  • 61. Data: 2011-11-02 13:13:22
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 21:47:45 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Tak samo, jak wyobrażam sobie ISP który gwarantuje 1000 klientom dostęp
    >do łącza 1mbps, kiedy ma rurę 500mbps.

    gwarantowany CIR? Nie sądzę, żeby klienci, którzy rzeczywiście
    zauważają zwężenie pasma to zaakceptowali na dłuższą metę.

    >Albo linię lotniczą, która na 100miejscowy samolot sprzedaje 105 biletów.

    i zaakceptujesz z usmiechem, gdy się na lotnisku okaże, że jeste
    101-szy?

    >Po prostu zakłada się, że nie wszyscy na raz będą chcieli wymieniać
    >swoje złotówki na złoto (nie wszyscy na raz będą ściągać, nie wszyscy
    >dotrą na odprawę).

    to działa, dopóki klient nie wysyca swojego 1mbps, 5 pasażerów nie
    stawiło się i nie wszyscy wypłacają.
    Ale gdzie jest granica między rozsądnym gospodarowaniem zasobami a
    defraudacją?

    >Ponownie, dlaczego?

    bo nie wie, czy i kiedy przyjdziesz.

    >Normalnie. Bank gwarantuje, banku w tym głowa żeby mi to złoto zwrócił.

    a jak działa "głowa", jeśli jednak okaże się, że przyszli wszyscy po
    wypłatę? Albo gdy stawia się 105 pasażerów z biletami?

    >Przy czym, nie *to samo* złoto które wsadziłem, tylko *tyle samo* złota
    >ile wsadziłem.

    dokładnie tak. Podobnie jak w spichlerzu albo dowolnym innym magazynie
    z towarami masowymi. Co nie zmienia faktu, że nie da się zwrócić
    depozytu na każde żadanie, bo go po prostu nie ma.

    >Tak samo, jak sprzedawca monitora gwarantuje mi przez 5 lat wymianę na
    >sprawny model w przypadku awarii. Nie oczekuję od niego żeby specjalnie
    >dla mnie w swoim magazynie trzymał drugi egzemplarz opatrzony kartką
    >"dla mvoicem".

    załóżmy, że kiedyś uznasz, że monitor jest Ci absolutnie niezbędny i
    nie możesz pozwolić sobie na oczekiwanie na wymianę i w celu
    zapewnienia sobie dostępu zdeponowałeś w magazynie powiedzmy 2 sztuki,
    podobie uczyniło to 10 innych użytkowników niezbędnych do życia
    monitorów. Magazynier doszedł do wniosku, że po co mu aż 22 sztuki w
    magazynie, w razie czego szybko dokupi brakujące - i 10 sprzedał na
    Allegro.
    Pech chciał, że padło zasilanie w dzielnicy i niestety wszystkie
    monitory padły. Ty, oczywiście nic się nie martwisz, podobnie 10
    użytkowników - bo przecież macie zapas. I idziecie do magazyniera po
    swoje monitory.
    I co teraz?
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 62. Data: 2011-11-02 13:36:32
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 21:43:48 +0100, k...@p...onet.pl (Kamil
    Jońca) wrote:

> [...]
    wszystkie

    >Zależy jaką wymienialność masz na myśli. Cały czas każdy z "banknotów"
    >jest równowartością x uncji zlota więc JEST wymienialny. (Bank
    >centralny)

    nie jest!
    Jest 199 kwitów na uncje, a tylko 100 uncji.
    Jeśli wszyscy posiadacze kwitów zechcą je wymienić na złoto, to 99
    kwitów jest bez pokrycia.

    >Nie, nie, nie. Gracze (w swej masie) wiedzą, że należy im się od banku 199
    >uncji, ale jednocześnie bankowi wiszą 99, więc bilans wychodzi na 100 -
    >tyle ile mamy uncji.

    ale przeciez mogą tymi kwitami zapłacić za czyjąś pracę czy towary. I
    ten ktoś nie jest winien bankowi nic a nic i chyba może oczekiwać
    złoto za kwit?

    >No ale to jest podstawa działania banków komercyjnych? Bierze depozyty i
    >z nich udziela kredytów? (I jeszcze gdzieś tam się pęta założenie, że
    >nie wszyscy będą chcieli wypłacić)

    właśnie: "założenie". A jeśli w pewnym momencie owo założenie okaże
    się nieprawdziwe? Przeciez ludzie mają prawo wypłacić swoje depozyty.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 63. Data: 2011-11-02 13:37:28
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 1 Nov 2011 21:20:26 +0000 (UTC), " "
    <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    >1. Depozytariusz to podmiot przyjmujący depozyt od deponenta, znaczy się w tym
    >przykładzie bank jest depozytariuszem.

    pomieszałem zatem pojęcia. Miałem na myśli "deponenta".

    >2. Z 1mln obojętne czego depozytu możesz wykreować 1mln kredytu (pod warunkiem
    >braku rezerwy) - to wynika z matematyki; nie ma znaczenia czy mówimy o złocie
    >czy o dolarach.

    tak jest.

    >3. Wpłacając pieniądze do banku zawierasz z nim umowę depozytu nieprawidłowego
    >czyli bank pokrycia 100% mieć NIE musi; znowuż nie ma znaczenia czy to będzie
    >złoto czy złotówki.

    i to właśnie uważam za błąd tego systemu.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 64. Data: 2011-11-02 14:10:48
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (02.11.2011 14:13), Jarek Andrzejewski wrote:

    > gwarantowany CIR? Nie sądzę, żeby klienci, którzy rzeczywiście
    > zauważają zwężenie pasma to zaakceptowali na dłuższą metę.

    Może nie zauważają? A ci co zauważają, wykupują właśnie CIR?

    > i zaakceptujesz z usmiechem, gdy się na lotnisku okaże, że jeste
    > 101-szy?

    Zaakceptuję bo nie będę miał innego wyjścia. Bez uśmiechu, jednak ze
    świadomością, że mogłem wybrać droższą linię, która nie overbookuje.

    > to działa, dopóki klient nie wysyca swojego 1mbps, 5 pasażerów nie
    > stawiło się i nie wszyscy wypłacają.
    > Ale gdzie jest granica między rozsądnym gospodarowaniem zasobami a
    > defraudacją?

    Wydaje mi się że w skali niedostępności. Jeżeli "raz na ruski rok" jeden
    klient zauważy problem w dostępności do usług, wszystko jest ok. Jeżeli
    90% klientów będzie miało z tym problemy - nie jest ok.

    > bo nie wie, czy i kiedy przyjdziesz.

    Gdyby bank miał tylko mnie za klienta, to tak. Ale bank klientów ma "jak
    mrówków", jesteśmy dla niego tylko statystyczną masą, a statystycznie
    bank mniej więcej wie kiedy przyjdę.

    > a jak działa "głowa", jeśli jednak okaże się, że przyszli wszyscy po
    > wypłatę?

    To już głowy głowa w tym jak ona działa. Może pożyczy od innego banku?
    Może powie "przepraszamy, mamy awarię kasy, proszę przyjść jutro" i do
    jutra zgromadzi? Nie wiem.

    > Albo gdy stawia się 105 pasażerów z biletami?

    Z tego co wiem, to bardzo przepraszają za zaistniałą sytuację i
    proponują inny termin wylotu.

    > dokładnie tak. Podobnie jak w spichlerzu albo dowolnym innym magazynie
    > z towarami masowymi. Co nie zmienia faktu, że nie da się zwrócić
    > depozytu na każde żadanie, bo go po prostu nie ma.

    Wystarczy że statystycznie da się zrealizować 99% żądań zwrotu depozytu.

> [...]
    > monitory padły. Ty, oczywiście nic się nie martwisz, podobnie 10
    > użytkowników - bo przecież macie zapas. I idziecie do magazyniera po

    I teraz:
    - jeżeli mamy z magazynierem umowę że przechowuje ten konkretny monitor,
    (dla pieniędzy stosuje się pojęcie "depozyt właściwy", czy dla monitorów
    też?), to jest to chyba przestępstwo,
    - jeżeli mamy z magazynierem umowę że będzie miał dla mnie taki sam
    monitor ("depozyt niewłaściwy"), przestępstwa brak.

    Tak czy inaczej, mam roszczenie do magazyniera o odszkodowanie z tytułu
    strat. Dodatkowo być może jakies kary umowne.

    p. m.

  • 65. Data: 2011-11-02 14:11:59
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (02.11.2011 14:36), Jarek Andrzejewski wrote:

    > właśnie: "założenie". A jeśli w pewnym momencie owo założenie okaże
    > się nieprawdziwe? Przeciez ludzie mają prawo wypłacić swoje depozyty.

    Ale takie rzeczy się w normalnych sytuacjach nie zdarzają. A jak się
    zdarzają, to najczęściej w takich okolicznościach że to i tak
    najmniejszy problem :)

    p. m.

  • 66. Data: 2011-11-02 15:18:43
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 02.11.2011 14:36, Jarek Andrzejewski wrote:

    > właśnie: "założenie". A jeśli w pewnym momencie owo założenie okaże
    > się nieprawdziwe? Przeciez ludzie mają prawo wypłacić swoje depozyty.

    Nikt nie zmusza do trzymania pieniedzy w banku.

    Mozna schowac pod poduszke, ona nie ma problemow z wyplata na zadanie.

    Ewentualnie do skrytki bankowej.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 67. Data: 2011-11-03 08:05:39
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    bankomaty już są: http://www.gold-to-go.com/en/

    mówisz i masz: http://www.thegoldbullioncard.com/
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 68. Data: 2011-11-03 08:08:59
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 21:54:31 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >A czy ja kiedykolwiek coś takiego twierdziłem?

    OK, pewnie źle zinterpretowałem.
    Dla ustalenia uwagi: fakt, że rząd może kreować pieniądz decyzjami
    politycznymi uważam za zło.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 69. Data: 2011-11-03 08:17:17
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > OK, pewnie źle zinterpretowałem.
    > Dla ustalenia uwagi: fakt, że rząd może kreować pieniądz decyzjami
    > politycznymi uważam za zło.

    Ale tak naprawdę nie o tym dyskutujemy.
    KJ

    --
    http://sporothrix.wordpress.com/2011/01/16/usa-sie-k
    rztusza-kto-nastepny/

  • 70. Data: 2011-11-03 08:50:11
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 01 Nov 2011 21:48:40 +0100, k...@p...onet.pl (Kamil
    Jońca) wrote:

    >Czyli wg Ciebie jak banki funkcjonowały brzed Bretton Woods?
    >Nie było krachów banków? Nie było rezerwy częściowej (może nie
    >obowiązkowej i może się nazywała inaczej, ale chodzi zasadę)?
    >Zastanów się zanim odpowiesz.

    właśnie dlatego, że rezerwa częściowa (od lat 40-tych XIX wieku, jeśli
    dobrze pamiętam) kłóci się z wymienialnością na kruszec.
    No i były tego skutki: np. niewymienialne na złoto "greenbacki"
    straciły połowę wartości.

    Polecam (ponownie) "The Case Against The Fed" mises.org/books/fed.pdf,
    jeśli język Ci nie przeszkadza.

    A krachy wynikały właśnie z niewypłacalności banków, bo przecież
    właśnie niemożnością wypłaty depozytów jest "krach banku".
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski