    From: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Frank rosnie czy przewalutowac kredyt
    Date: Mon, 23 Feb 2004 17:48:52 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@xo38.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Użytkownik "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c1d9os$3u2
    > Trzeba było wybrać tych właściwych "proroków" walutowych, ale jeśli mowa o
    > czasie sprzed 2,5 roku, to wystarczyło poczytać np. Twoje artykuły by
    dojść
    > do wniosku, ze ani Euro ani Frank nie są dobrymi walutami do wzięcia
    > kredytu.
    > Mnie wtedy analizy zajęły tak blisko miesiąc i wyszło, że albo USD albo
    PLN.
    > I jak innym to mówiłem, to nie wierzyli i przewalutowywali np. z PLN na
    > Euro, a teraz płaczą ...

    No tak... dzieki za mile slowa. Tym razem sie udalo. Ale nie o to chodzi, ze
    trzeba bylo brac kredytw USD a nie w CHF. Chodzi mi o co innego. Do tej pory
    zastanawiam sie na jakiej podstawie owi "doradcy kredytowi" sprzedajcy
    kredyty hipoteczne w bankach, stawiali tak mocna teze "Frank jest stabilna
    waluta" i na podstawie tej tezy wyciagali wniosek "Jesli Frank jest stabilna
    waluta, to dobrze jest brac kredyty w tej walucie"

    Pewnie na jakims szkoleniu ktos sie przejezyczyl i blad poszedl w swiat hehe
    powielany za kazdym razem przez kolejnego szkoleniowca...

    Po pierwsze Frank od kilku lat nie jest stabilna waluta. Zmiennosc USD/CHF
    liczona w skali dzienej lub tygodniowej (amplituda - czyli min-max w danym
    okresie) byla znacznie wieksza niz dla Gbp/Usd, Eur/Usd czy Usd/Jpy (tak
    tak, i to pomimo czestych interwencji BoJ). Tak wiec juz samo zalozenie
    okazalo sie nie prawdziwe.

    Po drugie. Nawet gdyby zalozenie okazalo sie prawdziwe, to nie oznaczaloby
    to, ze warto w takiej walucie brac kredyty. Kredyty powino sie brac w takiej
    walucie (oczywiscie jesli chcemy spekulowac, bo jesli nie chcemy spekulowac,
    to w walucie w jakiej sie ma dochody), ktora wlasnie zmienila trend i weszla
    w trend spadkowy. Tak bylo dwa i pol roku temu z Dolarem.

    Po trzecie. Stabilnosc waluty jest zacheta tylko do jednego. Warto wystawiac
    opcje na taka walute, gdyz niska zmiennosc spowoduje, ze opcje te beda
    kazdego kolejnego dnia tracic na wartosci. Oczywiscie chodzi o jednoczesne
    wystawienie opcji kupna i sprzedazy - gra na spadek zmiennosci.

    I nic poza tym. Nie sadze jednak, aby osoby zaciagajace kredyty hipoteczne
    szuakly walut stabilnych, by wystawiac na nie opcje walutowe hehe :)

    Cos sie tym "doradcom kredytowym' pokielbasilo... ich problem. Gorzej, ze
    wciagneli w to bagno ludzi z ulicy :(

    Jacek Maliszewski - Analityk FOREX
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    j...@e...com ; tel.: 601-247-423nie