    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Sat, 18 Apr 2020 02:53:42 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Koronawirus i gotówka - Min. Fin. i NBP
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    On Friday, April 17, 2020 at 11:26:14 AM UTC+2, Arek wrote:
    > witrak() napisał(a) w wiadomości:
    <2...@g...c
    om>...

    > wtedy zaczną pomagać.
    maski są
    > po to, aby >blokować tych, co "prątkują" - jeśli oni mają maski, to prątkują
    słabiej, albo
    > prawie wcale. Dlatego >wysokochroniące maski (N95) są potrzebne personelowi
    medycznemu, bo
    > one blokują to, co chorzy (którzy >w szpitalach nie mają masek) rozsiewają wokół.
    Inne maski
    > nie muszą być aż tak dobre - chodzi nie tyle o >konkretną ochronę, co o
    ograniczenie ryzyka
    > (w końcu, gdyby było wiadomo, kto jest chory, to - poza >szpitalami - zdrowi nie
    musieliby
    > masek nosić).
    >
    > https://www.medonet.pl/koronawirus/to-musisz-wiedzie
    c,dlaczego-wszyscy-powinni-nosic-maski--naukowcy-tlu
    macza,artykul,39277775.html

    Bardzo stare i już dawno nieprawda - WHO dawno zmieniło zdanie.

    > Moim zdaniem niewiele.

    No brawo! Mamy nowego eksperta!!!

    > [...]
    >

    > Trzeba by badać zdrowych lub z objawami nietypowymi lub rzadkimi, a na
    > to nie ma czasu, chęci, możliwości (karetki do pobierania) lub szkoda testów.

    Korei Płd jakoś nie było szkoda. A Amerykanie - którzy za radą ich "geniusza Karpat"
    lekceważyli epidemie ("za kilka dni zniknie") i którzy teraz robią wiele raze więcej
    testów na milion obywateli niż nasz kraj - mają największe na świecie tempo przyrostu
    przypadków. Szersze objaśnienie bezsensowności kwestionowania testowania można
    znaleźć np. w BBC NEWS - jest tam wiele artykułów, trzeba tylko chcieć czytać a nie
    mędrkować.

    > Zwłaszcza, że niektóre objawy są podobne do alergii na pyłki.

    > który ma >>kontakt z setkami ludzi dziennie.
    > część twarzy - >stawia torby na wycieraczce nie podchodząc bliżej niż 2 metry.
    >
    > Z praktyki - DPD: przysyłają SMS z nr do kuriera żeby poinformować czy ew. na
    > kwarantannie (ile uda się dodzwonić...) Jeżeli nie to środków ostrożności nie było.
    > A dostawa AGD z wniesienim ciężkiego sprzętu i płatnością (nawet kartą)
    > to już w ogóle szkoda gadać.

    Bo oczywiście teraz najważniejsze jest robić remonty mieszkań (łomotanie i kucie
    stanowi doskonałą rozrywkę dla innych mieszkańców budynków) a zakupy ciężkiego
    sprzętu AGH, mebli itp. to powszechne działanie naszych rodaków, prawda?

    Pomyśl, że co najmniej tych dwadzieścia parę procent mieszkańców tego kraju powyżej
    60 potrzebuje pełnej izolacji, jeśli chce mieć realne szanse przeżycia. Oni nie
    kupują nic poza żywnością (jak i zdecydowana większość innych, ale tamci mogą sobie
    pozwolić na ryzyko pójścia do sklepu).
    Więc jeśli ktoś *musi* właśnie teraz kupić lodówkę to ponosi zwiększone ryzyko, ale
    *w niczym to nie podważa* zasadności izolowania (się) seniorów.

    > Tu zgoda. Wielkanoc osobno, ciekawe ja Boże Narodzenie...
    Bądź realistą (zakładam, że nie jesteś zadufanym zwolennikiem "jedynie słusznej linii
    Partii"): W Boże Narodzenie tak samo (bo szczepionki jeszcze nie będzie - o ile w
    ogóle będzie skuteczna).

    > Nie wiem jakie mają procedury w Sanepidzie, czytają z kartki pytania
    > czy jak? Którys DPS przez kilka dni nie mógł się doprosić o testy, w końcu
    > afera i ewakuacja.

    A co to ma do rzeczy: głupota zarzutu wobec uprawnień Sanepidu ("nie leczy - to nie
    ma prawa karać") nie ma związku ze sposobem działania Sanepidu, tylko z brakiem
    związku przyczynowo-skutkowego.

    > A statystyki? Bardziej wiarygodną miarą jest śmiertelność, nie liczba
    > stwierdzonych chorych. Zresztą śmiertelność/chorzy w Polsce rośnie,
    > już prawie 4%. (na trafne typowanie osób do testowania jak w Korei Pd.
    > nie ma co liczyć).
    >
    > Rośnie średnia zgonów za kilka ostatnich dni - jeszcze jedziemy w górę.

    Masz rację, że rośnie, ale nie wiadomo, czy to 4% bo:
    (a) nie bada się u nas zmarłych nawet mających jednoznaczne objawy COVID-19 (więc nie
    wiadomo, ile naprawdę zmarło osób zarażonych) i co ważniejsze nie zalicza się -
    zupełnie jak w Chinach - części przypadków do oficjalnych statystyk (potwierdzone w
    oficjalnych dokumentach rządowych) -> niepewny licznik.
    (b) nie testuje się znacznej części przypadków -> niepewny mianownik ("albo
    wyzdrowieje - to nie mamy problemu, albo umrze, ale nie był badany, więc nie psuje
    statystyki").

    Szacunki w literaturze światowej mówią raczej o niższej śmiertelności (oprócz krajów
    o niekorzystnej demografii - Włochy: "stare" społeczeństwo, albo o niskim poziomie
    służby zdrowia...).
    Pomijam przypadek kraju, gdzie zadekretowano, że wirus nie istnieje...

    witrak()