  • 1. Data: 2021-04-16 08:12:06
    Temat: Kredyt hipoteczny
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym?
    Na razie zauważyłem że kiedyś była prowizja a teraz ubezpieczenia.
    Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?
    Wielkość raty?
    Jak się w tym wszystkim połapać?

  • 2. Data: 2021-04-16 11:39:21
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 16 kwietnia 2021 o 08:12:07 UTC+2 Bolko napisał(a):
> [...]
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?

    Jak nie musisz to nie bierz teraz - przy tak niskim WIBORze banki narzucają spore
    marże - rzadko poniżej 2% - a rata i tak wydaje się mała. Jak WIBOR pójdzie do góry
    to będzie kłopot.
    Druga sprawa to napompowane ceny mieszkań.

    Z WIBORem może być już tylko lepiej - bo ujemne stopy to raczej nie u nas.
    Ale z cenami mieszkań - mogą jeszcze bardziej urosnąć, a na spadek może trzeba będzie
    czekać i 5 lat.

    W necie jest mnóstwo porównań kredytów, ja widziałem niezłe u jednego gościa na
    blogu, ale nie analizowałem na tyle głęboko, by stwierdzić, że to nie jest
    "sponsorowane", więc nie będę reklamował.
    Ogólnie koszt kredytu jest dobrze odzwierciedlany przez wysokość raty - oczywiście
    przy tej samej sumy wypłaty i tym samym okresie kredytowania.
    Ale jeszcze trzeba popatrzeć na koszty pozaratalne - rzeczoznawcy itp.

    Co do ubezpieczenia i zwrotu przy wcześniejszej spłacie to się jeszcze upewnij, KH
    nie jest w pełni "konsumencki", choć zbliża się do niego - a w konsumenckiem, OIDP,
    przy wcześniejszej spłacie jest proporcjonalny zwrot i prowizji i ew. ubezpieczenia.

    I jeszcze coś, co może mocno na początku po kieszeni uderzyć - trzeba sprawdzić, o
    ile jest podniesiona marża do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki do księgi
    wieczystej - teraz potrafi to trwać i rok (podobno są jakieś metody proszenia o
    przyśpieszenie czy tzw. "dyżury hipoteczne" - ale to się albo uda albo nie) - a np. w
    citi kosztuje to dodatkowo 1,3% - i płaci się to praktycznie od całej sumy kredytu,
    więc np. od nieśmiertelnej (choć już dawno zdechła) sumy 300k jest to dodatkowe np.
    4k kosztu - jeśli "normalnie" przyjmiemy 3 miesiące, a obecnie rok i 3 miesiące.

  • 3. Data: 2021-04-16 12:49:59
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Bolko.
    On 16.04.2021 08:12 you wrote:

    > Na co zwr=C3=B3ci=C4=87 uwag=C4=99 przy kredycie hipotecznym? Na
    > razie zauwa=C5=BCy=C5=82em =C5=BCe kiedy=C5=9B by=C5=82a prowizja a
    > tera= z ubezpieczenia. Jak bym wcze=C5=9Bniej sp=C5=82aci=C5=82 to
    > ubezpieczenia mi nie zwr=C3=B3= c=C4=85. No i na co patrze=C4=87 na
    > ca=C5=82kowity koszt kredytu? Wielko=C5=9B=C4=87 raty? Jak si=C4=99
    > w tym wszystkim po=C5=82apa=C4=87?

    RRSO, marża, obowiązkowe ubezpieczenia, prowizja, haracz za brak
    zabezpieczenia, cross-selling.

    --
    Pete

  • 4. Data: 2021-04-16 13:44:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Apr 2021 02:39:21 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    to będzie kłopot.
    > Druga sprawa to napompowane ceny mieszkań.

    Pytanie czy one sa napompowane, czy to ostatnia szansa na mieszkanie
    :-)

    Niby w 2009 juz tak bylo, ale teraz presja na drukowanie nowego
    pieniadza jest olbrzymia ...

    J.

  • 5. Data: 2021-04-16 13:56:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-04-16 o 08:12, Bolko pisze:
> [...]
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?

    Jak brałem KH (10 lat temu) to przeszedłem się (cały dzień) po ulicy
    'bankowej'. Byłem w kilkunastu bankach i od każdego wziąłem ofertę na
    taki sam kredyt.
    Potem zebrałem informacje w arkuszu kalkulacyjnym i posortowałem.
    Mam zwyczaj zaznaczania sobie (przy porównywaniu układów scalonych)
    'zalet' przez zielone tło, 'wad' przez żółte tło i niedopuszczalnych wad
    przez czerwone tło.

    Wyszło mi, że mniej więcej połowa banków miała wyższą prowizję a
    mniejszą marżę a druga odwrotnie. No i mieli też różną politykę co do
    możliwości wcześniejszej spłaty.

    Wyprowadziłem sobie wtedy wzór do wyliczania stałej raty, a potem
    odkryłem, że w OpenOffice ta funkcja jest gotowa.
    W każdym razie zebrane dane pozwalały mi wyliczyć w tym arkuszu koszt
    kredytu dla każdego banku nie tylko dla tych danych dla jakich mi
    wydrukowali symulacje ale też dla innych, które rozważałem (wydruki
    miałem dla kredytu na 5 lat, a potem wziąłem na 10 lat). Oczywiście
    wyliczenia mogłem zrobić zarówno dla kredytu z ratą stałą jak i z ratą
    malejącą, a zebrane symulacje pozwalały mi zweryfikować, że moje
    obliczenia są zgodne z tym jak bank liczy.

    Potem wybrałem się na targi mieszkaniowe i tam wystawiały się też banki
    (nie z tego powodu tam poszedłem - to był w sumie przypadek) z jakimiś
    promocjami targowymi. Czyli jak podczas targów wypełnisz kwit ze swoimi
    danymi i w ciągu miesiąca zawrzesz umowę na KH to masz jakiś bonus.

    Dzięki swojej liście mogłem łatwiej porównać promocje targowe różnych
    banków.
    Trafiłem na bank, z grupy tych z dużą prowizją (chyba 3.5%) i niską
    marżą którego oferta na targi była: "Prowizja = 0".

    W listopadzie kończę spłacać KH z prowizją 0 i marżą 0,99%.
    Do czasu wpisu hipoteki marża była 1,99%. Ten dodatkowy 1% się chyba
    nazywał ubezpieczeniem.

    Wziąłem kredyt z malejącą ratą:
    - mniejsze koszty w zamian za szybszą spłatę,
    - mniejsza zdolność kredytowa wychodzi bo rata na początku większa.

    Te 10 lat, które minęły to chyba duże zmiany w temacie KH - wszystko
    może być inaczej. Teraz zapewne już żaden bank nie będzie wciskał KH we
    frankach :)

    Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić
    zanim WIBOR wystrzeli.
    P.G.

  • 6. Data: 2021-04-16 14:11:58
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 16.04.2021 o 08:12, Bolko pisze:
> [...]
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?

    albo bez prowizji i bez ubezpieczeń

    daj znać jaka kwota, jaka wartość zabezpieczenia to przygotuję ofertę

    rata ma mniejsze znaczenia, raczej CKK i koszty początkowe,
    niewykorzystaną składkę można odzyskać, cześć prowizji też (ale to już
    trudniejsze)

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 7. Data: 2021-04-16 16:46:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Apr 2021 13:56:09 +0200, Piotr Gałka wrote:
    > Te 10 lat, które minęły to chyba duże zmiany w temacie KH - wszystko
    > może być inaczej. Teraz zapewne już żaden bank nie będzie wciskał KH we
    > frankach :)

    Za to byc moze sie dowiemy "ryzyko wiborowe", "produkt spekulacyjny"

    > Teraz na pewno brałbym też z ratą malejącą, aby jak najwięcej spłacić
    > zanim WIBOR wystrzeli.

    Lub popatrzec jak wyglada czesciowa splata przed terminem.

    J.

  • 8. Data: 2021-04-16 17:28:34
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

> [...]
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?

    Jak zależy Ci na czasie to popytaj znajomych o doradcę kredytowego
    który wszystko Ci wytłumaczy i zajmie się składaniem wniosków
    w kilku wybranych bankach, ta byś finalnie miał do wyboru
    przynajmniej 2-3 umowy do podpisania.

  • 9. Data: 2021-04-16 17:41:47
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2021-04-16 o 17:28, MarcinF pisze:

> [...]
    > który wszystko Ci wytłumaczy i zajmie się składaniem wniosków
    > w kilku wybranych bankach, ta byś finalnie miał do wyboru

    A jak chcesz to wszystko zrozumieć i być pewnym że wybierasz
    rozwiązanie najlepsze dla Ciebie to zostaje Ci stworzenie
    własnej kalkulacji, zapoznaj się z funkcjami PPMT i IPMT
    arkuszy kalkulacyjnych. Ale to niestety wymaga pracy której
    nikt nie zrobi za Ciebie.

  • 10. Data: 2021-04-16 20:59:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Bolko s...@g...com ...

> [...]
    > Jak bym wcześniej spłacił to ubezpieczenia mi nie zwrócą.
    > No i na co patrzeć na całkowity koszt kredytu?

    Na terminy (w bankach teraz oblezenie i po pierwsze długo czeka sie na
    decyzje po drugie niektore kredyty odwalaja bo wola zajac sie
    pewniejszymi tematami)

    Po drugie na to w jakiej branzy pracujesz / pracujecie.
    Widziałem ostatnio sytuacje ze bank odrzucał wniosek bo jeden z
    małzonków pracował w branzy dotknietej pandemia (co z tego ze i tak
    miał przychody, ze pandemia ma sie zaraz skonczyc a kredyt na 20lat)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dlaczego chłopaki z Warszawy wolą dziewczyny z Poznania niż ze stolicy?