    From: "Mariusz T." <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jak liczyć raty ? (Excel)
    Date: Wed, 13 Feb 2002 12:57:49 +0100

    Użytkownik "Robert K. (Beer)" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:3c6a3418@news.vogel.pl...
    > Witam
    > Jak obliczać wysokość raty spłaty kredytu ?
    >
    > Załóżmy, że mam kurs waluty (kupno/sprzedaż),
    > oprocentowanie, czas spłaty, prowizje banku
    > (w postaci: prowizja "przygotowawcza=1,5%; prowizja
    > za przewalutowanie=1%).
    >
    > Próbowałem sobie poprzeliczać wielkość raty przy zadanych
    > warunkach ale coś się chrzani.
    > Mam wydruk z BZWBK (dla którego obowiązują powyższe prowizje)
    > przykładowych spłat raty i za żadne skarby nie mogę rozpracować,
    > skąd się u nich wzięły takie a nie inne wartości.
> [...]
    Do liczenia rat w Excelu służy funkcja PMT.
    W Twoim przypadku:
    =PMT(4,75%/12;180;21500)

    pierwsza wartość to oprocentowanie (liczone na okres spłaty raty, czyli
    miesięczne)
    druga - liczba okresów spłaty (15 lat przeliczone na miesiące)
    trzecia - wartość obecna kredytu
    wynik - wg mojego Excela -167,23 franków (minus, bo to Ty musisz zapłacić).
    Jeśli dodać do wartości początkowej prowizje to wychodzi -171,44 (franków)
    Chyba, że wielkość raty masz ustalone na stałe w złotych, wtedy gdzieś w
    obliczeniu musi być uwzględniony wzrost kursu franka.
    Tak więc nadal nie wiesz, skąd się wzięło 204,55, ale przynajmniej wiesz na
    ile bank Cię kantuje. Poproś ich o dokładne wyliczenie i objaśnienie, skąd
    się wzięła każda pozycja

    Mariusz