    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Ktoś mi przełoży z polskigo na nasze...
    Date: Fri, 12 Dec 2003 00:19:21 +0100

    Użytkownik "Krasnal" <krasnalki 2000@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:braoai$oej$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > W mojej umowie kredytowej, która miałem podpisać, widniał zapis
    > .......(...)zostanie umieszczona klauzula o możliwości indosu weksla bez
    > obliga w całym okresie spłaty(...), ktoś wie o co w tym wszystkim biega?
    > Panienka mi jakoś nie umiała wytłumaczyć, albo ja zbyt nieostry jestem :-)
    > co jak na siebie biorę za odpowiedzialność, więc nie podpisałem.ytłumaczy
    mi
    > ktos?

    Chodzi w skrócie o to, że Ty jako wystawca weksla jesteś zobowiązany do
    zapłaty wobec każdoczesnego jego posiadacza. Ten posiadacz może jednak
    przenieść prawa z weksla, czyli dokonać indosu na rzecz innej osoby.
    Umieszczając klauzulę "bez obliga" zwalnia się on (czyli bank w Twoim
    przypadku) z odpowiedzialności, a indosatariusz, czyli nabywca tych praw
    może dochodzić roszczeń tylko od Ciebie. Gdyby bank nie zamieścił takiej
    klauzuli, to wówczas nabywca mógłby dochodzić roszczeń solidarnie od banku i
    Ciebie.

    Dokonanie indosu jest bardzo niebezpieczne, ponieważ odrywa zobowiązanie od
    jego podstawy. Oznacza to, że nie przysługują Ci w stosunku do
    indosatariusza zarzuty, której wynikałyby z umowy kredytowej w stosunku do
    banku. Nie ma to w ogóle żadnego znaczenia, jeśli idzie o odpowiedzialność.

    Można się jednak przed tym w prosty sposób zabezpieczyć, a mianowicie
    umieszczając na wekslu klauzulę "nie na zlecenie". Powoduje ona, że weksla
    nie można zbyć przez indos, a jedynie dokonać cesji praw, co nie odrywa
    roszczenia od jego podstawy.

    Co więcej - jeśli kredyt, który chciałeś wziąć podlegał pod ustawę o
    kredycie konsumenckim, to bank powinien był zadbać o to, byś zamieścił taką
    klauzulę na wekslu. W przeciwnym bowiem razie byłby odpowiedzialny za
    szkodę, którą byś poniósł dokonując zapłaty na rzecz indosatariusza. Gdyby
    jednak tak było, to klauzula, o której piszesz byłaby zbędna, więc
    wnioskuje, że był to kredyt mieszkaniowy lub bank średnio ma pojęcie co
    sprzedaje.

    Co to za bank?

    Pozdrawiam,
    Washko