  • 11. Data: 2006-03-24 08:30:31
    Temat: Re: Karta Auchan Visa
    Od: "l.b" <p...@p...com>

    > Darmowość dotyczyła kart. Więc tylko do tego się odniosłem. Ruch na
    > kartach jednak nie jest darmowy. Klient nie płaci bezpośrednio. Bank
    > dostaje prowizję od sklepu, który można założyć i tak ją doliczy do ceny
    > towaru. Co do kont bank zarabia nie tyle na ruchu na koncie co na tzw.
    > osadzie. Czyli leżących pieniądzach.

    Wiec jesli konta byly by darmowe, bank zarobil by wiecej...

    > Podstawowe prawo ekonomii - prawo popytu i podaży. Moja teoria jest taka,
    > że banki korzystają z niewielkiej mobilności klientów. Niby konkurencja,
    > lepsze oferty itp. Jednak jak przyjdzie co do czego to okazuje się, że
    > ogromna rzesza klientów nie chce zmieniać banku, a jeszcze inni wybierają
    > bank, który jest najbliżej geograficznie. Dopiero wtedy jak klienci będą
    > głosować nogami to banki będą zmuszone do walczenia o klienta.

    To zaden argument, ludzie w UK maja po kilka kont zaloznych w kilku
    bankach... wkoncu sa darmowe, wiec w czym to przeszkadza - i mieszaja miedzy
    kontami. Tez malo komu sie tu chce lazic do banku i bierze pierwszy lepszy,
    najlepiej po drodze blisko mieszkania i jeszcze conajmniej jeden blisko
    pracy:)

    > Oczywiście zależy czy chodzi o bezpośrednią opłatę czy pośrednią. Są
    > rachunkie, gdzie np. za przelew nie są pobierane opłaty. Jednak można
    > śmiało założyć, że jest to uwzględnione w koszcie prowadzenia rachunku.
    > Biorąc pod uwagę, że każda czynność jest kosztogenna, nie wydaje się
    > nieuzasadnione, aby banki pobierały opłaty.

    No ale to jest chyba interes banku, by korzystac z jego uslug czyli lokowac
    pieniadze na koncie i robienie przelewu z konta na konto jest na pewno
    korzystniejsze dla banku niz jak klient wyciagnie gotowke i wplaci w innym
    banku... Poza tym ile to kosztuje, czy naprawde minimalna kwota musi byc 5
    zl czy iles tam? I nadal nie rozumiem dlaczego w Polsce wszystko jest
    kosztogenne a w UK to jest za darmo, mimo, iz ponoc UK to taki liberalny
    kraj...

    > Nie do końca. Globalnie zadłużenie jest dużo większe niż w Polsce.
    > Oszczędności (jak i osady) jednak też. Jedni żyją ponad stan inni
    > oszczędzają.

    Ja tam nie wiem czy oszczednosci... oni w bankach nie lokuja kasy, bo nie
    chca placic podatkow - jak juz wspomnialem lubia gotowke, ktos kto ma kase
    raczej bedzie tym obracac niz lokowac... a wiec bedzie generowac kosztogenne
    ruchy w banku...

    > To prawda. Ale w Polsce zdaje się tylko ok. 40% obywateli ma konto. W
    > Anglii koło 100%. Anglicy wykorzystują też dużo więcej innych produktów
    > bankowych, na których banki zarabiają. Bankowi może się zatem opłacać
    > dopłacić do prowadzenia rachunku, ale zarobić dużo na kredycie hipotecznym
    > czy innych usługach.

    Jak by w Polsce konta byly gratis tez by bylo 100%! Na kredycie
    hipotecznym... moze ale to tez sprawa oprocentowania i kosztu kredytu i tez
    jest ono mniejsze niz w Polsce...

    Moja teoria jest taka, ze banki w Polsce (ok 80% to nie Polskie banki a
    jedynie filie zagranicznych) maja polskich preziow ktorzy chcac wykazac sie
    przed wlascicielem zachodniem robia co moga by banki mialy zyski jak
    najwieksze, bo nie widze innego wytlumaczenia dlaczego w krajach bogatych to
    sa usluugi gratis a w kraju tak biednym potwornie drogie.

  • 12. Data: 2006-03-25 14:26:14
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Wiec jesli konta byly by darmowe, bank zarobil by wiecej...
    Pod warunkiem, że osad byłby wystarczająco duży. Polacy są biedni i osad
    jest żaden. Zatem bez opłaty za konto, ani rusz.

> [...]
    > lepszy, najlepiej po drodze blisko mieszkania i jeszcze conajmniej jeden
    Tu moim zdaniem się mylisz. Mieszkałem kilka lat w Wielkiej Brytanii, mam
    tam wielu znajomych. Niezwykle rzadkie jest, aby ktoś posiadał więcej niż
    jedno konto. Ludzie tam nie mają ochoty i czasu na mieszanie między kontami.
    Przelew idzie np. 3 dni. Do tego brytyjczycy budują swoją wiarygodność
    finansową w długich relacjach z bankiem.

> [...]
    > byc 5 zl czy iles tam? I nadal nie rozumiem dlaczego w Polsce wszystko
    > jest kosztogenne a w UK to jest za darmo, mimo, iz ponoc UK to taki
    Wszędzie jest kosztogenne i to bardziej niż u nas. Prawdę mówiąc nie wiem
    skąd masz wyobrażenie, że tam jest wszystko za darmo. Poza wybranymi
    produktami najbardziej agresywnym bankami, tak naprawdę nic nie jest za
    darmo.

    > Jak by w Polsce konta byly gratis tez by bylo 100%! Na kredycie
    > hipotecznym... moze ale to tez sprawa oprocentowania i kosztu kredytu i
    > tez jest ono mniejsze niz w Polsce...
    Przepraszam, ale teraz to nie wiesz co mówisz. Idź sprawdź ile naprawdę
    kosztuje kredyt hipoteczny. Tak się składa, że mam konto w Wielkiej Brytani,
    w jednym z agresywniejszych banków. Ostatnio przysłali mi ofertę kredytu
    hipotecznego. Marża banku jest ponad 2pp. U nas możesz znaleźć nawet poniżej
    1pp.
    Co do tych 100% to nie zgadzam się. Dla części społeczeństwa konto jest
    niepotrzebne. Do tego po co bankowi ktoś kogo nie stać na parę złotych
    opłaty miesięcznej, dostaje kilkaset PLN zasiłku i nie ma czym wygenerować
    ruchu, czy zapewnić osadu, aby bank pokrył koszty tego rachunku.

> [...]
    > najwieksze, bo nie widze innego wytlumaczenia dlaczego w krajach bogatych
    > to sa usluugi gratis a w kraju tak biednym potwornie drogie.
    To jest juz demagogia komunistyczna. Podstawowym celem przedsiębiorstwa są
    jak największe zyski. Darmowość wybranych usług w wybranych bankach
    bynajmniej nie wynika z dobrego serca zarządu. Wynika z chęci zdobycia rynku
    i/lub przyciągnięcia klientów, którzy dadzą zarobić gdzie indziej.

  • 13. Data: 2006-03-25 15:31:35
    Od: "l.b" <p...@p...com>

    > Pod warunkiem, że osad byłby wystarczająco duży. Polacy są biedni i osad
    > jest żaden. Zatem bez opłaty za konto, ani rusz.

    Biedni bo pieniadz jest drogi..pieniadz drogi bo banki za drogie, banki za
    drogie bo ludzie biedni....

> [...]
    > kontami. Przelew idzie np. 3 dni. Do tego brytyjczycy budują swoją
    > wiarygodność finansową w długich relacjach z bankiem.

    Wiarygodnosc finansowa nie zalezy bezposrednio na byciu w jakims banku przez
    lata... Mozesz zalozyc konto w banku i miec wiarygodnosc kilkanascie razy
    wieksza od sasiada majacego konto 30 lat... jak chcesz to powiem ci jak...

> [...]
    > skąd masz wyobrażenie, że tam jest wszystko za darmo. Poza wybranymi
    > produktami najbardziej agresywnym bankami, tak naprawdę nic nie jest za

    Czy wg. Ciebie Loyds, HSBC, Halifax, CityBank, NatWest, Barclays, Abbey i
    cala reszta to sa agresywne banki?!
    A wszedzie tam konta osobiste sa gratis, przelewy gratic, wyplata gotowki w
    kazdym z bankomatow oraz okienku gratis...karty debet/kredyt gratis...
    Napisz mi prosze co jest nie za darmo (oczywiscie pomijamy same kredyty czy
    uslugi dodatkowe jak ubezpieczenia wycieczek zagranicznych, domow ect.)

> [...]
    > opłaty miesięcznej, dostaje kilkaset PLN zasiłku i nie ma czym wygenerować
    > ruchu, czy zapewnić osadu, aby bank pokrył koszty tego rachunku.

    ale wlasnie takich kont jest najwiecej wiec moze tu jest pies pogrzebany, ze
    to sie po prostu oplaca! Bo ile nalezy placic w ciagu roku za trzymanie
    pieniedzy w banku -a wiec ich powierzenie do obrotu i to nie wazne ile, bo
    bank na jednym kliencie wplcajacym 10 000 miesiecznie sie nie utrzyma ale na
    15 milionach po 50 zl juz tak....

> [...]
    > bynajmniej nie wynika z dobrego serca zarządu. Wynika z chęci zdobycia
    > rynku i/lub przyciągnięcia klientów, którzy dadzą zarobić gdzie indziej.

    To nie jest zadna demagogia, to jest obserwacja z pewnej perspektywy -
    mieszkam w UK ok 12 lat i widze jak bylo a jak jest - wiem, ze duzo sie tu
    ludzi poobraza, ale moje wrazenie po ostatnim pobycie bylo mowiac delikatnie
    troche niesmaczne, gdzie byle babcia klozetowa czuje wladze bo ma papier
    dupny pod soba... Kolega ktory byl ze mna podczas ostatniej wizyty zapytal
    mnie na lotnisku czy Polska graniczy z Czeczenia... to tak ot topicowo i
    naprawde nie ma co sie obrazac bo tak to wyglada.

  • 14. Data: 2006-03-26 05:36:53
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 25 Mar 2006 15:26:14 +0100, "rsa127" <r...@p...onet.pl>
    wrote:

    >To jest juz demagogia komunistyczna. Podstawowym celem przedsiębiorstwa są
    >jak największe zyski.
    Hm... Niech sprzedadza caly majatek, zysk bedzie najwiekszy :p

    WAM
    --
    Sprzedam: www.nasprzedaz.pl
    Wynajme: www.nawynajem.pl

  • 15. Data: 2006-03-27 12:12:01
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    l.b wrote on 2006-03-22 14:31:
    > a czy ktos moze mi wyjasnic dlaczego w UK karty kredytowe sa za darmo a w
    > Polsce kosztuja nascie zlotych rocznie?
    > Pytanie jak najbardziej powazne, bo mimo wielu przemyslen, nadal nie moge
    > dojsc do tego dlaczego banki w Uk daja konta za darmo, wyplaty w bankomatach
    > za darmo (innych bankow tez) przelewy za darmo, karty debetowe i kredytowe
    > za darmo...a w Polsce to wszystko kosztuje mimo, iz ponoc (czytajac ta grupe
    > i pare innych) w Polsce e-banking jest na duzo wyzszym poziomie niz w Uk.
    > pozdr.
    Może dlatego, że w Polsce rynek bankowy rozwija się od jakiś 15 - 16
    lat, a w takim UK od -dziesięciu, jak nie od -stu?

    A może zadałbyś pytanie dlaczego w inych krajach niż UK i Polska mimo
    wszystko płaci się za usługi bankowe?

    BTW, akurat za KK nie płacę nic (za żadną - dwie w różnych bankach),
    przelewy w 3-cim mam za darmo, w 4-tym za prowadzenie konta nie płacę.
    Generalnie nie narzekam.

    BTW2, tak jakoś trudno uwierzyć, że wszystko i we wszystkich bankach w
    UK jest płatne, zwłaszcza, że są też inne (niż Twój) głosy na tej grupie.

    Pozdrawiam
    Michał M

  • 16. Data: 2006-03-27 12:30:16
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    Slawek Kos wrote on 2006-03-22 12:26:
    > Użytkownik "miecznik" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Przebili Carrefoura - on daje 1,5% rabatu...;-)
    > Oczywiscie tylko u siebie wiec pewnie z Oszolomem bedzie tak samo...
    Ale Carrefour daje na wszystkie zakupy (tak mi się wydaje), a Auchan
    tylko na te ze skarbonką - a to nie wszystkie towary*. Poza tym, kiedyś
    liczba towarów objętych promocją może się zmniejszyć.

    Pozdrawiam
    Michał M

    * tak wynika z: http://www.swiataccord.pl/visa.php

  • 17. Data: 2006-03-27 12:32:48
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    MrMrooz wrote on 2006-03-27 14:12:
    > BTW2, tak jakoś trudno uwierzyć, że wszystko i we wszystkich bankach w
    > UK jest płatne, zwłaszcza, że są też inne (niż Twój) głosy na tej grupie.
    ^^^^^^
    Miało być: bezpłatne

    Michał M

  • 18. Data: 2006-03-27 14:49:22
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "MrMrooz" <m...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Ale Carrefour daje na wszystkie zakupy (tak mi się wydaje), a Auchan
    > tylko na te ze skarbonką - a to nie wszystkie towary*. Poza tym, kiedyś
    > liczba towarów objętych promocją może się zmniejszyć.

    Aaaaa, czyli kolejne marketolenie...;-)
    Nawet mi sie nie chcialo sprawdzac, poprzestalem na info przedpiszcy...

    --
    Pozdrowienia

  • 19. Data: 2006-03-27 22:36:32
    Od: "I.b." <p...@p...com>

    > Może dlatego, że w Polsce rynek bankowy rozwija się od jakiś 15 - 16 lat,
    > a w takim UK od -dziesięciu, jak nie od -stu?

    W Polsce banki nie istnieja od 15-16 lat.... i wbrew pozorom w czasach PRL-u
    wcale nie staly w miejscu, choc jest to napewno bardzo niepopularny temat bo
    tred jest jasny... wszysko co PRL - nalezy wysmiewac i negowac.

    > A może zadałbyś pytanie dlaczego w inych krajach niż UK i Polska mimo
    > wszystko płaci się za usługi bankowe?

    Jak jest w innych krajach tego nie wiem! I sie niewypowiadam, ja tylko mowie
    jak jest w UK. I pytam o Polske z wiadomych wzgledow, choc faktycznie, jesli
    ktos ma doswiadczenia z kozystania z bankowosci w innych krajach chetnie
    poslucham!

    > BTW, akurat za KK nie płacę nic (za żadną - dwie w różnych bankach),
    > przelewy w 3-cim mam za darmo, w 4-tym za prowadzenie konta nie płacę.
    > Generalnie nie narzekam.

    Wiec teraz podlicz oplaty z 3-ech pierwszych bankow za prowadzenie konta +
    oplaty za przelewy z bankow gdzie nie masz tego za darmo i oblicz to w skali
    roku, jak na wiedze zaczerpnieta z tej konkretnej grupy dyskusyjnej to
    bedzie nie mniej niz ok 300 zl! rocznie...

    > BTW2, tak jakoś trudno uwierzyć, że wszystko i we wszystkich bankach w UK
    > jest płatne, zwłaszcza, że są też inne (niż Twój) głosy na tej grupie.

    - post poprawkowy czytalem i wiem, ze chodzi o "nieplatne".
    Ok, wiec tak, ja to co pisze o bankach w UK nieopieram sie o wiedze kogos
    kto byl, lub jest, czy ktos czytal, slyszal ect. a wylacznie o WLASNE
    doswiadczenia z tutejszymi bankami!
    Nie wiem jakie inne glosy mowily przeciwnie do mojego a propo bankow w UK -
    owszem, ktos tam napisal, ze wcale wyszystkie konta nie sa darmowe... ale
    jak pozniej dopisalem nie wyjasnil do konca (moze to taka moda w Polsce), ze
    te platne konta oferuje dodatkowe KOMERCYJNE uslugi typu: ubezpieczenia na
    wyjazdy zagraniczne, znizki na oprocentowanie kart kredytowych, znizki na
    ubezpieczenia domow, czasem samochodow ect. Tak wiec prosze, jesli ktos
    znajdzie mi jedno konto w UK platne - ale bez dodatkowych uslug - przyznam
    mu racje! Inaczej jest zwyklym trolem uwazajacym sie za niewiadomo kogo.
    Karty kredytowe - nie spotkalem sie osobiscie z oplata za karte kredytowa w
    UK! (choc jedna osoba ponoc slyszala, ze ktos tam ze znajomychj ma znajomego
    co placi...ale nie wie ani co to za karta anie nic wiecej wiec powiedzmy, ze
    jest to malo, aczkolwiek prawdopodobne) Srednio nowe karty maja okres
    ochronny (bez oprocentowania) na jakies 3 do 6 miesiecy, zdazaja sie i na 9!
    Oczywiscie 95% kart kredytowych oferuja tak zwany "balance transfer" czyli
    przelanie obciazenia z obecnej KK na nowa przy czym "balance transfer" jest
    przewaznie bez oprocentowania na 9 miesiecy, sa wyjatki gdzie nawet na 18!
    Jedynie pobierana jest oplata w wysokosci 2% od transferowanych pieniedzy,
    mozna wiec stwierdzic, ze przy minimalnych checiach bedziemy miec kredyt
    oprocentowany ok 2% rocznie!
    Wszelkie przelwy z konta osobistego (prosze znow o nie mylenie z biznesowym)
    sa darmowe, tak jak wyciaganie gotowki z okienka, lub bankomatu nalezacego
    do banku (dowolnego - czyli mozna z bankomatu banku "x" wyciagnac kjase za
    darmo z banku "y"!!!) wyjatkiem sa bankomaty prywatnej firmy ktora ustawia
    swoje bankomaty glownie w pub-ach, sklepach nocnych lub na stacjach
    benzynowych ale w tym przypadku jestesmy informowani przed akceptacja
    pobrania gotowki o kwocie prowizji jak bedzie pobrana. Czeki w UK rowniez sa
    beplatne zarowno dla wystawiajacego jak i odbierajacego - prawdopodobnie w
    Polsce czeki juz wymarly, jednak na wyspach jest to nadal dosc popularna
    forma platnosci. Bolaczka czeku jest jego "potwierdzenie" (tak to sie chyba
    nazywa poprawnie po Polsku z angielskiego "cleared cheque") ktore to
    potwierdzenie moze trwac nawet 10 dni w niektorych bankach! w wiekszosci
    jest to ok 3-4 dni, sa tez banki jak -NatWest- gdzie czek potwierdza sie po
    jednym dniu! Jest to jednak raczej "wirtualne" potwierdzenie (terminologia
    moja wlasna) bo zdarza sie (mi osobiscie raz sie to trafilo!), ze po 3
    dniach od momentu dostepnosci srodkow przyszlo pismo z czekiem, ze nie
    zostal potwierdzony i bank musi wycofac te srodki z mojego konta. Przelwey
    jak wyzej wspomnialem sa darmowe i tez pewna ulomnoscia jest czas w jakim
    ida, jest to nie dluzej niz 3 dni a praktycznie dzien lub dwa. Oczywiscie
    przelew w obrebie tego samego banku jest natychmiastowy. Karta debetowa ...
    a jakze inaczej jest darmowa:) Przewaznie jest to VISA Electron, choc zdarza
    sie, ze delikwent nie dostanie od razu karty debetowej a jedynie takie cos
    do bankomatu;) (ja to zwe brzydko karta g. bo poza wyciaganiem kasy z
    bankomatu nic innego nie da sie tym zrobic no moze jako zakladka do ksiazki)
    po ok 3 miesiacach mozna w banku wnisokowac o upgrade konta do debet card -
    na 100 przypadkow 80 dostaje upgrade-y - od czego zalezy? Nie mam pojecia,
    jak wiekszosc moich znajomych anglikow:)) dochodzi do tego, ze programy
    rozrywkowe zrobily sobie z tego "niwiadomego" niezly temat do zartow - do
    kalsykow nalezy stwierdzenie "computer says no!" - tekst z serialu "Little
    Britain". Kolejna wada tutejszego systemu bankowego sa tak zawne kary za
    brak wystarczajacych srodkow do stalych zlecen [direct debit] ktore wachaja
    sie w zaleznosci od banku od 10 do 30 funtow. Chodzi o to, ze jesli jest
    dane zlecenie (lub czek) na ktore nie ma pieniedzy, bank obciazy konto taka
    wlasnie kara, tez jest to bardzo krytykowane i najprawdopodbniej zmieni sie
    to w tym roku na kary procentowe od danej kwoty niemozliwej do realizacji -
    obecnie jesli stale zlecenie opiewa na 10 funtow a braknie komus 0.5 funta
    dostanie kare nawet 30 funtow! Czyli 300% :) Na ten temat byla juz nawed
    dyskusja w parlamencie wiec cos na pewno sie ruszy, zwlaszcza, ze banki
    informuja o mozliwych zmianach w tym konkretnym przypadku.
    Jesli chcesz wiecej informacji z praktycznego kozystania z bankowosci w UK
    nie ma problemu - napisze.

  • 20. Data: 2006-03-28 08:35:59
    Od: MrMrooz <m...@s...gazeta.pl>

    I.b. wrote on 2006-03-28 00:36:
    > W Polsce banki nie istnieja od 15-16 lat.... i wbrew pozorom w czasach PRL-u
    > wcale nie staly w miejscu, choc jest to napewno bardzo niepopularny temat bo
    > tred jest jasny... wszysko co PRL - nalezy wysmiewac i negowac.
    Zgadza się, nie, ale - w PRLu oprócz NBPu były PKO, Pekao i Handlowy +
    spółdzielcze. Oczywiście że nie stały w miejscu, ale też nie rozwijały
    (brak konkurencji) się specjalnie. I niestety, konkurencja między
    bankami jest od jakiś 10 lat - bo wcześniej to były początki tylko.
    Większość banków powstała w Polsce właśnie w ciągu ostatnich 10 - 15
    lat. Dodaj do tego braki kapitałowe na początku i będziesz miał obraz
    dlaczego jest taka sytuacja a nie inna.

> [...]
    > roku, jak na wiedze zaczerpnieta z tej konkretnej grupy dyskusyjnej to
    > bedzie nie mniej niz ok 300 zl! rocznie...
    Proszę bardzo: dwa pierwsze - 0 opłat (zero złotych rocznie) - to tylko
    KK, w tym jedna ze zdjęciem. 3-ci - 8,5x12 = 102 rocznie (w tym 2 karty
    debetowe + ubezpieczenie), w czwartym - 0,5 za przelew - średnio 2
    miesięcznie - czyli w sumie 114 rocznie. To jakieś 20 funtów rocznie. To
    dużo?

> [...]
    > jak pozniej dopisalem nie wyjasnil do konca (moze to taka moda w Polsce), ze
    niejaki rsa127 pisał o tym, że nie wszystko i wszędzie jest darmowe.

> [...]
    > ochronny (bez oprocentowania) na jakies 3 do 6 miesiecy, zdazaja sie i na 9!
    Przypominam - porównujesz rynek, na którym konkurencja jest od bardzo
    długiego czasu do rynku gdzie ma to miejsce w ostatnich kilku latach. 10
    lat temu bodajże jedynie Citibank wydawał karty kredytowe. Teraz -
    prawie każdy bank. 3 - 4 lata temu prawie niemożliwe było dostać
    bezpłatną KK, powoli staje się to normą. Poczekaj - za jakiś czas
    dziwolągiem, nawet w Polsce, będzie płatna KK.

    Generalnie uważam, że nie ma co porównywać nas do UK, bo mimo wszystko
    to dwa inne rynki wciąż. BTW, nie ma żadnych obwarowań dotyczących
    darmowych kont? Np. Regularne wpłaty 1000 funtów miesięcznie?

    Pozdrawiam
    Michał M