    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt hipoteczny
    Date: Fri, 16 Apr 2021 13:56:09 +0200

    W dniu 2021-04-16 o 08:12, Bolko pisze:
    > Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym?
    > Na razie zauważyłem że kiedyś była prowizja a teraz ubezpieczenia.
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?
    > Wielkość raty?
    > Jak się w tym wszystkim połapać?

    Jak brałem KH (10 lat temu) to przeszedłem się (cały dzień) po ulicy
    'bankowej'. Byłem w kilkunastu bankach i od każdego wziąłem ofertę na
    taki sam kredyt.
    Potem zebrałem informacje w arkuszu kalkulacyjnym i posortowałem.
    Mam zwyczaj zaznaczania sobie (przy porównywaniu układów scalonych)
    'zalet' przez zielone tło, 'wad' przez żółte tło i niedopuszczalnych wad
    przez czerwone tło.

    Wyszło mi, że mniej więcej połowa banków miała wyższą prowizję a
    mniejszą marżę a druga odwrotnie. No i mieli też różną politykę co do
    możliwości wcześniejszej spłaty.

    Wyprowadziłem sobie wtedy wzór do wyliczania stałej raty, a potem
    odkryłem, że w OpenOffice ta funkcja jest gotowa.
    W każdym razie zebrane dane pozwalały mi wyliczyć w tym arkuszu koszt
    kredytu dla każdego banku nie tylko dla tych danych dla jakich mi
    wydrukowali symulacje ale też dla innych, które rozważałem (wydruki
    miałem dla kredytu na 5 lat, a potem wziąłem na 10 lat). Oczywiście
    wyliczenia mogłem zrobić zarówno dla kredytu z ratą stałą jak i z ratą
    malejącą, a zebrane symulacje pozwalały mi zweryfikować, że moje
    obliczenia są zgodne z tym jak bank liczy.

    Potem wybrałem się na targi mieszkaniowe i tam wystawiały się też banki
    (nie z tego powodu tam poszedłem - to był w sumie przypadek) z jakimiś
    promocjami targowymi. Czyli jak podczas targów wypełnisz kwit ze swoimi
    danymi i w ciągu miesiąca zawrzesz umowę na KH to masz jakiś bonus.

    Dzięki swojej liście mogłem łatwiej porównać promocje targowe różnych
    banków.
    Trafiłem na bank, z grupy tych z dużą prowizją (chyba 3.5%) i niską
    marżą którego oferta na targi była: "Prowizja = 0".

    W listopadzie kończę spłacać KH z prowizją 0 i marżą 0,99%.
    Do czasu wpisu hipoteki marża była 1,99%. Ten dodatkowy 1% się chyba
    nazywał ubezpieczeniem.

    Wziąłem kredyt z malejącą ratą:
    - mniejsze koszty w zamian za szybszą spłatę,
    - mniejsza zdolność kredytowa wychodzi bo rata na początku większa.

    Te 10 lat, które minęły to chyba duże zmiany w temacie KH - wszystko
    może być inaczej. Teraz zapewne już żaden bank nie będzie wciskał KH we
    frankach :)

    Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić
    zanim WIBOR wystrzeli.
    P.G.