  • 1. Data: 2003-09-02 08:51:37
    Temat: Chwała PIN-owi
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Znana jest mi opinia większości grupy o PIN-ie (na kartach), że
    wprowadzono go dla bezpieczeństwa banku a nie użytkownika ale:

    używałem *za granicą* dwóch kart: Maestro ING (przedpłacona bezimienna)
    i VISA Elektron VWBD. Maestro wymagało autoryzacji PINem (z jednym
    wyjątkiem, o tym niżej) a VISA podpisem. *Nigdy*, ani razu nie
    sprawdzano mojego podpisu z wzorem na karcie VISA. Zazwyczaj oddawano mi
    ją zaraz po wczytaniu, potem dopiero podpisywałem to coś (slip?).

    ukradziono mi kartę Maestro, zastrzegłem ją po ok. dwóch godzinach, po
    powrocie do kraju odzyskałem całą kwotę.

    ze strachem myślę, że ukradliby mi VISĘ, kasy bym więcej nie zobaczył,
    przez 2 godziny można wszystko wyczyścić. Reklamacja na inny
    (grafologicznie) podpis nic by nie przyniosła, bo nie mam przecież wzoru
    jaki był na karcie bo mi ją ukradli.

    dzięki ci PINie.

    Ciekawostka z Maestro ING, w jednym punkcie spytano się mnie czym chcę
    autoryzować: PINem czy podpisam, odpowiedziałem, żeby sami wybrali,
    woleli PIN.

    - zagranica to Słowacja, Węgry, Chorwacja.

    - zatrzeżenie Maestro ING przedpłaconej anonimowej wymaga podania
    numeru karty *i* numeru konta do którego karta jest podpięta. Wg osoby z
    centrum kart ING. Akurat to miałem.

    andy_nek

  • 2. Data: 2003-09-02 09:52:44
    Temat: Re: Chwała PIN-owi
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > dzięki ci PINie.

    Zazwyczaj karty mają (albo powinny mieć) ubezpieczenie, które pokrywa koszty
    transakcji dokonanej przez złodzieja, jeśli podrobi on podpis z karty. Takiego
    bezpieczeństwa nie daje PIN - który podobno łatwo jest znaleźć i żaden bank
    pieniędzy za to nie zwróci.

    Wolę, żeby złodziej podrobił mój podpis, bo pieniądze dostałbym z powrotem,
    niż próbował złamać mój PIN, przez co nie miałbym raczej szans na wygraną...

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    l...@i...pl
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2003-09-02 10:13:59
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    "Andrzej Kłos" <a...@k...wp.pl> wrote in message
> [...]
    > przez 2 godziny można wszystko wyczyścić. Reklamacja na inny
    > (grafologicznie) podpis nic by nie przyniosła, bo nie mam przecież wzoru

    Jest dokładnie odwrotnie niż myślisz.

    Jak ci kiedyś zwiną kartę, bo podejrzeli pin, to w życiu żaden bank nie una
    ci reklamacji.

    Ja unikam kart pinowych jak ognia.

  • 4. Data: 2003-09-02 10:35:00
    Od: "Wojciech Nawara" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Andrzej Kłos" <a...@k...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Ciekawostka z Maestro ING, w jednym punkcie spytano się mnie czym chcę
    > autoryzować: PINem czy podpisam, odpowiedziałem, żeby sami wybrali,
    > woleli PIN.

    W Portugalii musiałem PINować i podpisywać. :-)

    > - zatrzeżenie Maestro ING przedpłaconej anonimowej wymaga podania
    > numeru karty *i* numeru konta do którego karta jest podpięta. Wg osoby z
    > centrum kart ING. Akurat to miałem.

    A to durne jest...

    PS VE VW ma ubezpieczenie.

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara
    w...@o...pl; 0501950782
    [wyrażona opinia przedstawia wyłącznie prywatne stanowisko autora]

  • 5. Data: 2003-09-02 10:44:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > on podpis z karty. Takiego bezpieczeństwa nie daje PIN - który
    > podobno łatwo jest znaleźć i żaden bank pieniędzy za to nie zwróci.

    Jeszcze tylko przez 40 dni, na nasze szczescie.

    MJ

  • 6. Data: 2003-09-02 10:47:37
    Od: "Prof_Ex" <p...@N...gazeta.pl>

    Wojciech Nawara <n...@o...pl> napisał(a):

    [...]
    > A to durne jest...

    A czy przypadkiem nie jes tak, ze podanie tych informacji nie jest
    obowiazkowe ale *przyspiesza* proces zastrzezenia karty?

    Pozdrawiam!
    Prof_Ex

  • 7. Data: 2003-09-02 11:03:39
    Od: "Jerzy O" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Prof_Ex" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > A czy przypadkiem nie jes tak, ze podanie tych informacji nie jest
    > obowiazkowe ale *przyspiesza* proces zastrzezenia karty?

    Mnie ukradziono dwie karty VE, powiązane z Kontami Internetowymi.
    Natychmiast przelałem wszystkie pieniądze w bezpieczne miejsce, a dopiero
    później zastrzegłem karty (dobrze, że nie były to karty kredytowe). To samo
    można zrobić za granicą np. z kafejki internetowej. Złodziej zadzwonił po
    pewnym czasie o okup za zwrot kart i dokumentów. Ponieważ zgłosiłem to na
    policji, to mu serdecznie podziekowałem za dobre chęci i narazie cisza.
    Dokumenty już mam nowe i czekam na dalsze skutki tej kradzieży, ale
    specjalnie się nie martwię.
    Pozdrawiam
    J.O.

  • 8. Data: 2003-09-02 11:22:01
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 03-09-02 12:13, Użytkownik poilkj napisał:

    > Jest dokładnie odwrotnie niż myślisz.
    >
    > Jak ci kiedyś zwiną kartę, bo podejrzeli pin, to w życiu żaden bank nie una
    > ci reklamacji.
    >
    > Ja unikam kart pinowych jak ognia.
    ok. jeżeli podejrzą PIN (wystrzegam się "pokazywania" go jak ognia) kasy
    nie ma. Ale co zrobisz, jeżeli wyczyszczą Ci konto z ukradzionej karty
    na podpis, jak udowodnisz, że to nie ty, jeżeli kasę zwinęli przed
    zastrzeżeniem, a podpis jest nie do sprawdzenia (karty nie masz)

    andy_nek

  • 9. Data: 2003-09-02 11:23:21
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

  • 10. Data: 2003-09-02 11:28:19
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 03-09-02 12:35, Użytkownik Wojciech Nawara napisał:

    > PS VE VW ma ubezpieczenie.

    na nieuprawnione użycie karty

    próbowałeś dowiedzieć się, co to znaczy? nadal nie wiem, jak w przypadku
    zastrzeżenia po dwóch godzinach od kradzieży i wyczyszczeniu w tym
    czasie przez złodziei konta udowodnię, że to nie ja płaciłem tą kartą

    andy_nek