  • 1. Data: 2002-04-05 22:41:55
    Temat: Ponad polowa Polakow...
    Od: "minik" <m...@m...net>

    "Już ponad połowa dorosłych Polaków ma w banku konto osobiste. Co piąta
    osoba z tej grupy posiada więcej niż jeden taki rachunek. 4 proc. Polaków,
    nie posiadających jeszcze rachunku, chce go założyć w najbliższym czasie.

    Obecnie 65 proc. dorosłych Polaków korzysta z usług bankowych. Z tej grupy
    niemal 80 proc. ma rachunek osobisty. Oznacza to, że wśród mieszkańców
    naszego kraju ROR nie ma 49 proc. dorosłych obywateli. Jeszcze w maju
    ubiegłego roku posiadanie własnego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego
    (ROR) deklarował zaledwie co trzeci rodak. Z tych, którzy korzystają z usług
    bankowych, ale nie mają własnego konta, co jedenasty jest współwłaścicielem
    lub osobą upoważnioną do korzystania z czyjegoś rachunku.

    - Nasze społeczeństwo, w porównaniu z mieszkańcami Europy Zachodniej, jest
    jeszcze bardzo "nieubankowione". Dlatego też można stwierdzić, że nie "już",
    tylko "dopiero" połowa dorosłych Polaków ma rachunek osobisty - powiedział
    "Rz" Krzysztof Rybiński, analityk Banku Zachodniego WBK.

    Więcej niż jeden

    Od maja 2001 roku do marca tego roku procent posiadaczy kont osobistych
    wzrósł z 36 do 51. Powodem tego jest m.in. rozwój technologii i usług
    bankowych oraz wprowadzenie kont osobistych do oferty banków
    spółdzielczych. - W ofercie co drugiego banku spółdzielczego są rachunki
    osobiste - powiedział nam prezes Instytutu Badania Opinii i Rynku Pentor,
    Eugeniusz Śmiłowski. Dodał, że z badań Pentora wynika, iż w końcu 2001 roku
    14,8 mln dorosłych Polaków miało rachunek osobisty. Z badań PBS wynika, że
    od maja ub.r. wśród mieszkańców wsi udział osób posiadających rachunki
    bieżące w bankach wzrósł z 28 proc. do 45 proc.

    Jak wynika z sondażu PBS, do posiadania więcej niż jednego rachunku
    przyznaje się co piąty respondent, najczęściej w wieku od 25 do 39 lat.

    - W miarę rozwoju poziomu usług bankowych i wzrostu ich cen, posiadanie
    kilku kont osobistych stanie się po prostu nieopłacalne - uważa Rybiński.
    Dodaje, że ludzie zaczną rezygnować z kolejnego konta, gdyż z powodu
    rosnących opłat i prowizji bardziej racjonalne okaże się prowadzenie
    rachunku w jednym banku, który ma maksymalnie rozbudowaną ofertę.

    W opinii bankowców, wzrost cen usług bankowych jest nieuchronny i w
    porównaniu z innymi krajami europejskimi, u nas korzystanie z konta jest
    wciąż bardzo tanie. Bankowcy przyznają, że wprowadzanie nowoczesnych
    systemów informatycznych, pozwalających na zmianę oferty, jest bardzo
    kosztowne i rosnąca liczba klientów nie spowoduje potanienia tych usług.

    Oprocentowanie bez znaczenia

    - Teraz, w obliczu malejących stóp procentowych, przy wyborze oferty banku
    coraz mniejsze znaczenie dla klientów ma oprocentowanie podstawowego
    rachunku. Dla wielu osób istotna stała się np. możliwość realizowania
    transakcji przez Internet czy telefon. ROR ma umożliwiać w każdym czasie
    dostęp do pieniędzy gromadzonych w banku, ułatwiać wykonywanie transakcji
    przelewów, a nie stanowić formę lokaty terminowej - twierdzi Rybiński.

    Oferta kont osobistych w większości banków jest podobna. Standardem stały
    się międzynarodowe karty wydawane każdemu posiadaczowi rachunku. W wielu
    bankach istnieje już także możliwość dokonywania przelewów, sprawdzania
    salda rachunku czy otwierania lokat przez telefon. Coraz częściej takie
    usługi są dostępne całą dobę.

    W ofercie każdego dużego banku detalicznego (oprócz BIG Banku Gdańskiego,
    który zapowiada wprowadzenie takich usług w tym roku) znajduje się także
    możliwość realizacji transakcji przez Internet. Ponadto, obok banków
    tradycyjnych, pojawiły się na naszym rynku instytucje działające wyłącznie w
    Internecie: mBank, konto Inteligo czy VolkswagenbankDirect.

    Nieliczni planują

    Spośród osób, które nie są właścicielami żadnego konta osobistego, otwarcie
    takiego rachunku planuje w ciągu najbliższych trzech miesięcy tylko 4 proc.
    Najczęściej deklarują to młodzi respondenci z małych miast, z wyższym
    wykształceniem, o dochodach do 300 zł na osobę w gospodarstwie domowym.

    - Obecnie trudno prognozować, czy tak znacząca dynamika przyrostu liczby
    rachunków, jaką obserwujemy od kilku lat, zostanie zachowana. Na pewno wraz
    ze wzrostem zamożności społeczeństwa będzie przybywać osób decydujących się
    na otwarcie rachunków bankowych - uważa analityk BZ WBK. Przewiduje on, że
    już w drugiej połowie 2002 r. nastąpi ożywienie gospodarcze, co na pewno
    zachęci ludzi do korzystania z usług banków.

    Z bankowych kart płatniczych korzysta zaledwie co druga osoba posiadająca
    ROR lub będąca współwłaścicielem albo pełnomocnikiem takiego rachunku. Ci,
    którzy posługują się kartami, najczęściej robią to więcej niż 3 razy w
    tygodniu (21 proc.). Co piąty uczestnik sondażu używa kart sporadycznie, a
    co dziesiąty - do trzech razy w miesiącu.

    Aleksandra Myczkowska"

    Za Rzepa

  • 2. Data: 2002-04-05 22:51:43
    Temat: Re: Ponad polowa Polakow...
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    Użytkownik "minik" <m...@m...net> napisał w wiadomości

    :) A wiesz, ze ja wlasnie przeszukiwalem Internet w poszukiwaniu tej
    informacji?!?
    WLASNIE W TEJ CHWILI :)))

    glupi to ma szczescie ha ha ;)))

  • 3. Data: 2002-04-05 23:00:53
    Od: "minik" <m...@m...net>

    > glupi to ma szczescie ha ha ;)))

    700 sztuk nadal wisi nad toba wstretna malpo =))))))

  • 4. Data: 2002-04-05 23:12:08
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > 700 sztuk nadal wisi nad toba wstretna malpo =))))))

    o sobie mowilem, ze mam szczescie :)

  • 5. Data: 2002-04-05 23:53:12
    Od: "minik" <m...@m...net>

    > o sobie mowilem, ze mam szczescie :)

    A to by sie zgadzalo z przyslowiem "glupi ma szczescie" =)

  • 6. Data: 2002-04-05 23:58:05
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    minik wrote:

    > A to by sie zgadzalo z przyslowiem "glupi ma szczescie" =)

    moze tak "szczesciarze" pojdziecie spac wreszcie ? :)

  • 7. Data: 2002-04-06 00:01:34
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > moze tak "szczesciarze" pojdziecie spac wreszcie ? :)

    eeee no w sumie. Dzisiaj chyba jakis diabel we mnie wstapil ;) Sie
    zbieralem, zbieralem, ale tyle stron to dawno nie napisalem. No jeszcze
    jutro to poprawic trzeba, wyszlifowac :)
    Tak, trzeba isc spac, bo jutro rano to samo :)

  • 8. Data: 2002-04-06 00:34:28
    Od: "minik" <m...@m...net>

    > eeee no w sumie.

    Nie pyskuj, do spania =)

  • 9. Data: 2002-04-07 08:20:49
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sat, 6 Apr 2002 00:41:55 +0200, "minik" <m...@m...net> wrote:

    >. Z tych, którzy korzystają z usług
    >bankowych, ale nie mają własnego konta, co jedenasty jest współwłaścicielem
    >lub osobą upoważnioną do korzystania z czyjegoś rachunku.

    Przeciez nie mozna byc wspolwlascicielem i nie miec wlasnego rachunku.
    Wspolwlasciciele sa spobie rowni i do nich nalezy rachunek.

    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl