  • 1. Data: 2003-10-09 06:13:33
    Temat: POMOCY weksel na 100000
    Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie mam następujący problem
    jestem zrzeszony w pewnej sieci sprzedaży, za złamanie postanowień umowy
    czyli np zaopatrywanie się w innych źródłach jest ustalona kara umowna w
    wysokości 100 000 zł. Ostatnio firma doszła do wniosku że wprowadzi nam
    weksel na okaziciela na taką kwotę aby mieli prawo ten weksel w razie
    naszego złamania postanowień umowy zpieniężyć. Proszę o odpowiedź czy łatwo
    jest takie spieniężenie wykonać, na jakiej podstawie oni mogą tego dokonać,
    oraz czy to rozważne z naszej strony podpisywać weksel aż na tak wielką
    kwotę, nadmieniam że obroty miesięczne wahają się w granicach 30 000 zł. Co
    mam robić w takiej sytuacji prosze o pomoc
    Andrzej

  • 2. Data: 2003-10-09 06:23:01
    Temat: Re: POMOCY weksel na 100000
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > kwotę, nadmieniam że obroty miesięczne wahaj? się w granicach 30 000 zł. Co
    > mam robić w takiej sytuacji prosze o pomoc

    Jedyne co mozesz zrobic, to nie podpisac.

    A dodatkowo ... nie jestem specjalista, ale mamy gospodarke rynkowa i
    takie dzialania mozna chyba uznac za niezgodne z prawem ? To jest po
    prostu duszenie wolnej konkurencji i wolnego rynku.

    Wez lepiej skontaktuj sie z jakims prawnikiem. Mysle, ze sama jego
    obecnosc przy negocjacjach moze ostudzic zapedy firmy ...

    Taki weksel to stryczek. Mozna go uzyc w kazdym momencie, nawet nie
    trzeba miec podstaw. Moim zdaniem dla 30 tys obrotu nie warto ryzykowac.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://www.ceti.pl/~jimi/

  • 3. Data: 2003-10-09 06:59:10
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Co
    > mam robić w takiej sytuacji prosze o pomoc

    nie znam się na tym, ale czy ta sieć do "żabka" ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 4. Data: 2003-10-09 08:20:32
    Od: "Szemek" <s...@p...NIETSPAMU.onet.pl>

> [...]
    Co
    > mam robić w takiej sytuacji prosze o pomoc

    Zobowiązanie pieniężne z weksla ma tzw. charakter abstrakcyjny - oznacza to
    w skrócie, że sąd nie pyta "za co ten weksel był wystawiony". Jeżeli
    uprawniony z weksla sobie tego zażyczy - sąd szybko wystawi nakaz zapłaty,
    nie pytając np. czy kara umowna rzeczywiście się należy. Dłużnik może
    oczywiście zgłosić wtedy swój sprzeciw, ale lista możliwych do podniesienia
    zarzutów jest b. ograniczona. A już beznadziejna jest jego sytuacja wobec
    kolejnego posiadacza, który weksel nabył w drodze tzw. indosu (tzw.
    indosatariusz; indos - oświadczenie o zbyciu weksla; może się ograniczać do
    samego podpisu zbywcy na odwroce weksla). Zbycie weksla w drodze indosu
    powoduje, że przeciwko nabywcy nie możemy podnosić zarzutów, jakie
    przysługiwały nam przeciwko jego prawnym poprzednikom. Np. nie będzie można
    tłumaczyć się tym, że kara umowna w danym przypadku się nie należała.

    Druga sprawa - co do "weksla na okaziciela" - żeby zrealizować weksel, musi
    być na nim wpisane nazwisko/nazwa tzw. remitenta - czyli pierwszego
    wierzyciela. Może on weksel "puścić w obieg" (także a rzecz okaziciela -
    tzw. indos na okaziciela), przekazując całość praw na kolejną osobę w drodze
    wspomnianego już indosu.
    Można tę możliwość wyłączyć poprzez napisanie klauzuli "zapłacę kwotę ...
    Panu ... ALE NIE NA JEGO ZLECENIE" - mamy wtedy do czynienia z tzw.
    rekta-wekslem (można go zbyć ale tylko przez przelew - co z grubsza rzecz
    biorąc jest dla dłużnika trochę bardziej bezpieczne, ponieważ wszelkie
    zarzuty przeciwko zbywcy weksla mogą być użyte także wobec kolejnych
    posiadaczy weksla).

    Co innego natomiast tzw. weksel niezupełny (in blanco). Tutaj pozstawia się
    pewne rubryki niezapisane (np. kwota, remitent) a strony uzgadniają w osobno
    spisanej tzw. deklaracji wekslowej kiedy i w jaki sposób można brakujące
    elementy uzupełnić. Bez uzupełnienia brakujących elementów weksel taki nie
    może być przedstawiony w sądzie do zapłaty.

    To co powyżej proszę potraktować jako bardzo mocny skrót, pisany "na gorąco"
    (i to pod wpływem potężnej grypy, jaka zatrzymała mnie w domu i pozwala
    poszaleć na news'ach :)
    Prawo wekslowe to jedna z trudniejszych dziedzin prawa, mająca wiele cech
    specyficznych, opatrzona potężną ilością orzecznictwa.

    KONKLUZJA:
    1. Zapierać się rękami i nogami przed wystawieniem takiego weksla.
    2. Jeżeli się nie uda - skontaktować się z prawnikiem.
    3. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rzeczywiście mógłby się tą sprawą
    zainteresować.

    4. Jeżeli firma ma nóż na gardle i musi się na ten weksel zgodzić, to moja
    sugestia jest następująca:
    - niech to będzie weksel in blanco, z wpisaną klauzulą zakazującą jego
    indosowania ("NIE NA ZLECENIE")
    - spisać wyczerpującą i precyzyjną deklarację wekslową, opisującą przypadki,
    w których remitent będzie uprawniony do uzupełnienia weksla i w jaki sposób
    (kwota).
    - po zakończeniu współpracy nie zapomnieć o odebraniu weksla.

    --
    Pozdrawiam,
    Szemek

  • 5. Data: 2003-10-09 15:36:28
    Od: "Grzegorz Podsiadło" <e...@a...w.stopce>

    plusz wrote in news:bm3125$rhm$1@nemesis.news.tpi.pl:

    > nie znam się na tym, ale czy ta sieć do "żabka" ?

    Też mi coś takiego zaświtało... był chyba w Rz artykuł o tym - jakieś
    przewały odchodziły i wnisek brzmiał: omijać tą sieć szerokim łukiem.

    --
    empeg // e m p e g /a t/ h o t /d o t/ p l

    {1990EFAF-9837-43D7-9B25-E29B77B63B36}

  • 6. Data: 2003-10-09 17:38:55
    Od: "Paweł Nyczaj" <p...@p...onet.pl>

    A co to za sieć?

  • 7. Data: 2003-10-09 19:22:54
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Thu, 9 Oct 2003 08:13:33 +0200, "Andrzej"
    <a...@p...onet.pl> wrote:

    >wysokości 100 000 zł. Ostatnio firma doszła do wniosku że wprowadzi nam
    >weksel na okaziciela na taką kwotę aby mieli prawo ten weksel w razie
    >naszego złamania postanowień umowy zpieniężyć. Proszę o odpowiedź czy łatwo

    ja bym nie podpisał. I taka niechęć nie może być powodem wypowiedzenia
    umowy. Jak będą się upierali to możecie zainteresować UOKiK/

    >jest takie spieniężenie wykonać, na jakiej podstawie oni mogą tego dokonać,

    AFAIK deklaracji wekslowej
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2003-10-09 20:01:38
    Od: "carlos" <o...@g...pl>

    A co z wekslami wystawianymi przez banki w przypadku udzelania kredytów
    hipotecznych? Czy to powszechna praktyka i jakie są związane z tym pułapki?
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 9. Data: 2003-10-09 20:26:26
    Od: "MarSzal" <m...@w...pl>

> [...]
    Co
    > mam robić w takiej sytuacji prosze o pomoc

    weksel jest jak gdyby odrębnym instrumentem płatniczym (a więc wystawiasz
    tej sieci weksel, a ona może w kazdej chwili wystąpić o zapłacenie tej
    kwoty, bez względu na to czy łamiesz jakieś umowy czy nie - nikogo to nie
    będzie interesować)
    a więc ostrożnie z wystawianiem weksli (wekslem może być tylko Twój podpis
    na czystej kartce - resztę dopisze sobie "znalazca" takiej kartki)
    cały obrót wekslowy reguluje prawo wekslowe - np. jest tu
    http://www.irbis.home.pl/centrum/us_weks.htm

  • 10. Data: 2003-10-10 05:03:16
    Od: "Andrzej" <a...@p...onet.pl>

    Dziękuję wszystkim którzy się przyłączyli do dyskusji za zabranie głosu,
    rozjaśniło mi się już trochę w głowie w co sie mogę wpakować, jeżeli ktoś ma
    ochotę mi jeszcze coś przekazać zapraszam. Andrzej