  • 41. Data: 2021-03-29 22:12:43
    Temat: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:

    > Na przykład. Sam w zimie wkręcam kilka "odpornych na wstrząsy". Masz cieplej w
    > pokoju, w którym przebywasz. Podobno też światło podczerwone emitowane przez te
    > żarówki działa rozgrzewająco na skórę, ale nie sprawdzałem :)

    Możliwe. Są też inne metody rozgrzewania się, każdy może sobie dobrać
    jakąś :-)

    > Nie musisz, mierniki potwierdzają.

    Właśnie tak sobie.

    > "Warto przypomnieć, że żarówki zwykłe i halogenowe mają CRI (Ra) równe 100,
    > czyli w ich świetle kolory przedmiotów nie są przekłamane i wyglądają tak jak w
    > świetle słonecznym."

    Nic z tych rzeczy. Przede wszystkim, żarówki (w tym halogenowe, chociaż
    zwykłe są jeszcze gorsze) mają niską temperaturę barwową (bo to jest
    światło żarowe, i temperatura po prostu jest niska, ze względu na
    żywotność włókna). W widmie żarówki dominuje światło czerwone,
    typu >600 nm, o najmniejszej energii. Żółtego i zielonego jest znacznie
    mniej, a niebieskiego prawie nie ma. To w żaden sposób nie przypomina
    światła słonecznego. BTW grzałka w czajniku też ma CRI 100, i co z tego,
    gdy moje oczy nie reagują (w oczekiwany sposób) na takie długości fali.

    CRI to jest niestety marketing.

    Niskie CRI mają (głównie świetlówki) ze względu na swoje prążkowe widmo,
    natomiast LEDy mają widmo praktycznie ciągłe (widocznie luminofory też
    udało się ulepszyć w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat).
    Lampki o neutralnym/"zimnym" (będącym naprawdę ciepłym) świetle mają
    rozkład widma zbliżony do naturalnego, z dużą ilością promieniowania
    o większej energii.

    > Ile osiągają LED-y? 80?

    80 to jest taki "stempel", żeby nikt nie mógł się przyczepić, oraz żeby
    dało się sprzedać "profi" za X razy tyle. Ale wszystko zależy od samych
    diód, a te (przypuszczalnie nie wszystkie, ale wiele z nich) mają
    znacznie korzystniejsze widmo od czegokolwiek, co było wcześniej -
    włączając wszelkie żarówki oraz np. świetlówki 765 foto CRI > 90 itp.

    Nie mam niestety przyrządu do pomiaru CRI, ale dowolny spektrometr to
    pokazuje. Zresztą całkiem ślepy też na razie nie jestem, przecież to
    widać gołym okiem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 42. Data: 2021-03-29 22:23:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A to tak niezbyt. Miganie, kolory.

    Używane przeze mnie lampki LED nie migają (w odróżnieniu od żarówek),
    a kolory mają zbliżone do światła słonecznego (także w odróżnieniu od
    żarówek).

    > Bywaly promocje.

    Wtedy to nie pamiętam, bo tego nie było w supermarketach. Ale może
    chwilę później.

    > Akurat jak pamietam, to jedne swietlowki mialy wyrazne prazki, a
    > drugie dosc szerokie widmo.
    > Tylko ktore mialy te szerokie - kompaktowe, czy rury w biurze ...
    > chyba kompaktowe.

    Możliwe. Być może te moje są gorsze.

    > Nadal sa trudno dostepne. W sklepach kroluja LED 2700, widac suweren
    > tak robi.
    > A jak jest co innego, to 6500K :-(
    > I ciekawe - wyglada to "trupio blado"

    Nie wiem. Tak czy owak, 4000K kupowałem po 30 zł za parę w markecie.

    > Jakos tak 32" wydawal sie jednak maly.
    > Ale moze to zludzenie optyczne, spowodowane np duza "ramka" CRT.

    Albo upływem czasu i przyzwyczajeniem.
    Tamte CRT były podobnej wysokości (i węższe) co teraz zwykłe monitory
    komputerowe.

    > Kwestia mieszkania, umeblowawania - nie kazdemu te 60" potrzebne.
    > Ale mocy jednak wiecej :-)

    Może się tak zdarzyć, owszem.

    > Pamietam jak raz sie patrzylem u znajomych, to obraz byl ohydny,
    > pikseloza wielka.
    > Ale to chyba wina stacji, ktora pozalowala na lacza u reporterow w
    > terenie.

    Pewnie w multipleksie DVB-T też to nie jest idealne. Na szczęście nie
    oglądam TV :-)

    > A niekoniecznie - kiedys bywalo, ze podawali i po 1500h.

    Chyba średni czas życia elektroniki, bo luminofor wytrzymuje znacznie
    dłużej.
    Z elektroniką jest problem, działanie na granicy (za granicą?)
    parametrów, temperatura, komponenty no-name itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 43. Data: 2021-03-29 22:48:31
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 29.03.2021 o 22:23, Krzysztof Halasa pisze:

    > Używane przeze mnie lampki LED nie migają (w odróżnieniu od żarówek),

    Od kiedy żarówki migają?

    MJ

  • 44. Data: 2021-03-29 23:44:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Używane przeze mnie lampki LED nie migają (w odróżnieniu od żarówek),

    A inne migaja. I nie wiesz na co trafisz :-(

    >a kolory mają zbliżone do światła słonecznego (także w odróżnieniu od
    >żarówek).

    Wow, to te "trupio blade" czy tylko 4000K ?

    >Wtedy to nie pamiętam, bo tego nie było w supermarketach. Ale może
    >chwilę później.

    Chwile pozniej.

    [4000K]

    >Nie wiem. Tak czy owak, 4000K kupowałem po 30 zł za parę w markecie.

    A teraz widzisz? Dobry supermarket :-)

    >Albo upływem czasu i przyzwyczajeniem.

    Ja ciagle mam CRT :-)

    >Chyba średni czas życia elektroniki, bo luminofor wytrzymuje znacznie
    >dłużej.

    To same LED byly. Ale teraz chyba lepsze robia ... przynajmniej
    markowi producenci.

    >Z elektroniką jest problem, działanie na granicy (za granicą?)
    >parametrów, temperatura, komponenty no-name itd.

    A LED w marketowych "zarowkach" to myslisz, ze nie no-name ?

    P.S. jest aferka - Dubai lamp
    https://www.youtube.com/watch?v=klaJqofCsu4

    J.

  • 45. Data: 2021-03-30 00:16:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup
    com...
    Mon, 29 Mar 2021 20:46:05 +0200, w <m...@p...waw.pl>,
    Krzysztof Halasa
    <k...@p...waw.pl> napisał(-a):

> [...]
    >emitowane przez te
    >żarówki działa rozgrzewająco na skórę, ale nie sprawdzałem :)

    Albo wlasnie sprawdziles.
    Bo zarowki do ogrzewania ...
    -drogie ogrzewanie, inne tansze,
    -sufit grzeja ...

    J.

  • 46. Data: 2021-03-30 11:22:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 22:48, Michal Jankowski pisze:

    > Od kiedy żarówki migają?

    Od zawsze. Choć to może zależeć od tego, czy modulację płytszą od 100%
    nazwiesz miganiem.
    Jak kupiłem "Nowoczesne zabawki" (w sumie to nie wiem skąd w tamtych
    czasach czerpało się informację - że ja skądś wiedziałem, że ma się
    pojawić i codziennie wracając ze szkoły zachodziłem do księgarni) to tam
    między innymi był opis transmisji mowy przez modulację światła. Miałem
    fotorezystor to zacząłem robić próby. Odbiornik skierowany na żarówkę
    dawał bardzo silny sygnał 100Hz.
    P.G.

  • 47. Data: 2021-03-30 12:09:22
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 30.03.2021 o 11:22, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > między innymi był opis transmisji mowy przez modulację światła. Miałem
    > fotorezystor to zacząłem robić próby. Odbiornik skierowany na żarówkę

    No nie, oczywiście, że przyrządem zobaczysz składową 100Hz, ale ważne,
    czy oczami.

    Zresztą - czy "niemigające ledy" są zasilane czystym DC?

    MJ

  • 48. Data: 2021-03-30 12:27:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-30 o 12:09, Michal Jankowski pisze:

    > No nie, oczywiście, że przyrządem zobaczysz składową 100Hz, ale ważne,
    > czy oczami.

    Na 100% oczami zobaczysz mrugające 50Hz.
    Był taki okres, że nie dało się kupić żarówek. Mieliśmy skądś takie
    większe 200W (a może 250W). Ale za bardzo 'dawały po oczach'.
    No to w wyłączniku wstawiłem diodę w szereg - nie dało się wytrzymać od
    mrugania.
    No to wstawiłem mostek + tyrystor włączany w szczycie każdej połówki.
    Przyleciał sąsiad (2 piętra różnicy), który wiedział, że ja się
    interesuję elektroniką - że on radia nie może słuchać.

    > Zresztą - czy "niemigające ledy" są zasilane czystym DC?

    Ja bym podejrzewał, że LEDy też mrugają, ale można sobie wyobrazić, że
    są zasilane z przetwornicy regulującej prąd i wtedy jeśli zapewnić
    tętnienia napięcia zasilania w zakresie w którym przetwornica jest w
    stanie zapewnić ustalony prąd to LEDy będą praktycznie zasilane DC
    (zakładam, że tętnienia na kHz nas nie interesują).
    P.G.

  • 49. Data: 2021-03-30 12:39:55
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 30.03.2021 o 12:27, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > większe 200W (a może 250W). Ale za bardzo 'dawały po oczach'.
    > No to w wyłączniku wstawiłem diodę w szereg - nie dało się wytrzymać od

    To jest raz - dwa razy mniejsza częstotliwość, dwa - o wiele głębsza
    modulacja.

    48 Hz projektora kinowego też zauważalnie miga.

    A migania żarówek nigdy nie czułem i nie widać go w prostych testach
    typu machanie patykiem - oświetlony świetlówką (też w końcu 100Hz)
    widoczny jest jako grzebień z wielu patyków, a oświetlony żarówką - nie.

    MJ

  • 50. Data: 2021-03-30 14:16:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >To jest raz - dwa razy mniejsza częstotliwość,

    I co istotne - gdzies na granicy percepcji ludzkiego wzroku.

    >dwa - o wiele głębsza modulacja.
    >48 Hz projektora kinowego też zauważalnie miga.

    A 100Hz ze swietlowki czy LED oko nie widzi, mimo, ze bywa bardzo
    glebokie.

> [...]
    >typu machanie patykiem - oświetlony świetlówką (też w końcu 100Hz)
    >widoczny jest jako grzebień z wielu patyków, a oświetlony żarówką -

    Oswietlony rurowa swietlowka, bo kompaktowa to juz nie ...

    Swego czasu chcialem zrobic stroboskop na swietlowkach - malych,
    rurowych.
    Kiepsko to wychodzilo.

    J.