  • 1. Data: 2003-05-13 15:44:30
    Temat: Kredyt w KB - w jaki sposob naliczane sa odsetki
    Od: "Maurycy" <m...@w...pl>

    Witam,

    Niedawno dostalem kredyt hipoteczny w w/w banku. Juz odpuszcze sobie
    opisywanie wszystkich przygod, w stylu: "pani dyrektor podpisala tylko jedna
    kopie umowy, wroci z urlopu za trzy tygodnie", tudziez "jest za 2min. 9.00,
    z nikim pana nie połączę, proszę zadzwonić za 2min".

    Kredyt jest w transzach, na razie wiec splacam jedynie odsetki od tej czesci
    kredytu, ktora juz zostala uruchomiona. Poprosilem o harmonogram splat.
    "Bedzie nastepnego dni" uslyszalem - byl po tygodniu. Ale nie to jest
    problemem, pani powiedziala, ze ona nie jest pewna, czy kwoty ktore podala
    sa prawidlowe. "Prosze zadzwonic na 2 dni przed splata raty, to system nam
    podpowie prawidlowa kwote". Rece opadaja :(

    I tu mam pytanie do Szanownych Grupowiczów - czy to faktycznie taki problem
    obliczyc taka rate.
    Zdawaloby sie, ze jest to zadanie na kilkanascie sekund. Oprocentowanie
    znane, kwota znana, ilosc dni znana. Zastanawiac sie mozna jedynie, czy
    kazdy miesiac ma 30 dni (tak jest w umowie, o ile dobrze pamietam), czy tez
    kazdy miesiac ma tyle dni ile faktycznie ma. No ale to chyba juz pani z
    dzialu kredytowego powinna wiedziec.

    Tak wiec bede wdzieczny za wszelkie wskazowki w jaki sposob sa liczone
    odsetki w KB.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam,
    Maurycy

  • 2. Data: 2003-05-13 17:16:23
    Temat: Re: Kredyt w KB - w jaki sposob naliczane sa odsetki
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > dzialu kredytowego powinna wiedziec.
    >
    > Tak wiec bede wdzieczny za wszelkie wskazowki w jaki sposob sa liczone

    Trafiłeś na wyjątkowo niekompetentną i bezczelną pracownicę. To nie Ty musisz
    prosić o harmonogram, to Bank jest zobowiązany Ci go dostarczyć. Jest on
    drukowany bezpośrednio z systemu bankowego a nie wyliczany ręcznie.

    Jeżeli jednak sytuacja się powtórzy natychmiast zainteresuj tą sprawą Region, w
    którym miesci się Twój Oddział. Jestem prawie pewien, że reakcja będzia szybka
    i zdecydowana. Odsetki są wyliczane zgodnie z kalendarzem 30/360. Oznacza to,
    że każdy miesiąc ma 30 dni a rok 360.

  • 3. Data: 2003-05-15 07:32:15
    Temat: Re: Kredyt w KB - jak to jest z transzami
    Od: "Maurycy" <m...@w...pl>

> [...]
    > prosić o harmonogram, to Bank jest zobowiązany Ci go dostarczyć. Jest on
    > drukowany bezpośrednio z systemu bankowego a nie wyliczany ręcznie.

    Wielkie dzieki Tensor:)
    Jakbys znalazl jeszcze chwilke i rozwial jeszcze kilka moich watpliwosci,
    bylbym naprawde wdzieczny:)

    Stwierdzilem, ze moze faktycznie zrobie sobie spacerek do banku, jako ze
    obliczona przeze mnie kwota rozni sie od tej podanej przez pania. Na
    poczatek postanowilem odwiedzic p. dyrektor, a nie od razu Region. Wiec
    wczytalem sie w umowe, zeby moc sie podeprzec odpowiednim paragrafem. Dla
    przypomnienia kredyt mam w dwoch transzach, uruchomiona jest na razie
    pierwsza (wedlug tej niekometentnej pani, to jest jej zrodlem klopotow z
    obliczniem harmonogramu, bo to ponoc rzadko spotykana sytuacji, choc nie
    specjalnie chce mi sie w to wierzyc).

    W kazdym razie w umowie sa takie zapisy:

    &7
    1) W okresie wykorzystania kredytu, karencji w splacie kredytu
    Kredytobiorca splaca nalezne Bankowi odsetki.
    (...)
    4) Kredytobiorca zobowiazuje sie do splaty odsetek do dnia 16
    kazdego miesiaca.
    5) W okresie wykorzystania kredytu, karencji w spłacie kredytu
    Bank bedzie zawiadamial Kredytobiorce o wysokosci naleznych
    odsetek w terminie do 16 kazdego miesiaca.
    (...)

    &8
    1) (...) Harmonogram zostanie przekazany Kredytobiorcy w celu
    parafowania kazdej strony w ciagu 7 dni od calkowitego
    wykorzystania kredytu.

    No i tu mialbym kilka pytan, do bardziej obeznanych osob.
    Czy to znaczy, ze w tym okresie zwanych przez nich "wykorzystanie kredytu,
    karencja w splacie kredytu" nie maja obowiazku dostarczyc mi harmonogramu, a
    jedynie w dniu splaty odsetek poinformawac mnie o ich wysokosci? A
    harmonogram dostane dopiero w momencie calkowitego wykorzystania kredytu?
    W pierwszym miesiacu, ktory byl nie pelny odsetki powinny byc obliczone
    wedlug wzoru: 7,61%/360 * ilosc_dni * wysokosc_kwoty? A w pozniejszych
    7,61%/12 * wysokosc_kwoty?

    Dziekuje i pozdrawiam,
    Maurycy

  • 4. Data: 2003-05-15 20:30:44
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > karencja w splacie kredytu" nie maja obowiazku dostarczyc mi harmonogramu, a
    > jedynie w dniu splaty odsetek poinformawac mnie o ich wysokosci?

    Niestety dokładnie tak ale te odsetki możesz sobie prosto policzyć. Poza tym
    nie wyobrażam sobie sytuacji abyś z ODPOWIEDNIM wyprzedzeniem nie został
    poinformowany o ich wysokości przez bank.

> [...]
    > W pierwszym miesiacu, ktory byl nie pelny odsetki powinny byc obliczone
    > wedlug wzoru: 7,61%/360 * ilosc_dni * wysokosc_kwoty? A w pozniejszych

    Odsetki wg. kalendarza 30/360 za t dni maja są liczone następująco:

    ***************
    K*0,0761*30*t/(31*360).
    ***************
    Zauważ, że przy t=31 (cały maj) odsetki wyniosą K*0,0761/12, czyli dokładnie
    1/12 odsetek rocznych. Z kolei w czerwcu liczbę 31 w mianowniku trzeba zastąpić
    liczbą 30 a w lutym liczbą 28 (chyba, że rok przestępny to 29). Po trzech
    miesiącach od wzięcia I raty oprocentowanie znacznie Ci spadnie. Aktualnie
    WIBOR3M=5,50%, czyli będziesz miał 7% lub nawet mniej.

    Pozdrowienia Tensor1

  • 5. Data: 2003-05-16 09:59:15
    Temat: Re: Kredyt w KB - (nie)kompetencje pracownikow
    Od: "Maurycy" <m...@w...pl>

    Wielkie dzieki raz jeszcze!!! :)

    Wyglada na to, ze zadna z osob pracujących w działach kredytowych w
    oddziałach KB, które odwiedzilem (a byłem w trzech oddziałach) nie zna tego
    podanego przez Ciebie wzoru :( - ehhh te kometencje... a w zasadzie ich
    brak...

> [...]
    > nie wyobrażam sobie sytuacji abyś z ODPOWIEDNIM wyprzedzeniem nie został
    > poinformowany o ich wysokości przez bank.

    Jak wspominałem dostalem kartke z wydrukowanymi odsetkami za najblizsze 3
    miesiace, o ktora sie zreszta musialem upominac, gdyz pani zapomniala do
    mnie zadzwonic, ze juz jest...

    Kwoty za drugi i trzeci z kolei miesiac byly przekreślone i poprawione
    długopisem na zgodne z moimi wyliczeniami (no prawie, jest 1PLN roznicy, ale
    to pewnie kwestia przyjecia przez Bank jakis zaokraglen w czasie obliczen).
    Za to kwota za ten pierwszy niepelny miesiac rozni sie o 8PLN na moja
    niekorzysc. No ale jak to pani powiedziala, kwoty sa takie tylko
    przyblizone, bo wlasciwe poda system w dzien splaty... (a widac pani nie
    byla w stanie jej obliczyc i poprawic dlugopisem). Dzisiaj jest dzien
    splaty, ale jeszcze nie pobrali sobie tej kwoty, wiec nie moge jeszcze
    sprawdzic...

    Serdecznie pozdrawiam,
    Maurycy