  • 1. Data: 2003-09-16 23:26:54
    Temat: Nie ma chętnych na kredyt Pola
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    http://www1.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1675011.html
    Marek Wielgo 16-09-2003, ostatnia aktualizacja 16-09-2003 22:08

    58 zamiast prognozowanych tysięcy! Tyle rodzin zdecydowało się na
    wzięcie reklamowanego przez rząd taniego kredytu mieszkaniowego, oczka w
    głowie wicepremiera Marka Pola

    Kredyt miał zrobić furorę, rozruszać budownictwo mieszkaniowe, rocznie
    miało sięgać po niego nawet 30-40 tys. rodzin!

    Dlaczego więc tak niewiele osób dało się skusić? W końcu ten kredyt o
    stałym oprocentowaniu - 6,5 proc. w skali roku - nie zmieni się przez
    cały okres jego spłaty trwający 20-25 lat. Dodajmy, że gdy
    oprocentowanie rynkowe jest wyższe (a tak właśnie jest teraz), budżet
    dopłaca do odsetek. Wiceminister infrastruktury i prezes Urzędu
    Mieszkalnictwa Marek Bryx zwołał wczoraj konferencję, aby zaprotestować
    przeciwko stwierdzeniom, że kredyt okazał się kompletnym niewypałem.

    Jak dotąd tylko pięć banków - BPH PBK, Bank Zachodni WBK, Bank Polskiej
    Spółdzielczości, Mazowiecki Bank Regionalny i Spółdzielcza Grupa Bankowa
    - włączyło kredyt rządowy do swojej oferty. Przy czym BPH PBK udzielił w
    ciągu czterech miesięcy zaledwie 26 takich kredytów, a BZ WBK - 30.
    Równocześnie zwykły kredyt komercyjny o zmiennym oprocentowaniu wzięło w
    tym pierwszym banku przeszło 7,7 tys. osób, a w drugim - około 4 tys.

    - To klęska! Liczyłem, że rządowy kredyt przyciągnie setki klientów -
    przyznaje dyrektor departamentu strategii klientów indywidualnych w BZ
    WBK Tomasz Geburczyk.

    Bryx przekonuje, że kredyt jest atrakcyjny, a tak małe zainteresowanie
    nim jest skutkiem braku reklamy, na którą rząd nie chce wydawać
    pieniędzy, oraz polityki banków. Według resortu nawet te, które włączyły
    kredyt rządowy do swojej oferty, wolą promować własne (m.in. w obcych
    walutach), bo więcej na nich zarabiają. - Dlaczego mielibyśmy promować
    gorszy naszym zdaniem produkt. Poza tym w ostatecznym rozrachunku i tak
    decydują klienci - ripostuje bankowiec z BPH PBK. I na to Bryx ma
    odpowiedź: to właśnie wprowadzenie taniego kredytu Pola zdopingowała
    banki do szybszych i radykalniejszych obniżek cen swoich produktów.

    Bankowcy są jednak zgodni: ludzie nie skusili się na stałe 6,5 proc., bo
    liczą, że wkrótce stopy procentowe jeszcze spadną. Potencjalnym klientom
    nie odpowiadają też ograniczenia, którymi ten kredyt jest obwarowany.
    Np. nie można go zaciągnąć na zakup mieszkania na rynku wtórnym, nie
    można płacić wyższych rat ani spłacić części zadłużenia, by jak
    najszybciej pozbyć się długu. Można jednorazowo spłacić całość. Tylko że
    wtedy musimy oddać do budżetu pieniądze, które ten wyłożył już na
    dopłaty do odsetek, a bank zażąda dodatkowej prowizji od 1,5 do 6 proc.
    spłaconej przed czasem kwoty.

    -----
    Przcież na takich warunkach to ten kredyt się nie nadaje do niczego...
    Kiedy my w końcu zmądrzejemy i przestaniemy wybierać takich palantów?

    pzdr

    Tomek

  • 2. Data: 2003-09-17 07:25:31
    Temat: Re: Nie ma chętnych na kredyt Pola
    Od: "Lesio5" <I...@w...peel>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    -----
    > Przcież na takich warunkach to ten kredyt się nie nadaje do niczego...
    > Kiedy my w końcu zmądrzejemy i przestaniemy wybierać takich palantów?

    Nikt Winietu do Sejmu i rzadu nie wybieral. Sam wlazl jako koalicjant
    wiodacej sily narodu.
    Zastanawiam sie czy temu wyrosnietemu pólgłowkowi o usmiechu czubka
    cokolwiek sie w zyciu udalo.

    --
    Leszek Grelak vel Lesio5
    Liczba osób ograniczonych jest nieograniczona - RMG

  • 3. Data: 2003-09-17 07:47:25
    Od: "Danio" <n...@j...com>

    "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> wrote in message
    > http://www1.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1675011.html

    > Przcież na takich warunkach to ten kredyt się nie nadaje do niczego...
    > Kiedy my w końcu zmądrzejemy i przestaniemy wybierać takich palantów?

    Pewnie nigdy, poki wybierani beda niedouczeni palanci, nie majacy zadnej
    praktyki i wiedzy a obiecujacy ludziom gruszki na wierzbie.
    Jest to kolejny przyklad na to, ze
    urzednicy-wszystkich-szczebli/poslowie/"wladza" zyja w oderwaniu od zycia i
    wydaje im sie, ze piszac ustawy/rozporzadzenia/okolniki moga kreowac
    rzeczywistosc. Jak jest jakis problem/sprawa do zalatwienia, to urzedas
    pisze "ukaz" i sprawa dla niego znika, jest juz zalatwiona. Popatrz jak
    stanowione i egzekwowane jest prawo, chocby najprostsze przepisy.

    --
    Tomek

    tomaszDOTdanieckiATwpDOTpl

  • 4. Data: 2003-09-17 08:00:54
    Od: dzieju <dzieju@[NOSPAM]priv2.onet.pl>

    On 17 Sep 2003 01:26:54 +0200, t...@p...fm (Tomasz
    Staszewski) wrote:

    >http://www1.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1675011.html
    [cut]
    ------
    >Przcież na takich warunkach to ten kredyt się nie nadaje do niczego...
    >Kiedy my w końcu zmądrzejemy i przestaniemy wybierać takich palantów?

    Na to bym nie liczył :-(
    Andrzej

  • 5. Data: 2003-09-17 09:03:23
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    > http://www1.gazeta.pl/wyborcza/1,34513,1675011.html
    > Kiedy my w końcu zmądrzejemy i przestaniemy wybierać takich palantów?

    Kiedy mądrzy Polacy sami wystartują w wyborach, a nie tylko będą z boku
    narzekać.
    Do polityki garnie się specyficzna grupa obywateli - niewielu z nich by
    tworzyć dobro wspólne.
    Idą tam by SOBIE "zrobić dobrze".
    :-(

  • 6. Data: 2003-09-17 09:19:05
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "SP9LWH" <s...@a...pl> napisal:

    >Kiedy mądrzy Polacy sami wystartują w wyborach, a nie tylko będą z boku
    >narzekać.

    Tiaaa, przecież tacy również próbują, tyle że wyborca-matołek woli
    wysłuchać obiecanek-cacanek i zagłosuje na wyrób lepperopodobny...
    Nie ma się co oszukiwać, większość obywateli o myśleniu co najwyżej
    czyta w kolorowym pisemku (o ile w ogóle cokolwiek czyta) a lepszych
    jakościowo będziemy mieli dopiero wtedy kiedy głupia większość
    będzie miała co do gara włożyć i nie będzie im się chciało zawracać
    głowy wyborami....
    --
    Robert Kamiński

  • 7. Data: 2003-09-17 19:33:15
    Od: Nicek <n...@g...pl>

    Danio wrote:

> [...]
    > Jest to kolejny przyklad na to, ze
    > urzednicy-wszystkich-szczebli/poslowie/"wladza" zyja w oderwaniu od zycia i

    Kiedyś - za komuny - ludzie umieli czytać gazety: czytało się między
    wierszami. Dziś ta umiejętność zanikła - przy czytaniu gazety funkcje
    mózgu są oganiczone do wchłaniania - analizy brak. Jeżeli gazeta pisze,
    że jest tak, to znaczy, że tak jest! Czsami rozum pomrukuje nieśmiało
    - A może dziennikarz przedstawia sprawę trochę zbyt jednostronie?
    - Ależ po co miałby to robić - przecież mamy wreszcie wolne media!
    - Wolne - ale od kogo?
    - No - od cenzury, mamy wolność słowa! Kiedyś, gdby dziennikarz pisał
    to, co myśli poszedłby do więzienia.
    - A co by się stało dziś z dziennikarzem, który pisałby to, co myśli?

    Poszedł by z torbami, bo reklamodawcy by go szybciutko spuścili.

    Myślisz, że jaki interes ma Wyborcza w opisywaniu zalet kredytu, który
    może być potencjalnie konkurencyjny wobec oferty banków, które są
    stałymi reklamodawcami w tej gazecie? A obsmarowywanie koziołka
    ofiarnego zawsze się spodoba tłuszczy i dzięki temu jeszcze wzrośnie
    sprzedaż. Po co myśleć - trzeba robić interesy!

    Mówiąc wprost: przyłączasz się do chóru baranów, które potrafią tylko
    beczeć jak im się nie podoba. Ani jednak dziennikarz, ani Ty mnie
    zdobyliście się na kalkulację porównującą realnie (a nie na reklamach
    5,55%) dostępny kredyt komercyjny oraz ten.
    Ani dziennikarz, ani Ty nie zastalowiliście się nad tym jakie byłoby
    dziś oprocentowanie komercyjnych kredytów mieszkaniowych, gdyby nie
    potencjalna konkurencja ze strony tego programu.

  • 8. Data: 2003-09-18 06:36:11
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Chyba cos ci sie pomylilo. W PKO BP i KB oferta byla taka(WIBOR + marza) juz
    zanim uruchomiono kredyt Pola a WIBOR-em nikt nie manipulowal. Wiec nie
    wmawiaj ludziom pewnych rzeczy bo tak nie jest.

  • 9. Data: 2003-09-18 06:39:41
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Podobne kredyty sa w innych panstwach ale tam jest to naprawde realna
    konkurencja gdyz oprocentowanie takiego ichniego kredytu Pola wynosi ok.
    polowy oprocentowania rynkowego. W naszych warunkach musialoby to wynosic
    ok. 4% wtedy byloby wielu chetnych. Sam wzialbym taki kredyt ze stalym
    oprocentowaniem 4%
    Milo byloby tez gdyby taki kredyt dalo sie splacac wczesniej bez prowizji.
    Przeciez wczesniejsza splata kapitalu to nizsze doplaty z budzetu do
    kretydut bo nizsze odsetki. Wiec niestety ale ta oferta jest pomyslana
    bardzo zle.

  • 10. Data: 2003-09-18 07:27:07
    Od: "Danio" <n...@j...com>

    "Nicek" <n...@g...pl> wrote in message

    > Myślisz, że jaki interes ma Wyborcza w opisywaniu zalet kredytu, który
    > może być potencjalnie konkurencyjny wobec oferty banków, które są
    > stałymi reklamodawcami w tej gazecie?

    Spiskowa teoria dziejow jest mi obca swiatopogladowo.

    > Mówiąc wprost: przyłączasz się do chóru baranów, które potrafią tylko
    > beczeć jak im się nie podoba.

    Chyba pozwalasz sobie na zbyt wiele...

    > Ani dziennikarz, ani Ty nie zastalowiliście się nad tym jakie byłoby
    > dziś oprocentowanie komercyjnych kredytów mieszkaniowych, gdyby nie
    > potencjalna konkurencja ze strony tego programu.

    Dla mnie minister Pol jest niedouczonym urzedasem, ktory kieruje sie tylko
    jednym: wyrwac jak najwiecej z kieszeni podatnikow/obywateli. Udowodnil to
    wielokrotnie, laczac glupia pazernosc z dyletanctwem przekraczajacym
    wszelkie granice przyzwoitosci.