    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Date: Wed, 02 Nov 2011 14:13:22 +0100

    On Tue, 01 Nov 2011 21:47:45 +0100, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Tak samo, jak wyobrażam sobie ISP który gwarantuje 1000 klientom dostęp
    >do łącza 1mbps, kiedy ma rurę 500mbps.

    gwarantowany CIR? Nie sądzę, żeby klienci, którzy rzeczywiście
    zauważają zwężenie pasma to zaakceptowali na dłuższą metę.

    >Albo linię lotniczą, która na 100miejscowy samolot sprzedaje 105 biletów.

    i zaakceptujesz z usmiechem, gdy się na lotnisku okaże, że jeste
    101-szy?

    >Po prostu zakłada się, że nie wszyscy na raz będą chcieli wymieniać
    >swoje złotówki na złoto (nie wszyscy na raz będą ściągać, nie wszyscy
    >dotrą na odprawę).

    to działa, dopóki klient nie wysyca swojego 1mbps, 5 pasażerów nie
    stawiło się i nie wszyscy wypłacają.
    Ale gdzie jest granica między rozsądnym gospodarowaniem zasobami a
    defraudacją?

    >Ponownie, dlaczego?

    bo nie wie, czy i kiedy przyjdziesz.

    >Normalnie. Bank gwarantuje, banku w tym głowa żeby mi to złoto zwrócił.

    a jak działa "głowa", jeśli jednak okaże się, że przyszli wszyscy po
    wypłatę? Albo gdy stawia się 105 pasażerów z biletami?

    >Przy czym, nie *to samo* złoto które wsadziłem, tylko *tyle samo* złota
    >ile wsadziłem.

    dokładnie tak. Podobnie jak w spichlerzu albo dowolnym innym magazynie
    z towarami masowymi. Co nie zmienia faktu, że nie da się zwrócić
    depozytu na każde żadanie, bo go po prostu nie ma.

    >Tak samo, jak sprzedawca monitora gwarantuje mi przez 5 lat wymianę na
    >sprawny model w przypadku awarii. Nie oczekuję od niego żeby specjalnie
    >dla mnie w swoim magazynie trzymał drugi egzemplarz opatrzony kartką
    >"dla mvoicem".

    załóżmy, że kiedyś uznasz, że monitor jest Ci absolutnie niezbędny i
    nie możesz pozwolić sobie na oczekiwanie na wymianę i w celu
    zapewnienia sobie dostępu zdeponowałeś w magazynie powiedzmy 2 sztuki,
    podobie uczyniło to 10 innych użytkowników niezbędnych do życia
    monitorów. Magazynier doszedł do wniosku, że po co mu aż 22 sztuki w
    magazynie, w razie czego szybko dokupi brakujące - i 10 sprzedał na
    Allegro.
    Pech chciał, że padło zasilanie w dzielnicy i niestety wszystkie
    monitory padły. Ty, oczywiście nic się nie martwisz, podobnie 10
    użytkowników - bo przecież macie zapas. I idziecie do magazyniera po
    swoje monitory.
    I co teraz?
    --
    pozdrawiam,