  • 41. Data: 2007-11-02 12:31:47
    Temat: Re: Kupno towarow a konto firmowe...
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007 11:01:10 +0000 (UTC), Samotnik
    <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:

    >One są pełnoprawną częścią rozporządzenia.

    Mylisz się.

    KONSTYTUCJA
    RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

    z dnia 2 kwietnia 1997 r.

    Rozdział III
    ŹRÓDŁA PRAWA

    Art. 87.

    1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej
    Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe
    oraz rozporządzenia.

    2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej
    Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty
    prawa miejscowego.

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 42. Data: 2007-11-02 16:00:49
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Jarek Andrzejewski pisze:

    > Mylisz się.

    Trochę się myli, a trochę nie.
    Myli się, bo objaśnienia opublikowane pod podpisem nie są już częścią
    rozporządzenia.
    Objaśnienia są jednakże w tym przypadku tzw. wykładnia autentyczną, co
    do której przyjmuje się (doktrynalnie), że ma taką samą moc jak akt
    normatywny, którego dotyczy.
    W tym przypadku, jak łatwo zgadnąć, ma moc powszechnego obowiązywania.
    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 43. Data: 2007-11-02 18:32:49
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Fri, 02 Nov 2007 17:00:49 +0100, yayco <y...@n...pl>
    wrote:

> [...]
    >normatywny, którego dotyczy.
    >W tym przypadku, jak łatwo zgadnąć, ma moc powszechnego obowiązywania.

    który przepis wyższego rzędu o tym mówi? Bo ja przytoczyłem
    konstutucję, która wymienia ustawy i rozporządzenia. Zdaję sobie
    sprawę, że urząd skarbowy może się chcieć stosować do objaśnień szefa,
    ale obywatel chyba może się z nimi nie zgadzać.
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 44. Data: 2007-11-02 20:27:35
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 02.11.2007 yayco <y...@n...pl> napisał/a:

    > Trochę się myli, a trochę nie.
    > Myli się, bo objaśnienia opublikowane pod podpisem nie są już częścią
    > rozporządzenia.

    Przecież one są w *załączniku* do rozporządzenia!
    --
    Samotnik

  • 45. Data: 2007-11-02 21:32:05
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Jarek Andrzejewski pisze:

> [...]
    > sprawę, że urząd skarbowy może się chcieć stosować do objaśnień szefa,
    > ale obywatel chyba może się z nimi nie zgadzać.

    Przecież napisałem, że to ustalenie doktrynalne, a nie formalne.
    W przypadkach spornych ujawnia się to w orzecznictwie.
    Jak nie wierzysz to spytaj dowolnego studenta prawa, ale co najmniej II
    semestru pierwszego roku, bo Wstęp do prawoznawstwa jest w semestrze
    pierwszym pierwszego roku.
    Wykładnia jest procesem objaśniania przepisów, które mogą być (z
    dowolnych względów) niejednoznaczne. Gdyby nie było takiej potrzeby, nie
    było by prawników, bo każdy może sobie przeczytać Konstytucję, jak Ty.
    I zrozumieć, tak jak lubi.
    A jak chcesz bardziej uczenie - to mamy tutaj do czynienia z regułą
    metanormatywną, opartą na klasycznej regule interferencyjnej a fortiori,
    w tym przypadku w postaci reguły ad maiori ad minus, którą w tym wypadku
    należy rozumieć tak: jeśli ktoś może prawo tworzyć, tym bardziej może
    wyjaśniać jego znaczenie.
    Jeżeli mi nadal nie wierzysz, trudno. To wolny kraj jest. Zawsze możesz
    spytać na pl.soc.prawo

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 46. Data: 2007-11-02 21:38:15
    Od: yayco <y...@n...pl>

    Samotnik pisze:

    > Przecież one są w *załączniku* do rozporządzenia!

    Załącznik taki jest właśnie "wykładnią autentyczną" rozporządzenia.
    Z natury rzeczy załącznik jest czymś innym niż to do czego jest
    załączany. Np xero dowodu załączane do podania nie jest podaniem,
    nieprawdaż?
    Jest to zresztą spór o pietruszkę, chyba, że ktoś zamierza odrzucić
    wszystkie teorie wykładni, co byłoby ekstrawagancją, ale po likwidacji
    (dekadę temu) wykładni legalnej ustaw, bynajmniej nie
    nieprawdopodobieństwem.

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****

  • 47. Data: 2007-11-03 20:19:14
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > Z natury rzeczy załącznik jest czymś innym niż to do czego jest
    > załączany. Np xero dowodu załączane do podania nie jest podaniem,

    No nie wiem. Moim zdaniem rozporządzeniem jest wszystko to, co jest
    zapisane w dzienniku/monitorze/czym tam się publikuje rozporządzenia
    Ministra Finansów. Redakcyjne podzielenie tego na części, w tym na część
    zasadniczą i załączniki, nie ma znaczenia dla istoty sprawy. To tak, jakby
    się spierać, że jak akt prawny jest opublikowany na dwóch kartkach papieru,
    to są to dwa akty prawne. Podobny poziom absurdu.

    > Jest to zresztą spór o pietruszkę

    A to bardzo prawdopodobne :)
    --
    Samotnik