  • 31. Data: 2004-06-14 11:24:24
    Temat: Re: Bank na Allegro ;-)
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Tomasz Waszczynski <w...@w...org> wrote:
    > Przestępstwa związane z bankowością określone są w Rozdziale 13.
    > Ustawy i tam chciałem doprowadzić szukających. Niestety nie udało mi
    > się :(
    >
    > BTW - tak, od 31. maja jestem prawnikiem :)

    No to moze idzmy dalej.
    Czy zatem ta dzialalnosc jest zgodna z
    Prawem działalności gospodarczej?
    Pomijam wszystkie US, DG itp. - nie wymaga zadnego zezwolenia?
    to niby czemu w umowach wszystkich Argentynskich systemow mowi sie o
    towarze, asygnacie itp, a nigdy o pozyczce itp? Czego sie boja?

    http://www.PRnews.pl

  • 32. Data: 2004-06-14 12:06:01
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    KK wrote:
    > No właśnie - na to już nie bardzo chcą oponenci odpowiedzieć ;))))

    Z punktu widzenia prawa karnego - niczym.

    > Skoro np nie wolno mi handlować bronią bez zezwolenia to mogę spokojnie
    > podwieszać ogłoszenia, że sprzedam kałacha?

    Nie, bo to jest czyn zabroniony, wyraźnie określony w kodeksie karnym.

    > Coś mi się to nie trzyma kupy - a sytuacja analogiczna.

    Z powyższych powodów nie.

    KG

  • 33. Data: 2004-06-14 12:07:07
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:
> [...]
    > to niby czemu w umowach wszystkich Argentynskich systemow mowi sie o
    > towarze, asygnacie itp, a nigdy o pozyczce itp? Czego sie boja?

    prawo bankowe:
    Art. 170. 1. Wykonywanie czynności bankowych bez zezwolenia nie stanowi
    podstawy do pobierania oprocentowania, prowizji, opłat ani innego
    wynagrodzenia.
    2. Kto otrzymał oprocentowanie, prowizję, opłatę lub inne wynagrodzenie
    za czynności, o których mowa w ust. 1, jest zobowiązany do ich zwrotu.

    To z jednej strony - nie mogliby pobierać wynagrodzenia.

    A poza tym:
    Art. 171. 1. Kto bez zezwolenia prowadzi działalność polegającą na
    gromadzeniu środków pieniężnych innych osób fizycznych, prawnych lub
    jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, w celu
    udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych lub obciążania ryzykiem tych
    środków w inny sposób, podlega grzywnie do 5 000 000 złotych i karze
    pozbawienia wolności do lat 3.

    Prowadzenie działalności w ten sposób stanowi przestępstwo. Zresztą
    system argentyński wypełnia jego znamiona bez względu na to jakiej nazwy
    na świadczenie przedsiębiorcy. A że niektórzy mają inne zdanie...
    Ostatnio przeczytałem, że działalność firmy w systemie argentyńskim nie
    stanowi przestępstwa, bo udziela ona pożyczek, a nie kredytów...

    KG

  • 34. Data: 2004-06-14 12:07:51
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomasz Waszczynski wrote:
    > Ja się nie czepiam, że nie jest przestępstwem (bo nie jest), tylko się
    > czepiam, że nie wynika to w żadnym razie z art. 5 Prawa bankowego.

    Nie za dużo przeczeń? :)

    KG

  • 35. Data: 2004-06-14 13:09:01
    Od: "~WD" <j...@c...barg.sv>

    Użytkownik "KK" napisał:
    > A samemu to się nie chce? ;) Podstawy bankowości kolego:
    > Prawo Bankowe
    > Art. 5. 1. Czynnościami bankowymi są:
    [...]

    No, no no ;) To już wiem po co Amra mi sie o podstawę pr. pytał ;))

  • 36. Data: 2004-06-14 13:16:03
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    ~WD <j...@c...barg.sv> wrote:
    > No, no no ;) To już wiem po co Amra mi sie o podstawę pr. pytał ;))

    Dopiero jak ci napisalem, ze wszystkie argumenty przez ciebie uzyte byly
    podane, raczyles kurde zajrzec :)
    Jednym slowem Art. 171. 1. mowi wszystko?

    P.S. Jak ktos z grupy na GG jest, to moje -> 18280 :)

    http://www.PRnews.pl

  • 37. Data: 2004-06-14 13:20:22
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    P.S. Nikt nie zauwazyl, ze on z Radomia ;)

  • 38. Data: 2004-06-14 13:32:08
    Od: "~WD" <j...@c...barg.sv>

    > Jednym slowem Art. 171. 1. mowi wszystko?

    Nad dokładną kwalifikacja trzeba by się zastanowić... Ale raczej 171 pb. Zależy
    co on konkretnie oferował...
    W każdym razie karalne jest wszelkie gromadzenie środków pieniężnych,
    niezależnie od tego, jaką postać i formę w konkretnym przypadku przybiera (tj.
    postać przyjmowania wkładów oszczędnościowych lub lokat terminowych czy też
    jakąkolwiek inną).

  • 39. Data: 2004-06-14 13:38:48
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    ~WD wrote:
> [...]
    > postać przyjmowania wkładów oszczędnościowych lub lokat terminowych czy też

    Przestępstwo z art.171.1 prawa bankowego jest przestępstwem kierunkowym.
    Samo gromadzenie środków pienięźnych nie wystarczy aby wypełnić jego
    znamiona.

    KG

  • 40. Data: 2004-06-14 13:41:08
    Od: "~WD" <j...@c...barg.sv>

    > Ostatnio przeczytałem, że działalność firmy w systemie argentyńskim nie
    > stanowi przestępstwa, bo udziela ona pożyczek, a nie kredytów...

    Też mi nowość :)