    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Date: Mon, 29 Mar 2021 22:12:43 +0200

    "r...@k...pl" <r...@k...pl> writes:

    > Na przykład. Sam w zimie wkręcam kilka "odpornych na wstrząsy". Masz cieplej w
    > pokoju, w którym przebywasz. Podobno też światło podczerwone emitowane przez te
    > żarówki działa rozgrzewająco na skórę, ale nie sprawdzałem :)

    Możliwe. Są też inne metody rozgrzewania się, każdy może sobie dobrać
    jakąś :-)

    > Nie musisz, mierniki potwierdzają.

    Właśnie tak sobie.

    > "Warto przypomnieć, że żarówki zwykłe i halogenowe mają CRI (Ra) równe 100,
    > czyli w ich świetle kolory przedmiotów nie są przekłamane i wyglądają tak jak w
    > świetle słonecznym."

    Nic z tych rzeczy. Przede wszystkim, żarówki (w tym halogenowe, chociaż
    zwykłe są jeszcze gorsze) mają niską temperaturę barwową (bo to jest
    światło żarowe, i temperatura po prostu jest niska, ze względu na
    żywotność włókna). W widmie żarówki dominuje światło czerwone,
    typu >600 nm, o najmniejszej energii. Żółtego i zielonego jest znacznie
    mniej, a niebieskiego prawie nie ma. To w żaden sposób nie przypomina
    światła słonecznego. BTW grzałka w czajniku też ma CRI 100, i co z tego,
    gdy moje oczy nie reagują (w oczekiwany sposób) na takie długości fali.

    CRI to jest niestety marketing.

    Niskie CRI mają (głównie świetlówki) ze względu na swoje prążkowe widmo,
    natomiast LEDy mają widmo praktycznie ciągłe (widocznie luminofory też
    udało się ulepszyć w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat).
    Lampki o neutralnym/"zimnym" (będącym naprawdę ciepłym) świetle mają
    rozkład widma zbliżony do naturalnego, z dużą ilością promieniowania
    o większej energii.

    > Ile osiągają LED-y? 80?

    80 to jest taki "stempel", żeby nikt nie mógł się przyczepić, oraz żeby
    dało się sprzedać "profi" za X razy tyle. Ale wszystko zależy od samych
    diód, a te (przypuszczalnie nie wszystkie, ale wiele z nich) mają
    znacznie korzystniejsze widmo od czegokolwiek, co było wcześniej -
    włączając wszelkie żarówki oraz np. świetlówki 765 foto CRI > 90 itp.

    Nie mam niestety przyrządu do pomiaru CRI, ale dowolny spektrometr to
    pokazuje. Zresztą całkiem ślepy też na razie nie jestem, przecież to
    widać gołym okiem.
    --
    Krzysztof Hałasa