  • 1. Data: 2003-12-11 21:10:18
    Temat: Ktoś mi przełoży z polskigo na nasze...
    Od: "Krasnal" <krasnalki 2000@poczta.onet.pl>

    W mojej umowie kredytowej, która miałem podpisać, widniał zapis
    .......(...)zostanie umieszczona klauzula o możliwości indosu weksla bez
    obliga w całym okresie spłaty(...), ktoś wie o co w tym wszystkim biega?
    Panienka mi jakoś nie umiała wytłumaczyć, albo ja zbyt nieostry jestem :-)
    co jak na siebie biorę za odpowiedzialność, więc nie podpisałem.ytłumaczy mi
    ktos?

    --
    Pozdrawiam wszystkich niewolników własnej nienawiści.

    Krasnal
    -------------
    Tajna Organizacja Walczących Krasnali

  • 2. Data: 2003-12-11 21:43:19
    Temat: Re: Ktoś mi przełoży z polskigo na nasze...
    Od: "Glenn" <g...@g...pl>

> [...]
    > co jak na siebie biorę za odpowiedzialność, więc nie podpisałem.ytłumaczy

    Tu możesz poczytać:

    http://www.weksel.pl/

    --
    Pozdrowienia,
    Glenn

  • 3. Data: 2003-12-11 23:19:21
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Krasnal" <krasnalki 2000@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > co jak na siebie biorę za odpowiedzialność, więc nie podpisałem.ytłumaczy

    Chodzi w skrócie o to, że Ty jako wystawca weksla jesteś zobowiązany do
    zapłaty wobec każdoczesnego jego posiadacza. Ten posiadacz może jednak
    przenieść prawa z weksla, czyli dokonać indosu na rzecz innej osoby.
    Umieszczając klauzulę "bez obliga" zwalnia się on (czyli bank w Twoim
    przypadku) z odpowiedzialności, a indosatariusz, czyli nabywca tych praw
    może dochodzić roszczeń tylko od Ciebie. Gdyby bank nie zamieścił takiej
    klauzuli, to wówczas nabywca mógłby dochodzić roszczeń solidarnie od banku i
    Ciebie.

    Dokonanie indosu jest bardzo niebezpieczne, ponieważ odrywa zobowiązanie od
    jego podstawy. Oznacza to, że nie przysługują Ci w stosunku do
    indosatariusza zarzuty, której wynikałyby z umowy kredytowej w stosunku do
    banku. Nie ma to w ogóle żadnego znaczenia, jeśli idzie o odpowiedzialność.

    Można się jednak przed tym w prosty sposób zabezpieczyć, a mianowicie
    umieszczając na wekslu klauzulę "nie na zlecenie". Powoduje ona, że weksla
    nie można zbyć przez indos, a jedynie dokonać cesji praw, co nie odrywa
    roszczenia od jego podstawy.

    Co więcej - jeśli kredyt, który chciałeś wziąć podlegał pod ustawę o
    kredycie konsumenckim, to bank powinien był zadbać o to, byś zamieścił taką
    klauzulę na wekslu. W przeciwnym bowiem razie byłby odpowiedzialny za
    szkodę, którą byś poniósł dokonując zapłaty na rzecz indosatariusza. Gdyby
    jednak tak było, to klauzula, o której piszesz byłaby zbędna, więc
    wnioskuje, że był to kredyt mieszkaniowy lub bank średnio ma pojęcie co
    sprzedaje.

    Co to za bank?

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 4. Data: 2003-12-12 00:40:18
    Od: zenek <z...@w...pl>

    Użytkownik Krasnal napisał:
    > W mojej umowie kredytowej, która miałem podpisać, widniał zapis
    > .......(...)zostanie umieszczona klauzula o możliwości indosu weksla bez
    > obliga w całym okresie spłaty(...), ktoś wie o co w tym wszystkim biega?

    w skrócie na chłopski rozum
    indos - mogą przekazać (sprzedać) twój weksel komuś innemu, kto cię
    będzie mógł z tym wekslem ścigać, a ty nie możesz się wykręcić od
    zapłaty przed tym "drugim" głupim tłumaczeniem że niby weksel był na
    kogo innego, a nie na tego "drugiego", no to żeby spadał na drzewo.

    Bez obliga - że jak już przekażą (sprzedadzą), to umywają ręce (jak ktoś
    później do nich przylezie z tym wekslem że niby ty mu nie chcesz go
    zapłacić, to mu powiedzą żeby spadał na drzewo).