przecież za to płacimy. Ludzie w bankach mają pensje i biura
    > przecież.

    To co teraz płacimy, to IMHO drobna część tego co zarabiają na naszych
    pieniądzach.

    > ooo, widzę, że już nawet biznesplan zrobiłeś :-)

    :). Gdybym był bankiem którego działalnośc polega na przechowywaniu
    depozytów którym mam zapewnić bezpieczeństwo, zaś nie mogę z nimi nic
    innego robić niż przechowywać ... nie rozważałbym w ogóle niższych opłat.

    > banki przecież i teraz oceniają ryzyko udzielania kredytów. Dlaczego
    > więc nie mielibyśmy skorzystać z ich usług, podobnie jak teraz
    > korzystamy np. z usług agencji nieruchomości.

    Ok, widzę taką opcję, że mam do ulokowania 1000zł, bank znajduje mi
    pożyczkobiorcę, który chce pożyczyć 1000zł.

    Bank mówi - pożyczamy mu na 20%, z czego 5% dla Pana, 15% dla nas.
    Ryzyko bierzemy na siebie.

    To rzeczywiście by było możliwe. Tylko po co ...?

    p. m.

  • 90. Data: 2011-11-03 12:08:10
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (03.11.2011 12:46), Jarek Andrzejewski wrote:

    > ooo, NBP znikł?

    Halo, tu ponownie ziemia. Mówimy o tym:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kreacja_pieni%C4%85dza

    Nie mieszaj tu NBP, bo emisja pieniądza przez bank centralny nie ma nic
    wspólnego z kreacją pieniądza przez banki komercyjne.

    p. m.