  • 51. Data: 2003-09-08 00:11:37
    Temat: Re: Chwała PIN-owi
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Nie ma czegos takiego jak "drukarka" kart bankowych. Plastiki sa zamawiane
    | w zewnetrznych firmach, ktorych jest niewiele, ktore maja uklady z VISA
    | etc, i ktore nie sprzedadza ich komus z ulicy, a nawet gdyby sprzedaly,
    | to i tak plastiki maja poczatkowe cyfry numeru.

    Zdziwię Cię, ale są takie drukarki. W Nowym Sączu handlował tym OPTIMUS, a
    później taka mała firma, co się wydzieliła z niego. Były proste, co tylko
    robiły płaskie karty. Ale również takie droższe, co i wypukłe potrafiły
    zrobić. Podobnie było z zapisem na pasku magnetycznym. Pamiętam, że tam były
    dwie gęstości. Żadki zapis jest podobno dość powszechny, ale gęsty jest
    prawie wyłacznie wykorzystywany do kart bankowych. Mimo to może to kupić
    każdy. Cena 3 lata temu była w miarę przystępna.

    | Technika idzie do przodu. Nawet mozna nie kupowac, a zlecic firmie
    | zrobienie (wytloczenie + zapisanie) kart (samo zapisanie to sie chyba
    | nie oplaca, bo czytnik jest tani i mozna go latwo podpiac do peceta).

    No ale jak zlecę zewnętrznej firmie wykonanie pirackich kopii kart, to może
    się to nienajlepiej skończyć. Jednak z pewnych względów wolałbym na ich
    miejscu sam to robić.

  • 52. Data: 2003-09-08 12:10:32
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "MM" <m...@s...pl> writes:

    > no chyba nie do konca - w Rzeczpospilitej nie dawno pisali o jakims
    > paragrafie 58 (chyba) ktory umozliwia
    > stosowanie starych przepisow do kart wydanych przed wejsciem ustawy w
    > zycie....

    O? Czy moglby ktos przyblizyc sprawe? Archiwum Rzeczpospilitej jest
    platne...

    MJ

  • 53. Data: 2003-09-08 21:38:11
    Od: "Sebastian Malarz" <s...@k...pl>

    > O? Czy moglby ktos przyblizyc sprawe? Archiwum Rzeczpospilitej jest
    > platne...

    Art. 78 ustawy mówi, iz do kart wydanych przed dniem wejscia ustawy w zycie stosuje
    sie dotychczasowe przepisy, jednakze nie dluzej niz 12 miesiecy od dnia wejscia
    ustawy w zycie (czyli do 12 pazdziernika 2004 roku).

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz

  • 54. Data: 2003-09-08 22:21:57
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Sebastian Malarz" <s...@k...pl> writes:

> [...]
    > w zycie stosuje sie dotychczasowe przepisy, jednakze nie dluzej niz
    > 12 miesiecy od dnia wejscia ustawy w zycie (czyli do 12 pazdziernika

    Gdzie mozna poczytac caly tekst ustawy? Pewnie w Sejmie, tylko tytul
    trzeba znac...

    I co mowi art. 16, ktorym straszyl Adam P.?

    MJ

  • 55. Data: 2003-09-09 07:07:02
    Od: "Sebastian Malarz" <s...@p...onet.pl>

    > Gdzie mozna poczytac caly tekst ustawy? Pewnie w Sejmie, tylko tytul
    > trzeba znac...

    Najlepiej tutaj: http://isip.sejm.gov.pl/

    i poszukać według nazwy: "ustawa o elektronicznych instrumentach
    płatniczych"
    lub poprzez podanie Dz. U. z 2002 roku, nr 169 pozycja 1385.

    > I co mowi art. 16, ktorym straszyl Adam P.?

    Określa on obowiązki posiadacza karty. I tak, zobowiązany jest on do (w
    skrócie):
    - przechowywania karty i ochrony kodu identyfikacyjnego
    - nieprzechowywania karty razem z kodem identyfikacyjnym
    - niezwłocznego zgłoszenia utraty karty
    - nieudostępniania karty i kodu osobom nieuprawnionym.

    To są bardzo ważne punkty, szczególnie w momencie gdy ktoś skorzysta z
    naszej karty z użyciem kodu PIN. Sposób generowania i udostępniania
    posiadaczowi karty wyklucza bowiem jego poznanie przez osoby trzecie, zatem
    jeżeli po wejściu ustawy w życie, posiadacz karty będzie kwestionował
    transakcje dokonane z kodem PIN to w większości przypadków bank (czy ew.
    sąd) może uznać, że nastąpiło to z winy posiadacza, gdyż nie spełnił jedengo
    lub więcej warunków narzuconych mu w punkcie 16.

    Oczywiście są różne przypadki, za niektóre odpowiedzialność weźmie bank, za
    inne posiadacz karty. Na pewno jednak nowa ustawa nie powoduje
    automatycznego przejęcia odpowiedzialności przez bank za transakcje z kodem
    PIN, jak to może wynikać z wypowiedzi niektórych tutaj osób.

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz

  • 56. Data: 2003-09-09 07:43:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Sebastian Malarz" <s...@p...onet.pl> writes:

> [...]

    > większości przypadków bank (czy ew. sąd) może uznać, że nastąpiło to
    > z winy posiadacza, gdyż nie spełnił jedengo lub więcej warunków

    Dlaczego w wiekszosci? To bank bedzie musial udowodnic przed sądem, ze
    ja nie zadbalem o trzymanie kodu w tajemnicy, a nie odwrotnie. A w
    razie czego ja przedstawie swiadkow i ekspertow, ze sposob
    wprowadzania pinu w placowkach handlowych w najmniejszym stopniu nie
    zapewnia poufnosci i ze to nie ja tak skonstruowalem te pinpady, tylko
    bank.

    Szeroko opisane w prasie afery z filmowaniem ukryta kamera
    uzytkownikow bankomatow przez zlodziei tez moga sie przydac jako
    argument w sądzie.

    Sposb przesylania pinu klientom przez niektore banki (zaczerniona
    koperta z warstwa samokopiujaca w srodku, drukowana z zewnatrz na
    iglowkach - kod daje sie odczytec z odciskow na kopercie bez
    rozdzierania koperty) tez wola o pomste do nieba.

    Oczywiscie, trzeba poczekac na praktyke sądowa.

> [...]
    > powoduje automatycznego przejęcia odpowiedzialności przez bank za
    > transakcje z kodem PIN, jak to może wynikać z wypowiedzi niektórych

    Ale likwiduje automatyczny BRAK odpowiedzialności banku, a to juz duzy
    postep.

    MJ

  • 57. Data: 2003-09-09 17:40:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Zdziwię Cię, ale są takie drukarki. W Nowym Sączu handlował tym OPTIMUS, a
    > później taka mała firma, co się wydzieliła z niego.

    I co one robily - na czym drukowaly? Na "bialym" plastiku z metra moze?

    Jasne jest, ze sa maszynki do tloczenia (takze kart plaskich), ale
    musisz miec plastik, fizyczna karte z logo organizacji, banku itd.
    Nie mozesz sobie po prostu "wydrukowac" karty.

    Mam wrazenie, ze samo tloczenie kart mozesz obejrzec na zywo w np. Citi
    (moze tylko w starych hb).

    > No ale jak zlecę zewnętrznej firmie wykonanie pirackich kopii kart, to może
    > się to nienajlepiej skończyć. Jednak z pewnych względów wolałbym na ich
    > miejscu sam to robić.

    To mozesz zlecic wytloczenie, a pasek magnetyczny nagrac samodzielnie.
    Tyle ze na czym chcesz to zrobic?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 58. Data: 2003-09-09 21:07:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | I co one robily - na czym drukowaly? Na "bialym" plastiku z metra moze?

    Na białym plasiku w sztukach. Pewnie to cięli z metra albo arkusza. nie
    zastanawiałem się nad technologią wykonania tego plastiku, ale na moją
    znajomość technologii tworzyw sztucznych, to na pewno nie poprzez wtrysk
    każdej osobnej karty.

> [...]
    | Nie mozesz sobie po prostu "wydrukowac" karty.
    |
    | Mam wrazenie, ze samo tloczenie kart mozesz obejrzec na zywo w np. Citi

    Ja wiem, że nie mogę sobie tego zrobić legalnie. Ale znaleźli się tacy, co
    to zrobili nielegalnie. Nie mam Ci tego jak udowodnić. Nie pamiętam nawet
    teraz nazwy firmy, bo zajmowałem się tym pewnie ze trzy lata temu, jak nie
    więcej. Wówczas w każdym razie była firma, która takie maszyny oferowała. Na
    miejscu mieli drukarkę umożliwiającą na białym plastiku umieszczenie nawet
    Twojego zdjęcia, o mniej skomplikowanych rzeczach nie mówiąc. Tak dla
    pokazu. W owym czasie karty jeszcze hologramów nie miały (przynajmniej nie
    wszystkie), więc płaską kartę na tym można było zrobić bez problemu. Pewnie
    również takie karty nie miały innych zabezpieczeń, tych UV mikrodruków i
    innych wodotrysków. Ale powiedz mi, kto w sklepie to sprawdza tak naprawdę.

    Pamiętam dokładnie z wypowiedzi szefa tej firmy, że właśnie tłumaczył, że są
    dwa typy tych urządzeń do zapisu paska magnetycznego. Rzadki zapis jest
    używany powszechnie. Gęsty prawie wyłącznie do kart bankowych. I on mówił,
    że na zachodzie służby policyjne śledzą obrót tymi gęstego zapisu, a u nas
    każdy to może kupić. kosztowało to coś koło 18.000 zł.

    | To mozesz zlecic wytloczenie, a pasek magnetyczny nagrac samodzielnie.
    | Tyle ze na czym chcesz to zrobic?

    Oni mieli maszyny właśnie do nagrywania tych pasków.

  • 59. Data: 2003-09-10 08:17:53
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003 23:07:34 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >pokazu. W owym czasie karty jeszcze hologramów nie miały (przynajmniej nie
    >wszystkie), więc płaską kartę na tym można było zrobić bez problemu. Pewnie

    BTW: hologram na kartach płatniczych jest pod zewnętrzną warstwą. Druk
    kart metodą offsetową robi się w arkuszach (AFAIK) 3x10 kart. Karta ma
    trzy warstwy (środkowa, zadrukowana i dwie laminujące. Karty wycina
    się po zalaminowaniu a potem koduje i tłoczy.
    BTW: do tłoczenia można z powodzeniem używać ręcznej maszynki (coś a
    la rozetkowa maszyna do pisania)

> [...]
    >używany powszechnie. Gęsty prawie wyłącznie do kart bankowych. I on mówił,

    chodzi zapewne o "gęstość" magnetyczną. Dla czytnika nie ma różnicy -
    różni się jedynie materiał paska i prąd w głowicy zapisującej.

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 60. Data: 2003-09-10 09:39:02
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Wed, 10 Sep 2003 10:17:53 +0200, Jarek Andrzejewski
    <j...@d...com.pl> wrote:

    >trzy warstwy (środkowa, zadrukowana i dwie laminujące. Karty wycina

    może troszkę niejasno napisałem. Lepiej byłoby "środkowa, czyli ta