  • 11. Data: 2002-02-26 21:16:06
    Temat: Re: BIK - poprawianie błednych danych - NIEMOŻLIWE?!?
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Ależ przecież ja CHCE wiedziec TYLE CO BANKI!
    > Tyle że bank dowiaduje sie na moj temat od BIKu WIECEJ niż ja!

    wypierasz sie swoich slow.
    napisales ze chcesz wiedziec wiecej niz banki. oto cytat:
    "Jak sie o sobie dowiedziec wiecej niz obcy ludzie (banki)?"
    *** blad ***
    PS - nie zauwazyles takiego drobiazgu ;-))

  • 12. Data: 2002-02-26 21:16:24
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "BAH" <b...@k...chip.pl> napisał w wiadomości

    > Art. 51.
    >
    > 1. Nikt nie moze byc obowiazany inaczej niz na podstawie ustawy do
    > ujawniania informacji dotyczacych jego osoby.

    I w Prawie Bankowym mamy odpowiednie zapisy
    Art 105
    1. Bank ma obowiazek udzielenia informacji stanowiacych tajemnice bankowa
    wylacznie:
    1) innym bankom oraz - na zasadzie wzajemnosci - innym instytucjom
    ustawowo upowaznionym do udzielania kredytów o wierzytelnosciach
    oraz o obrotach i stanach rachunków bankowych w zakresie, w jakim
    informacje te sa niezbedne w zwiazku z udzielaniem kredytów, pozyczek
    pienieznych, gwarancji bankowych i poreczen oraz czynnosciami obrotu
    dewizowego, a takze w zwiazku z konsolidacja sprawozdan finansowych
    [...]
    4. Banki moga , wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi, utworzyc
    instytucje do zbierania i udostepniania bankom, oraz innym
    instytucjom ustawowo upowaznionym do udzielania kredytów, informacji o
    wierzytelnosciach oraz o obrotach i stanach rachunków bankowych w zakresie,
    jakim informacje te sa potrzebne w zwiazku z udzielaniem kredytów, pozyczek
    pienienych, gwarancji bankowych i poreczen.

    > 4. Kazdy ma prawo do zadania sprostowania oraz usuniecia informacji
    > nieprawdziwych, niepelnych lub zebranych w sposob sprzeczny z ustawa.
    >
    > 5. Zasady i tryb gromadzenia oraz udostepniania informacji okresla ustawa.
    >

    > Jak mamy korzystać z dobrodziejstwa Art 51.4 ?

    Niestety takich regulacji w Prawie Bankowym nie ma :(. Mozna sprobowac
    powolac sie na Konstytucje. Moze Blad to zrobi ;), AFAIR tez byl zawiedziony
    iloscia danych udostepninych przez BIK.

    > Przecież pobiera od banków a te przerzucają to na kredytobiorców.
    >
    > Uważam, że dostęp do danych winien byc bezpłatny,
    > i nie tak, że w Usrzykach w godzinach 3:00- 4:15 :-)).

    To tylko propozycja. Oczywiscie lepiej by bylo gdyby informacje byly
    udostepniane bezplatnie :).

    Maciej

    PS. Pewnie zaraz ktos napisze, ze BIK-owskie informacje nie moga byc
    ujawniane, bo klienci beda wiedzieli jak oszukac bank ;)

    --
    FAQ news:pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl
    Wyszukiwarka oddzialow http://www.faq4pbb.prv.pl/baza

  • 13. Data: 2002-02-26 21:45:25
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > tak ale to BAH wspomnial o konstytucji - ja nie jestem prawnikiem :(((

    Ale mozesz z tego akorzystac. Przeciez nie zrobia Ci krzywdy ;). Ciekaw
    jestem co by odpisali ;).

    > Mysle ze Arbiter Bankowy moglby sie tym zajac - chyba BIK tez jest
    > w zakresie jego zainteresowan, a nie tylko banki

    Zeby sprawa zajal sie Arbiter musisz miec roszczenie finansowe.

    Maciej

  • 14. Data: 2002-02-26 21:45:30
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "MK"

> [...]

    > PS. Pewnie zaraz ktos napisze, ze BIK-owskie informacje nie moga byc
    > ujawniane, bo klienci beda wiedzieli jak oszukac bank ;)

    niech tylko wskaza ktory bank i kiedy "doniosl" - przeciez bank klientowi
    nie ma prawa odmowic odpowiedzi na pytanie np:
    "jak mam przyznany kredyt"
    "ile mam wolnych srodkow"
    "czy dnia X przekroczylem wolne srodki/ opoznilem sie ze splata kredytu"
    Bank zastrzega sobie zwykle prawo odmowy udzielenia kredytu
    bez podawania przyczyn ale przeciez nie jest lekarzem,
    zeby oszukiwac pacjenta ktory umiera na raka - klientowi mowic jest OK
    a do BIK donosic ze klient zalega z platnoscia.

  • 15. Data: 2002-02-26 22:38:17
    Od: <k...@g...pl>

> [...]
    > "Jak sie o sobie dowiedziec wiecej niz obcy ludzie (banki)?"
    > *** blad ***
    > PS - nie zauwazyles takiego drobiazgu ;-))

    Zgadza sie, przejezyczenie. Chodzilo mi o to aby banki nie dowiadywały sie wiecej niz
    ja. Ze nie moze byc tak, zeby bank na mój temat otrzymywał wiecej informacji niz ja
    sam.

  • 16. Data: 2002-02-26 22:45:44
    Temat: MOŻE BY TAK ZROBIĆ COS Z TYM, PANIE I PANOWIE, CO?
    Od: <k...@g...pl>

    Gdzies napisac czy cos tam. Ja dzwoniłem do BIKu (ja pisałem), do Weissa (ale jakos
    na razie chyba mu temat nie siada), napisalem do Expandera.
    Trzeba cos zrobic, bo jak to JA nie moge na SWÓJ własny temat otrzymać informacji?!?

  • 17. Data: 2002-02-26 23:37:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    26 Feb 02 19:43, MK pisal do All:

    M> Przeciez dane osobowe udostepnili ;). IMHO rowniez dane dotyczace
    M> historii kredytowej powinny byc udostepniane, ale chyba nie na
    M> podstawie usrawy o ochronie danych osobowych. Mam wrazenie, ze zeby
    M> BIK i banki zaczely udostepniac dane ktorych w tym dokumencie
    M> brakowalo bedzie potrzebna decyzja sadu ;).

    M> Maciej

    Może interwencja rzecznika Praw Obywatelskich.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 18. Data: 2002-02-27 08:48:54
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    k...@g...pl wrote:
    > Dzwoniłem do BIK-u, gosć mówi, że faktycznie logika jest dziwna, ale
    > niby takie mają przepisy i koniec: NIE DOWIEM sie nic wiecej na
    > SWÓJ(!) temat.
    > A co Wy na to? Jak sie o sobie dowiedziec wiecej niz obcy ludzie (banki)?

    A przemaglowałeś gościa z tych 'przepisów'? Bo ustawa daje Ci prawo
    wglądu w te dane.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 19. Data: 2002-02-27 09:54:06
    Od: Tomasz Staszewski <t...@p...fm>

    BAH wrote:

> [...]
    >
    > 5. Zasady i tryb gromadzenia oraz udostepniania informacji okresla ustawa.
    >
    > Jak mamy korzystać z dobrodziejstwa Art 51.4 ?

    IMHO to pisząc art 51 poeta cały czas pisze o _urzędowych_ zbiorach
    danych.
    Czy BIK to urząd?

    pzdr

    Tomek

  • 20. Data: 2002-02-27 10:07:39
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > IMHO to pisząc art 51 poeta cały czas pisze o _urzędowych_ zbiorach
    > danych.
    > Czy BIK to urząd?

    IMHO o urzedowych jest tylko w ust 3 ;). Ust 2 mowi o wladzach publicznych,
    a ust. 1, 4 i 5 stosuje sie do wszystkich :).

    Maciej