    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Koronawirus i gotówka - Min. Fin. i NBP
    <5e95b38e$0$512$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <5e95e904$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <5e973c1c$1$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <3...@g...com>
    <2...@g...com>
    <5e997634$0$500$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <5e9a0658$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e9a2b97$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 18 Apr 2020 12:23:49 +0200

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> writes:

    > Nie wiem czy liczba zgonów jest zaniżana. Nidawno
    > zarzucano to Niemcom.

    Jest zaniżona. Wiadomo, że nie jest zawyżona (nie ma żadnego mechanizmu,
    który dawaby taki efekt), a szansa na to, że to jest dokładnie tyle ile
    jest jest znikoma.

    BTW nie wątpię, że liczba zgonów w praktycznie każdym kraju jest
    zaniżona. Różnice mogą być w "o ile", a nie "czy".

    Któregoś tam dnia Trzaskowski naliczył 32 zgony z powodu SARS-2
    (zgodnie z kartami zgonu). To oczywiście także może być informacja
    nieścisła, ale raczej wątpię, by ryzykował oczywistym zawyżeniem tej
    liczby (szansa, że go nie "sprawdzą", jest znikoma). Tych 32 ofiar
    tamtego dnia nikt nie kwestionował, a odpowiedź była taka, że te zgony
    zostały zarejestrowane zgodnie z miejscem zamieszkania (innym niż
    Warszawa w części przypadków).
    Problem tylko w tym, że w całej Polsce tamtego dnia "zarejestrowano"
    łącznie 22 zgony na COVID-19. Należy zauważyć, że tu już nie ma pytania
    o prawidłową przyczynę śmierci, tu mamy tylko dodawanie.

    Pytanie o ile liczba zgonów jest zaniżona (z różnych przyczyn - ze
    sposobu wypełniania kart zgonów przez lekarzy oraz na skutek kreatywnego
    liczenia).
    Ze szczątkowych informacji wynika, że to może być kilka razy. Jakiś
    obraz będziemy mieć być może za rok - przypuszczalnie także niepełny,
    ponieważ w warunkach obecnej kwarantanny inne choroby zakaźne
    (w szczególności grypa) będą mieć mniej ludzi na sumieniu. Jednakże
    "normalnie" w ciągu doby umiera zwykle ponad 1000 Polaków - jeśli liczba
    zgonów SARSowych utrzyma się na dotychczasowym poziomie (a nawet kilka
    razy wyższym niż oficjalny), i być może liczba zgonów pogrypowych nieco
    spadnie, to w statystyce możemy mieć nawet "ujemne" liczby ofiar
    koronowirusa.

    > Liczba zarażonych ma dużo większy błśd (mała ilość
    > testów i/lub ich trafność) niż liczba zgonów.

    Zapewne tak.
    --
    Krzysztof Hałasa