  • 41. Data: 2007-09-12 17:29:57
    Temat: Re: Prasówka: klientowi nie spodobało się kupowanie walut do spłaty kredytu
    Od: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>

    Arek napisał(a):

    > Masz jakiś prosty przykład, bo ja nie mogę wymyśleć, jak można
    > "oszukiwać" na jawnych różnicach kursowych. Zachęcać do spłaty
    > akurat tego dnia, gdy jest wyższy kurs, czy jak sugerował
    > jeden z grupowiczów - podnosić kurs w chwili spłaty?
    >
    > Arek

    Prosty przykład powiadasz proszę bardzo:

    1. wyznaczasz wszystkim kredytobiorcom datę spłaty kolejnej raty
    np na 5-tego każdego miesiąca.

    2. Wiadomo, że kurs waluty zmienia się w ciągu miesiąca.
    jeżeli w tym wyznaczonym na spłatę dniu rozrzut
    między kursem kupna i sprzedaży jest większy niż w inne dni
    to jest to przykład kantu bez łamania umowy bo to bank ustala kursy
    :-)

    Może ktoś kto spłaca taki kredyt popełni skrypcik do monitorowania
    zmian kursu kupna i sprzedaży w "tabeli do spłat" w ciągu miesiąca albo
    kilku miesięcy.

    Rafał

  • 42. Data: 2007-09-12 23:03:00
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Rafal Franczak napisał(a) w wiadomości: ...

> [...]
    >
    >Może ktoś kto spłaca taki kredyt popełni skrypcik do monitorowania
    >zmian kursu kupna i sprzedaży w "tabeli do spłat" w ciągu miesiąca albo

    To byłoby ciekawe. Są tacy skrupulanci?
    Podejrzewam, że zarówno udzielanie kredytów jak i spłaty rozkładają
    się mniej-więcej równomiernie, może pod koniec miesiąca jest jakieś
    zachwianie w jedną lub w drugą stronę. Poza tym czasem klient sam
    może wybrać dzień spłaty, więc rozkład zaczyna być równomierny.
    Bank po prostu ciągle trzyma szerokie widełki i tyle.
    W końcu sklep też może zmienić cenę w zależności od dnia, np. wyższa
    w te dni w które jest więcej klientów. Czy ja wiem czy to oszustwo?

    Wątpię, że akurat tak banki kombinują, czekam na dowód. Chociaż...
    Dawno temu miałem konto a'vista i postanowiłem założyć lokatę w (nie
    śmiać się!) w PEKAO SA. Kolejki, więc napisałem dyspozycję otwarcia
    i wrzuciłem do skrzynki. Wg widocznej informacji wszelkie dyspozycje
    po godz. chyba 13 miały być realizowane następnego dnia roboczego.
    Środki na konto wpłaciłem nazajutrz. Z wyciągu z lokaty wynikało
    że lokatę założono w dniu napisania dyspozycji. Bank więc założył
    lokatę z nieistniejących środków - konto debetu nie przewiduje.
    Oscylator? Zdarza się.
    Ale niedługo później otwarcie innej już lokaty "zaksięgowano" dzień
    przed złożeniem dyspozycji.
    Niedługo później ówczesna szefowa NBP zażądała od banków
    codziennych a nie jak dotychczas sprządzanych na konkretny dzień
    miesiąca raportów o środkach na rach. bieżących i lokatach.
    A wtedy obowiązkowe rezerwy odprowadzane do NBP od rach bież.
    były znacznie wyższe niż dla dla lokat i znacznie wyższe niż obecnie.
    Po tym dziwne zjawiska z wcześniejszym lub opóźnionym zakładaniem
    lokaty już nie wystąpiły.

    Arek

    PS. Pani H.G.Waltz zarządziła też że rok ma 365 dni a nie jak
    dotychczas 12*30=360.

  • 43. Data: 2007-09-13 05:35:09
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Sep 2007 19:29:57 +0200,
    osoba podpisana: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>
    napisała:
    [....]

    > Może ktoś kto spłaca taki kredyt popełni skrypcik do monitorowania
    > zmian kursu kupna i sprzedaży w "tabeli do spłat" w ciągu miesiąca albo
    > kilku miesięcy.
    Kiedyś (gdy znajoma osoba spłacała kredyt wCHF w BZWBK) zrobiłem coś
    takiego.
    Sprawdzałem procentową różnicę kursów sprzedazy względem kursu NBP na
    każdy dzień miesiąca. Nie stwierdziłem większych odchyleń w dniu spłaty.

    KJ

    "Nie można wlecieć w trzecie tysiaclecie
    na drzwiach od stodoły" - biskup polowy WP Sławoj Leszek Głódź.

  • 44. Data: 2007-09-13 17:50:48
    Od: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>

    Arek napisał(a):
    <duże ciach>

    > Arek
    >
    > PS. Pani H.G.Waltz zarządziła też że rok ma 365 dni a nie jak
    > dotychczas 12*30=360.

    Też mi rewelacja.
    Do danych które obrabiałem - powiedzmy, że kredytowych
    struktura bazy przewidywała pole o znaczeniu "długość roku bankowego"
    z możliwymi wartościami 360,365,366 :-)

    widocznie gdzieś, ktoś takich wartości używa i zostały dodane do aplikacji.

    Rafał

  • 45. Data: 2007-09-14 06:10:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 13 Sep 2007 01:03:00 +0200, Arek napisał(a):

    > PS. Pani H.G.Waltz zarządziła też że rok ma 365 dni a nie jak
    > dotychczas 12*30=360.

    Częściowo mylisz się. Zarządzenie to dotyczy tylko depozytów. W wypadku
    kredytów banki nadal mają swobodny wybór.