  • 1. Data: 2002-02-13 09:39:25
    Temat: Jak liczyć raty ? (Excel)
    Od: "Robert K. \(Beer\)" <b...@p...onet.pl>

    Witam
    Jak obliczać wysokość raty spłaty kredytu ?

    Załóżmy, że mam kurs waluty (kupno/sprzedaż),
    oprocentowanie, czas spłaty, prowizje banku
    (w postaci: prowizja "przygotowawcza=1,5%; prowizja
    za przewalutowanie=1%).

    Próbowałem sobie poprzeliczać wielkość raty przy zadanych
    warunkach ale coś się chrzani.
    Mam wydruk z BZWBK (dla którego obowiązują powyższe prowizje)
    przykładowych spłat raty i za żadne skarby nie mogę rozpracować,
    skąd się u nich wzięły takie a nie inne wartości.
    Dla danych: kredyt=21500, kurs (2,4169/2,5358), stopa 4,75%, 15 lat
    czasu spłaty wyszło im 204,55 Franków, czyli w przeliczeniu na zł
    518,69 zł rata ! Skąd im się to wzięło ?
    Jak przeliczać sobie (najbardziej przybliżenie) wielkości raty kredytu ?

  • 2. Data: 2002-02-13 11:57:49
    Temat: Re: Jak liczyć raty ? (Excel)
    Od: "Mariusz T." <m...@w...pl>

    Użytkownik "Robert K. (Beer)" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 518,69 zł rata ! Skąd im się to wzięło ?
    > Jak przeliczać sobie (najbardziej przybliżenie) wielkości raty kredytu ?

    Do liczenia rat w Excelu służy funkcja PMT.
    W Twoim przypadku:
    =PMT(4,75%/12;180;21500)

    pierwsza wartość to oprocentowanie (liczone na okres spłaty raty, czyli
    miesięczne)
    druga - liczba okresów spłaty (15 lat przeliczone na miesiące)
    trzecia - wartość obecna kredytu
    wynik - wg mojego Excela -167,23 franków (minus, bo to Ty musisz zapłacić).
    Jeśli dodać do wartości początkowej prowizje to wychodzi -171,44 (franków)
    Chyba, że wielkość raty masz ustalone na stałe w złotych, wtedy gdzieś w
    obliczeniu musi być uwzględniony wzrost kursu franka.
    Tak więc nadal nie wiesz, skąd się wzięło 204,55, ale przynajmniej wiesz na
    ile bank Cię kantuje. Poproś ich o dokładne wyliczenie i objaśnienie, skąd
    się wzięła każda pozycja

    Mariusz

  • 3. Data: 2002-02-13 12:46:14
    Od: Cezary Górski <g...@w...pl>

    Czołem,

    Wiadomość napisana przez: "Robert K. (Beer)":

> [...]
    > czasu spłaty wyszło im 204,55 Franków, czyli w przeliczeniu na zł
    > 518,69 zł rata ! Skąd im się to wzięło ?

    Proszę bardzo:
    WARUNKI
    kwota kredytu: 21500
    liczba rat: 15 * 12 = 180
    stopa procentowa (miesięczna): 4,75% / 12 = 0,396%
    RATY
    rata kapitału: 21500 / 180 = 119,44
    I rata odsetkowa: 2150 * 0,396% = 85,10
    RAZEM (rata kapitału i odsetkowa): 204,55 (TRAFIONY, ZATOPIONY)

    raty kapitału są stałe zaś każdą następną ratę odsetek obliczysz jako:
    (kwota kredytu - suma rat kapitału, które spłaciłem) * miesięczna stopa
    procentowa

    Uwaga: Z rachunków wynika, że masz kredyt z ratami malejącymi. Jeżeli
    byś miał kredyt z ratami stałymi wtedy lepsze jest użycie funkcji
    Excel'a 'PMT'

    Pozdrawiam,
    Ceza(R)

  • 4. Data: 2002-02-13 13:27:22
    Od: "Robert K. \(Beer\)" <b...@p...onet.pl>

    "Mariusz T." <m...@w...pl> napisał:
    > Do liczenia rat w Excelu służy funkcja PMT.
    > wynik - wg mojego Excela -167,23 franków (minus, bo to Ty musisz
    zapłacić).

    Zgadza się :-)
    Właśnie ze względu na te różnice posłałem pytanie na grupę.
    Również używałem funkcji PMT - ale jak się okazało to funkcja
    jest "kulawa" a nie bank mnie kantuje ;-)

    Post "pod Tobą" wyjaśnia sprawę ;-)

  • 5. Data: 2002-02-13 13:28:28
    Od: "Robert K. \(Beer\)" <b...@p...onet.pl>

    "Cezary Górski" <g...@w...pl> napisał:
    > Proszę bardzo:
    <ciach>
    .......204,55 (TRAFIONY, ZATOPIONY)
    </ciach>

    Dzięki wielkie
    O to chodziło :-)

  • 6. Data: 2002-02-13 13:41:33
    Od: "Mariusz T." <m...@w...pl>

> [...]
    > Również używałem funkcji PMT - ale jak się okazało to funkcja
    > jest "kulawa" a nie bank mnie kantuje ;-)

    OK, ale ja bym się nie obrażał na funkcję PMT, po prostu nie napisałeś, że
    chodzi Ci o raty malejące.

    M.