  • 11. Data: 2003-12-05 22:34:32
    Temat: Re: 50 tyś w co ...
    Od: " Karolew" <k...@N...gazeta.pl>

    Krzysiek <k...@p...pl> napisał(a):

    > Znajomy (brak dostępu do internetu) podpytywał mnie w co by zainwestować 50
    > tyś zł.
    > Myślę że najlepij wypowiedzieli by się fachowcy.
    > Stąd ten post na grupie.
    > Będę wdzięczny za pomoc.
    > Lokata, obligacje, działka na mazurach, ....

    Nie chce Cie martwic, ale fachowcow od inwestowania tu zbyt wielu nie
    znajdziesz. Raczej o tym gdzie zalozyc konto bankowe czy jak robic przelewy.
    Ci co wiedza o co biega w inwestycjach to raczej malo pisza, a wiecej
    inwestuja :-). Choc mimo wszystko troche infomacji znajdziesz na
    pl.biznes.wgpw lub na innych listach np. futures.pl.
    Zapytaj znajomego na jak dlugo chce zainwestowac i ile moze stracic. Potem
    niech zacznie czytac fachowa literature o inwestowaniu np. stad:
    www.wig-press.com.pl

    Karolew

  • 12. Data: 2003-12-06 21:57:17
    Od: "jan" <j...@p...fm>

    Krzysiek <k...@p...pl> napisał(a):
    > Znajomy (brak dostępu do internetu) podpytywał mnie w co by zainwestować
    50
    > tyś zł.

    Moze w szkole. Dla piszacego post. Bo skrot winien byc "tys." a nie "tyś.".
    Powazny blad ortograficzny:

    -"tys." jest skrotem od "tysiac";
    -"tyś" to chyba od "tyśąc"...
    ;)

    Ale nie martw sie. czesty blad, podobnie jak skrot od wyrazu "osiedle" - w
    korespondencji, jaka otrzymalem od PLUS GSM, podpisanej przez Dyrektor Biura
    Reklamacji w adresie bylo "oś." jako skrot wyrazu "osiedle", zamiast
    prawidlowego "os.". Be, PLUS GSM.
    (moze wg PLUS GSM jest "ośedle")
    ;)

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2003-12-06 21:58:47
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    bqtiu8$ivi$...@n...news.tpi.pl,
    jan <j...@p...fm>:

> [...]
    > przez Dyrektor Biura Reklamacji w adresie bylo "oś." jako skrot
    > wyrazu "osiedle", zamiast prawidlowego "os.". Be, PLUS GSM.

    Jest to skrót fonetyczny.
    Zeby nie bylo tak jednoznacznie, "adj." to uznany skrot od adiunkt.

    --
    Robert

  • 14. Data: 2003-12-06 23:27:54
    Od: m...@p...gazeta.pl

    Oczywiście radzę zainwestować w skali conajmniej roku w akcje gwarantowany zysk
    wyższy niż gdziekolwiek indziej F.Akcyjne teraz będą rosły zbliża się okres
    świąteczny i wejście Polski do U.E Wzrosty nadejdą to będziesz kasę zbieral:)

  • 15. Data: 2003-12-07 00:06:16
    Od: "jan" <j...@p...fm>

    > Jest to skrót fonetyczny.

    Czesc!
    Skrot fonetyczny - myslisz o wymowie.
    Natomiast w pisowni "oś." jest bledem ortograficznym. Winno byc "os."!
    http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=osi
    edle&kat=18
    (przewin, nizej wiecej o "os." i "tys.")
    Jest to bardzo czesto wystepujacy blad, i bardzo malo zwraca sie uwage na
    to. Podobnie jak "tyś." jest bledem (by byc w temacie tej listy dyskusyjnej
    ;)))

    A poza nurtem grupy:

    Rownie czesto mowi sie: "swetr" - blad, winno byc "sweter" (jedna literka
    wiecej, a juz mowisz poprawnie)

    Forma bledna jest rowniez "skarpeta" - winno byc "skarpetka".
    Podobnie blednie jest: "chlopaki", "firany" - takich form w ogole nie ma w
    jezyku polskim, a prawidlowymi sa: "chlopcy", "firanki".
    Ale juz z "filtrem" jest inaczej - tu prawidłowa jest forma krotsza,
    "filtr", a nie "filter" (akurat ten przyklad koresponduje ze "swetrem").

    pozdrawiam serdecznie

  • 16. Data: 2003-12-07 00:23:59
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    jan napisal/a:

    > Forma bledna jest rowniez "skarpeta" - winno byc "skarpetka".
    > Podobnie blednie jest: "chlopaki", "firany" - takich form w ogole nie
    > ma w jezyku polskim, a prawidlowymi sa: "chlopcy", "firanki".

    wybacz, ale nie spodziewałem się hiszpańskiej inkwizycji :))
    o ile firany nie znalazłem za pierwszym strzałem w powszechnie dostępnych
    słownikach (ale nie wykluczam, że gdybym poświęcił parę minut na
    poszukiwania to by się znalazła), o tyle chłopak,-i i skarpeta to są
    powszechnie zaakceptowane formy.

    Zbig

  • 17. Data: 2003-12-07 01:29:40
    Od: "jan" <j...@p...fm>

    "zbiggy" napisał
> [...]
    > słownikach (ale nie wykluczam, że gdybym poświęcił parę minut na
    > poszukiwania to by się znalazła), o tyle chłopak,-i i skarpeta to są

    "powszechnie" nie rowna sie poprawnie.
    za slownikiem jezyka polskiego:
    1. skarpeta ż IV, CMs. ~ecie; lm D. ~et
    ? skarpetka
    2. firana ż IV, CMs. ~nie; lm D. ~an
    reg. ? firanka

    Czyli odsylacze do form poprawnych.
    Ad vocem "chłopakow" - zapedzilem sie. Tu masz racje - zle przedstawienie
    sprawy z mojej strony. Chodzilo mi o niepoprawnosc w ujeciu kontekstowym.
    I tak niepoprawnie jest uzywac formy "chlopacy" jako meskoosobowej, winna
    byc to forma bezosobowa. Jesli ma byc meskoosobowa, poprawniej bedzie
    "chlopcy". Zobacz:

    1."chłopaki zrobili", "chlopaki chodzili" jest niepoprawnie, "chlopaki" to
    forma bezosobowa.
    2. jako forma bezosobowa poprawnie zatem bedzie "chłopaki zrobily", lub
    "chlopaki chodzily"
    3. jako forma meskoosobowa uzyj "chlopcy", "chlopcy chodzili", "chlopcy
    zrobili", "... byli"...

    By jednak byc blizej tematyce grupy pozostawmy te problemy jezykoznawcom.
    Dla nas [tu: grupowiczow] najwazniejsze by nie pisac "tyś." tylko "tys.".

    usmiechnijmy sie wszyscy do siebie. Nawet w sporze :-)
    pozdrawiam

  • 18. Data: 2003-12-07 08:03:26
    Od: "Robert" <u...@o...pl>

    bqtvab$5v3$...@a...news.tpi.pl,
    jan <j...@p...fm>:

    > By jednak byc blizej tematyce grupy pozostawmy te problemy
    > jezykoznawcom.

    Proponuje to wlasnie :)

    Dodam tylko dla dobra innych czytelnikow, ze napisales wyzej sporo rzeczy od
    ktorych jezykoznawcy tarzaja sie po ziemi ;)

    > usmiechnijmy sie wszyscy do siebie. Nawet w sporze :-)
    :)

    --
    Robert

  • 19. Data: 2003-12-07 18:50:14
    Od: " Karolew" <k...@N...gazeta.pl>

    m...@p...gazeta.pl napisał(a):

> [...]
    >
    > wyższy niż gdziekolwiek indziej F.Akcyjne teraz będą rosły zbliża się okres
    > świąteczny i wejście Polski do U.E Wzrosty nadejdą to będziesz kasę

    Jasnowidz, czy prorok?
    A jesli sie Twoja wrozba nie sprawdzi, to oddasz Krzyskowi kase?
    Moze lepiej podziel sie z grupa Twoim wyrafinowanym systemem inwestycyjnym:
    sygnaly wejscia, wyjscia, wielkosc pozycji, szerokosc stopu, itp.

    Karolew

  • 20. Data: 2003-12-07 19:08:08
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    > Dodam tylko dla dobra innych czytelnikow, ze napisales wyzej sporo rzeczy
    od
    > ktorych jezykoznawcy tarzaja sie po ziemi ;)

    czesc Robert!
    argumenty, prosze o argumenty.

    ja juz wyjasnilem, zrodla dla firan/firanek oraz skarpet/skarpetek podalem

    dotyczace chlopakow/fromy mesko- badz bezosobowej sa tutaj:
    http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=ch%
    A3opaki&kat=18

    tutaj Ci przypomne gdzie znajdziesz wyjasnienia dot skrotow os./o