    From: "Ope" <antispam@>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Co teraz z kredytami na okolice 100%?
    Date: Sun, 26 Oct 2008 09:59:58 +0100

    "RobertS" <b...@x...pl> wrote in message
    news:gdvp42$1nql$1@opal.icpnet.pl...

    > wartość kredytu (w CHF) nie zmieniła się, jeżeli ktoś zaciągnął 100k chf
    > to nadal musi spłacić 100k chf (+ odsetki)
    >
    > natomiast w przypadku, gdy wartość zabezpieczenia znacząco spadła (niższe
    > ceny nieruchomości) to bank może (określone to jest w umowie i regulaminie
    > kredytu) domagać się uzupełnienie zabezpieczenia, ale to są indywidualne
    > sytuacje, na szczęście ceny nieruchomości nie spadły tak znacząco...

    Zgadzam sie, ze kredyt sie nei zmienil (jest tyle CHF ile bylo), ale teraz
    mieszkanie, ktore jest zabezpieczeniem jest warte mniej CHF. Wartosc
    mieszkania jest wyrazona w PLN, tak wiec przy kredycie na 100% i kursie
    dajmy na to 2,3 - mieszkanie bylo warte 100% kredytu. Dalej kredytobiorca je
    splacal i powiedzmy splacil ledwie 3% kapitalu - wiec mieszkanie jest warte
    103% kredytu, a nastepnie kurs nagle polecial w gore - i teraz wartosc
    mieszkania (czyli zabezpieczenia) to zaledwie 80% kwoty kredytu. Co wtedy
    robi bank?

    Wiem, ze sytuacja jest u nas inna, bo banki moga wejsc na pensje, etc - to
    nie tak jak w USA, ze mieszkanie jest jedynym zabezpieczeniem. Mimo wszystko
    jest to zagrozona splata i ktos odpowiedzialny za to moze dostawac po
    dupie - ze ma slabo zabezpieczone kredyty, moze rezerwy trzeba tworzyc -
    lepiej i prosciej (dla banku) po prostu udupic takiego kredytobiorce.