  • 81. Data: 2019-08-07 12:18:15
    Temat: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Mon, 05 Aug 2019 17:02:34 +0200, użytkownik J.F. napisał:

    > A propos - gdybym chcial kilka kont klienta obslugiwac, to sie da z
    > jednego telefonu ?
    > Np swoje, firmowe, rodzicow ...

    W przyzwoitej aplikacji to się powinno załatwiać pełnomocnictwem do
    konta. Wtedy w SWOJEJ aplikacji widzisz wszystkie konta, do których masz
    pełnomocnictwa.

  • 82. Data: 2019-08-07 12:47:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-06 o 19:18, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Akurat w tym przypadku uważam, że zamiast rażącego niedbalstwa
    > spokojnie wystarczyłoby "niezachowanie należytej staranności".

    Nie widzę żadnego powodu, aby banki traktować w jakiś specjalnie
    łagodniejszy sposób od innych firm. Jeśli założymy, że to problem
    użytkownika jeśli zrobi sobie krzywdę gdy nie dochowa należytej
    staranności to od razu można zmniejszyć wymagania bezpieczeństwa np.
    sprzętu elektrycznego. Każdy sprzęt przewidziany do zasilania z gniazdka
    z bolcem uziemiającym może być śmiertelnie niebezpieczny gdy użytkownik
    podłączy go do gniazdka bez bolca. Kopnęło go - no cóż - był zobowiązany
    dochować należytej staranności a nie dochował - jego wina.

    Rosnąca złożoność otaczającego nas świata wymusiła podejście
    zakładające, że użytkownik nie musi się znać na tym co używa.
    Producentowi zależy, aby sprzedać swój wyrób jak największej grupie
    użytkowników więc musi przewidzieć, że znaczna część z nich nie będzie
    rozumiała jakie zagrożenia dany produkt powoduje i jego zadaniem jest
    zapewnienie bezpieczeństwa użytkownika nawet, gdy ten popełni dające się
    przewidzieć błędy wynikające z braku wiedzy. Skutek jest taki, że
    obecnie dostępne wyroby są znacznie bardziej bezpieczne niż dawniej. Jak
    miałem 4 lata i 4 miesiące byłem w stanie tak wetknąć wtyczkę do
    gniazdka, że gdy bolce miały już kontakt z blaszkami w gniazdku między
    wtyczką a gniazdkiem zmieścił się mój palec wskazujący dotykający obu
    bolców (wtyczkę trzymałem w garści). Obecnie nie znajdzie się już
    gniazdek z tak niskim rantem.
    Tak samo bank, jako producent aplikacji, powinien odpowiadać za dające
    się przewidzieć błędy użytkownika. Na moje wyczucie użytkownicy
    aplikacji na telefonach popełniają więcej błędów dotyczących
    bezpieczeństwa niż użytkownicy komputerów. Np. nie słyszałem aby
    użytkownik komputera nie korzystał z drugiego kanału dla otrzymania
    hasła SMS potwierdzającego operację, natomiast chyba niewielu
    użytkowników telefonów korzysta w tym celu z drugiego aparatu.

    Jeśli bank nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu
    bezpieczeństwa to proste - nie oferuje takiego rozwiązania. Jeśli
    oferuje to ponosi odpowiedzialność. Tylko taki układ wydaje mi się
    logiczny w obecnym świecie.
    P.G.

  • 83. Data: 2019-08-07 12:54:03
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > A propos - gdybym chcial kilka kont klienta obslugiwac, to sie da z
    > jednego telefonu ? Np swoje, firmowe, rodzicow ...

    Konto as in "numer klienta" możesz powiązać jeden.
    A w tymże koncie możesz mieć przypisane rachunki osobiste, firmowe,
    czy te do których masz pełnomocnictwo.

    > Zapowiadaja, a wyjdzie ... zobaczymy.
    > I zauwaz ze ja nie proponuje "bez autoryzacji", tylko autoryzacja za
    > pomoca programu na komputerze.

    Komputery są (IMHO) za słabo zabezpieczone by coś takiego na nie
    radośnie wrzucać.

    > O podstawowym !

    Podstawowe źródło to mózg usera i hasło.
    Drugi czynnik (second factor) to urządzenie mobilne.
    Większy sens ma by drugim czynnikiem było coś "zewnętrznego"
    co posiada użytkownik niż komputer z którego się użytkownik
    chce zalogować.

    > A musi podmieniac ? Zainstaluje druga, o nazwie mbank-pro np, i
    > zobaczymy w co klikniesz palcem.

    A po co miałby tą drugą instalowac?

    > taaa ... i przestaniesz byc wlascicielem swojego komputera :-(

    Nie chcę Cię martwić, ale nigdy nim nie byłes.
    Jesteś właścicielem sprzętu, swoich danych i w sumie tyle.
    Oprogramowanie to masz licencjonowane i nie jesteś jego właścicielem.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 84. Data: 2019-08-07 13:02:22
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-06, Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:
    >
    > [...]
    >
    > TERAZ, to chyba producenci już nie próbują walczyć z wiatrakami i
    > pozwalają "legalnie" dostać roota, lub uwolnić bootloader, ale jeszcze
    > +- 4 lata temu robiło się to właśnie przez błedy.
    > Przychodzi mi do głowy tylko towel root czy kingroot, ale pewnie było
    > tego więcej.

    Ja się w Androida bawiłem gdzieś 2013-2015 roku i wtedy się rootowało
    za pomocą kabelka, trybu serwisowego i podmiany flasha (sam tak robiłem
    z HTC). I tak, traciło się gwarancje. Ale faktycznie sprawdziłem był
    krótki okres, kiedy pojawił się bug, który to umożliwiał łatwego roota
    na Androidzie (z racji błędu w kernelu linuksa). A zapewne część systemów
    pozostała niezałatana, bo producenci mieli to gdzieś.

    No cóż. Polityka google, która przerzuca "łatanie" na producentów
    telefonów ma swoje konsekwencje, ale to tylko kolejny props do stosowania
    iPhone (Apple wypuszcza łatki security bardzo długo i nie ma problemu z ich
    wgraniem). W tym roku wypuścili łatki security na iOS 9+, a przecież lada
    dzień wychodzi wersja 13 systemu.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 85. Data: 2019-08-07 13:25:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2019-08-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Konto as in "numer klienta" możesz powiązać jeden.
    >A w tymże koncie możesz mieć przypisane rachunki osobiste, firmowe,
    >czy te do których masz pełnomocnictwo.

    Zawsze to cos, ale czy takie dobre ...

    A jak w innych bankach i ich apkach to wyglada ?

    >Komputery są (IMHO) za słabo zabezpieczone by coś takiego na nie
    >radośnie wrzucać.

    Mowisz, ze Androidy lepiej ?

    >Podstawowe źródło to mózg usera i hasło.

    Komputery sa slabo zabezpieczone :-P

    >Drugi czynnik (second factor) to urządzenie mobilne.
    >Większy sens ma by drugim czynnikiem było coś "zewnętrznego"
    >co posiada użytkownik niż komputer z którego się użytkownik
    >chce zalogować.

    A na apce mobilnej jakos nie uwazacie, zeby bylo potrzebne dodatkowe
    urzadzenie :-P

    >A po co miałby tą drugą instalowac?

    Przez przypadek, z reklamy, z e-maila "nowa aktualizacja" ...

    >Nie chcę Cię martwić, ale nigdy nim nie byłes.
    >Jesteś właścicielem sprzętu, swoich danych i w sumie tyle.
    >Oprogramowanie to masz licencjonowane i nie jesteś jego właścicielem.

    Ale kiedys robilo to co ja chce, a dzis jest odwrotnie :-(

    J.

  • 86. Data: 2019-08-07 13:37:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >użytkownika jeśli zrobi sobie krzywdę gdy nie dochowa należytej
    >staranności to od razu można zmniejszyć wymagania bezpieczeństwa np.

    Taaa ... tylko niech bank napisze, co to znaczy "nalezyta
    starannosc" - dokladnie :-)

> [...]
    >użytkownik podłączy go do gniazdka bez bolca. Kopnęło go - no cóż -
    >był zobowiązany dochować należytej staranności a nie dochował - jego

    Hm,
    -chyba nadal sprzet kopac nie powinien ... i to producent bedzie mial
    klopoty
    -zauwaz, ze konsstrukcja naszych gniazdek jest taka, ze to raczej do
    gniazdka z bolcem nie wsadzisz wtyczki bez dziury.
    Czyli co - w tym pomieszczeniu wolno uzywac tylko urządzen uziemionych
    ?

    -zobacz np kuchenki/plyty grzejne. Nie ma gniazdka, "musi podlaczyc
    elektryk z uprawnieniami".

    -no i USA ... "nie wsadzaj kota do mikrofalowki".

> [...]
    >słyszałem aby użytkownik komputera nie korzystał z drugiego kanału
    >dla otrzymania hasła SMS potwierdzającego operację,

    No ba - komputery zasadniczo nie odbieraja SMS.

    >natomiast chyba niewielu użytkowników telefonów korzysta w tym celu z
    >drugiego aparatu.

    I proponujesz, zeby bank tego wymagal ?
    To 90% klientow straci :-)

    A tak swoja droga ... przechodza wlasnie na autoryzacje w apce
    mobilnej, bo SMS zbyt niebezpieczne ... ale czy ciagle apka nie chce
    potwierdzenia za pomoca SMS ?
    Sami sobie nie wierza ? :-)

    J.

  • 87. Data: 2019-08-07 13:43:36
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 07.08.2019 o 12:18, jureq pisze:

    > W przyzwoitej aplikacji to się powinno załatwiać pełnomocnictwem do
    > konta. Wtedy w SWOJEJ aplikacji widzisz wszystkie konta, do których masz
    > pełnomocnictwa.

    Tak to działa w ipko. W innych bankach - nie wiem.

    MJ

  • 88. Data: 2019-08-07 13:50:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-08-07 o 13:37, J.F. pisze:

> [...]
    > dokladnie :-)

    > Hm,
    > -chyba nadal sprzet kopac nie powinien ... i to producent bedzie mial

    Przeoczyłeś, że ja piszę o sytuacji po przyjęciu założenia że:
    "to problem użytkownika jeśli zrobi sobie krzywdę gdy nie dochowa
    należytej staranności to od razu
    _można_zmniejszyć_wymagania_bezpieczeństwa_ np. sprzętu elektrycznego."
    a nie rzeczywistości.

    > No ba - komputery zasadniczo nie odbieraja SMS.

    Ale fakt jest faktem :)
    P.G.

  • 89. Data: 2019-08-07 14:52:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-08-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Zawsze to cos, ale czy takie dobre ...

    Z tego co kojarzę, jest to najbardziej popularne.

    > A jak w innych bankach i ich apkach to wyglada ?

    iPKO, mBank, Alior Bank i BZWBK mają powiązanie
    z konkretnym numerem klienta.

    > Mowisz, ze Androidy lepiej ?

    Tak. Mimo wszystko lepiej niż komputery.
    Android (obecnie) się Ciebie *zapyta* czy chcesz
    dać innej apce dostęp do Twoich maili itp.
    Aplikacja na komputerze (Windows) nie musi tego
    robić jeśli działa w kontekście danych do jakich
    Ty masz dostęp.

    > Komputery sa slabo zabezpieczone :-P

    Dlatego potrzebne będzie drugie źródło autoryzacji :)

    > A na apce mobilnej jakos nie uwazacie, zeby bylo potrzebne dodatkowe
    > urzadzenie :-P

    Bo smarfon jest uważany za bardziej osobiste urządzenie.
    Zabezpieczenia na smartfonie to:
    - konieczność powiązania "urządzenia" jako zaufanego
    - pytanie o PIN (nie o hasło) LUB autoryzacja biometryczna
    We wszystkich aplikacjach jakie widziałem występują oba
    czynniki.

    > Przez przypadek, z reklamy, z e-maila "nowa aktualizacja" ...

    Przy takim mass-mailingu taka aplikacja zniknie bardzo szybko,
    bo dużo kumatych osób to zgłosi. No i kurcze, bank wypisuje
    często i gęsto jak postępować i skąd instalować aplikacje
    oraz ostrzega przed fałszywymi aplikacjami.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 90. Data: 2019-08-07 15:12:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2019-08-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Z tego co kojarzę, jest to najbardziej popularne.

    Rozrozniaja sie te konta jakos wyraznie na stronie czy w apce ??

    >iPKO, mBank, Alior Bank i BZWBK mają powiązanie
    >z konkretnym numerem klienta.

    Taa ... nie mam zdrowia z PKO wyjasniac, ale mialem tam jakies lokaty
    walutowe, zlikwidowalem niedawno ... i sie okazuje, ze pobierali pare
    zl co miesiac.
    A powiadomili o zmianie "elektronicznie".
    Co jest o tyle ciekawe, ze juz nic wiecej nie mialem z nimi wspolnego.
    Tylko bylem pelnomocnikiem do konta ojca ... i chyba uznali, ze to
    wystarczy.

    No, mam jeszcze konto w Inteligo, ale dla nich to osobny bank.

    Hm, a moze by jednak wyskrobac reklamacje ? :-)

    >Tak. Mimo wszystko lepiej niż komputery.
    >Android (obecnie) się Ciebie *zapyta* czy chcesz
    >dać innej apce dostęp do Twoich maili itp.

    A ciemny lud pozwoli, a jasny ... byc moze tez da sie nabrac.
    Bo te zabezpieczenia to jakies takie malo funkcjonalne.

    >Przy takim mass-mailingu taka aplikacja zniknie bardzo szybko,
    >bo dużo kumatych osób to zgłosi.

    Zaczac od niekumatych :-)

    >No i kurcze, bank wypisuje często i gęsto jak postępować i skąd
    >instalować aplikacje
    >oraz ostrzega przed fałszywymi aplikacjami.

    no przeciez ze sklepu instalowana :-)

    J.