  • 21. Data: 2004-06-13 19:54:47
    Temat: Re: Bank na Allegro ;-)
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    KK wrote:
    > To czym jest w takim razie? Wykroczeniem?

    Nie. Przestępstwem jest prowadzenie działalności polegającej na
    gromadzeniu środków pieniężnych innych osób (..) w celu obciążania ich
    ryzykiem (art.171 prawa bankowego). Przede wszystkim jednokrotne
    przyjęcie pieniędzy trudno nazwać prowadzeniem działalności. Ponadto
    musiałby jeszcze zachodzić drugi element - obciążenie ryzykiem.
    Samo wykonywanie czynności zastrzeżonych dla banków przestępstwem raczej
    nie jest... (a przynajmniej nie jestem w stanie podać odpowiedniego
    przepisu). W niektórych sytuacjach może dałoby się zakwalifikować to
    jako oszustwo.

    KG

  • 22. Data: 2004-06-13 20:04:39
    Od: "yayco" <i...@s...com>

    > W niektórych sytuacjach może dałoby się zakwalifikować to
    >jako oszustwo.

    Jak najbardziej, ale dopiero wtedy, gdy ktoś straci pieniądze.
    Art. 286 § 1 k.k.: "Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza
    inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za
    pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do
    należytego pojmowania przedsiębranego działania"
    Na razie to nawet nie ma znamion usiłowania, bo gość może twierdzić, że
    prowadzi działalność dobroczynną. Tak czy inaczej ma kilo czasu, żeby uciec z
    pieniędzmi.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 23. Data: 2004-06-14 07:46:16
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "KK" <krzykowal@_______WYT__NIJ_____poczta.gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:cahgr1$u0r$1@dsl.dronet.gliwice.pl...
    > "Miernik" <m...@c...pl> wrote in message
    cal...

    > A samemu to się nie chce? ;) Podstawy bankowości kolego:

    No i gdzie tam przestępstwa się doszukałeś?

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 24. Data: 2004-06-14 08:27:17
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Tomasz Waszczynski <w...@w...org> wrote:
    > No i gdzie tam przestępstwa się doszukałeś?

    Chyba nie chcesz tego zauwazyc, ale jeszcze raz:
    Art. 5.
    1. Czynnościami bankowymi są:
    przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem
    oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,
    (...)
    5. Jednostki organizacyjne inne niż banki mogą wykonywać czynności, o
    których mowa w ust. 1, jeżeli przepisy odrębnych ustaw uprawniają je do
    tego.
    (to dotyczy np SKOKow, ktore dzialaja na podstawie odrebnych ustaw i im
    wolno to robic).

    To raz.
    Dwa nie wolno mu pisac lokata. Moze napisac pozyczka.
    ale wtedy:

    Przy zawieraniu umowy pożyczki należy pamiętać o uiszczeniu podatku od
    czynności cywilnoprawnych. Podstawą opodatkowania jest kwota pożyczki,
    natomiast sam podatek wynosi 2%. Obowiązek ten nie dotyczy jednak umów
    pożyczki zawieranych pomiędzy osobami zaliczanymi do I grupy podatkowej w
    rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn do wysokości kwoty nie
    podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem (obecnie 10.278 zł).

    Pożyczka jest umową, przez którą dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść
    na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy
    oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tą samą ilość
    pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego rodzaju i tej samej jakości.
    Umowa może mieć charakter zarówno darmy jak i odpłatny (czyli te odsetki).

    Umowa pożyczki zostaje zawarta już w chwili zgodnego oświadczenia stron, do
    jej zawarcia nie jest potrzebne wydanie przedmiotu pożyczki. Umowa ta
    powinna być zawarta na piśmie, gdy dotyczy kwoty większej niż 500 zł. W
    przeciwnym razie umowa także będzie ważna, ale udowodnienie jej zawarcia
    przez powołanie dowodu ze świadków lub przesłuchania stron będzie możliwe
    tylko jeśli:

    obie strony wyrażą na to zgodę (raczej rzadko),
    jeżeli fakt zawarcia umowy będzie przynajmniej uprawdopodobniony za pomocą
    pisma,
    jeżeli żąda tego konsument w sporze z przedsiębiorcą.

    Obowiązek płacenia odsetek (albo odpłaty w innej postaci), jako
    wynagrodzenia dla dającego pożyczkę, powstaje tylko w razie takiego
    zastrzeżenia w umowie.

    Jednym slowem cala aukcja jest nielegalna i niezgodna z prawem.
    a) bankowym
    b) nigdzie nie ma mowy o zawarciu umowy i oplaceniu podatku - czyli koles
    wiac, ze albo sie nie zna (nielegalna aukcja) albo chce oszukac (nielegalna
    aukcja)...

    Ozywiscie rozumiem, ze Ty sam jestes prawnikiem, ze tak chetnie
    stwioerdzasz, ze wszystko jest ok, a my sie mylimy?

    http://www.PRnews.pl

  • 25. Data: 2004-06-14 09:26:00
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:
> [...]
    > wiac, ze albo sie nie zna (nielegalna aukcja) albo chce oszukac (nielegalna

    Wykonywanie czynności bankowych bez zezwolenia nie jest przestępstwem.
    Umowa zostaje zawarta (czy skutecznie - mozna by dyskutować, choćby na
    podstawie art.170 prawa bankowego), a ewentualne przestępstwo skarbowe
    może być popełnione dopiero po zawarciu umowy. Na razie nie jest.

    > Ozywiscie rozumiem, ze Ty sam jestes prawnikiem, ze tak chetnie
    > stwioerdzasz, ze wszystko jest ok, a my sie mylimy?

    Zdaje się, że jest...

    KG

  • 26. Data: 2004-06-14 09:35:12
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    KG wrote:

    > Wykonywanie czynności bankowych bez zezwolenia nie jest przestępstwem.

    To czym jest jeśli można spytać?

  • 27. Data: 2004-06-14 09:55:51
    Od: "KK" <krzykowal@_______WYT__NIJ_____poczta.gazeta.pl>

    "S.T." <n...@p...onet.pl> wrote in message
    > To czym jest jeśli można spytać?

    No właśnie - na to już nie bardzo chcą oponenci odpowiedzieć ;))))
    Skoro np nie wolno mi handlować bronią bez zezwolenia to mogę spokojnie
    podwieszać ogłoszenia, że sprzedam kałacha? Coś mi się to nie trzyma kupy -
    a sytuacja analogiczna.

    Krzysiek

  • 28. Data: 2004-06-14 10:24:39
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    napisał w wiadomości news:cajnk8$4oe$1@news.onet.pl...

    > Chyba nie chcesz tego zauwazyc, ale jeszcze raz:
    > Art. 5.

    Ciaaach.
    Geez, jeszcze raz drukowanymi: gdzie w tym przepisie masz definicję
    przestępstwa??

  • 29. Data: 2004-06-14 10:33:04
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "S.T." <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To czym jest jeśli można spytać?

    Ja się nie czepiam, że nie jest przestępstwem (bo nie jest), tylko się
    czepiam, że nie wynika to w żadnym razie z art. 5 Prawa bankowego. Jest to
    super ważne, bo przepis ten nie penalizuje żadnych czynności, a jedynie
    określa - w sposób pozytywny - co należy do czynności bankowych.

    Przestępstwa związane z bankowością określone są w Rozdziale 13. Ustawy i
    tam chciałem doprowadzić szukających. Niestety nie udało mi się :(

    Podsumowując: przestępstwa mamy określone w art. 171 Prawa bankowego, a nie
    5. I nie jest nim wykonywanie czynności bankowych bez zezwolenia, bo tylko
    część z nich (z tych czynności) jest karana w dodatku pod określonymi w
    przepisie warunkami.

    BTW - tak, od 31. maja jestem prawnikiem :)

  • 30. Data: 2004-06-14 10:35:14
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości

    > Ciaaach.
    > Geez, jeszcze raz drukowanymi: gdzie w tym przepisie masz definicję
    > przestępstwa??

    Trochę źle się wyraziłem - oczywiście chodziło mi o określenie znamion czynu
    zabronionego i grożącej kary,a nie ogólną definicję przestępstwa, bo to by
    było bez sensu.