  • 31. Data: 2020-03-23 22:19:36
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 23.03.2020 o 13:31, J.F. pisze:
    > A przy okazji czytam, ze NBP kupi obligacje rzadowe ... wolno mu ?
    > Kiedys byl chyba zakaz ...

    Jeżeli sprzedaż obligacji to jest zaciąganie zobowiązania, to
    Konstytucja, artykuł 220. Tylko że tam jest o przewidywaniu, a nie o
    dynamicznej sytuacji.

    --
    Alf/red/

  • 32. Data: 2020-03-23 23:06:59
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

    > Już kiedyś się nad tym zastanawiałem - przecież na tych tabliczkach nie ma
    > wygrawerowanych godzin, a w danym kościele zazwyczaj jest więcej niż jedna
    > msza dziennie. To co, ci zamożni bywali na każdej mszy? Bardzo w to
    > wątpię. A więc jak to było?

    Ci zamozni szli do kosciola na sume :) Tutaj masz nieco informacji:
    https://www.polskieradio.pl/7/3086/Artykul/1116827,K
    osciol-sprzedaje-miejscowki-Taka-uswiecona-tradycja
    Jak zwykle, wiele zalezy od intencji. Jeden zaplaci i ustapi miejsca innemu,
    a drugi nie pozwoli siadac, nawet jak go tam nie ma.

  • 33. Data: 2020-03-24 00:29:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldek" r5b825$cop$...@g...aioe.org

    > - zapytałem skąd się to wzięlo? i ponoć proboszcz zbierał kasę
    > na ławki jak wyposażali kościół. Kto sie zrzucił to miał wizytówke.
    > A że wioska niezbyt wielka i wszyscy się znali, to obowiązkiem było
    > ustąpienie miejsca osobie jeśli na danej mszy się pojawiła a ktoś
    > ją "podsiadł" :)

    To chyba sprzeczne z wolą Bożą. ;)
    https://youtu.be/7cxciyZEBkE

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 34. Data: 2020-03-24 00:36:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5e78ac19$0$508$6...@n...neostrada.pl

    > A to na pewno ... ale co po maju ? :-)

    13 jest w kwietniu a 14 chyba jeszcze nie jest ustalona...

    > Masz na mysli poza organizmem czlowieka ?
    > Bo chyba w piatek uwolnil.

    To dawno... [u mnie czas szybko podąża...]
    Kiedyś w Wieńcu zauważyłem, że ,,dawno było''
    czym zdziwiłem dziewczynę tak, jak teraz Ciebie...
    (tuż po przyjeździe czas szybko umyka...)

    > A przy okazji czytam, ze NBP kupi obligacje rzadowe ... wolno mu ?

    Nie wiem.

    > Kiedys byl chyba zakaz ...

    Kiedy?! Za czasów naszego dobrodzieja?
    Toż [przy korycie] nastąpiła dobra zmiana warty...
    https://businessinsider.com.pl/finanse/koronawirus-w
    -polsce-nbp-dodrukowal-8-mld-zl-na-tarcze-antykryzys
    owa/7bwkcf9

    [i widać skutki -- już nie ma drukarki CANON PIXMA G3411
    (2315C025AA) za 509 pln... NBP wykupił wszystkie... co
    za świat!!!]

    Nie wiem, co kupił NBP i co mu wolno a czego nie wolno...
    Zaraz okaże się, że jednak wolno... ;)

    > A tu faktycznie mozesz miec racje - wiec nie bedzie stratna, tylko straty beda
    mniejsze :-)
    > Chociaz ... kierowcom musza placic za caly etat ?

    Nie wiem.

    > A jak do maja nie zdaza spasc ceny ?

    Teraz wzrosły?

    > Jest jeszcze wersja niemiecka - podatek kosciielny.

    IMO to dobre rozwiązanie.

    > Panstwo zbiera, i rozdziela zgodnie z deklaracja.
    > Mozna zadeklarowac ateizm i nie placic.

    > Ale ... czy to nie zbyt ryzykowny eksperyment ? :-)

    Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz? ;)

    > Nie mozna, jak na kwarantannie.
    > Tzn mozna, ale ten kombinezon ...

    Nie samą kwarantanną żyje na_ród.
    Właśnie odwołano mi wizytację u alergologa.
    [przyniósłbym kolejny wniosek sanatoryjny
    przed rozpatrzeniem poprzedniego?]

    Na szczęście leków mi na razie nie brakuje...
    Ale obiecałem w rodzinnej przyniesienie
    stosownego pisemka od alergologa
    w kwietniu -- raczej nie dotrzymam słowa...

    Desloratadyna będzie u mnie problem -- jest w stosownie
    niskiej cenie pod warunkiem dostarczenia takiego pisemka...
    A właśnie Desloratadyny mi trochę ;) brakuje...

    Może uda się jakoś via net lub phone pozyskać receptę u alergologa...

    Na szczęście mam inne antyhistaminy...

    > przyspieszyc mialo chyba juz dawno.
    > A teraz moze byc problem z tymi zaocznymi,
    > jak caly proces wystawiania maja pod kontrola ...
    > choc niewykluczone, ze z powodu
    > epidemii pozwola, i tak juz zostanie ...

    Na razie wystawiają.

    > Byc moze samoczynnie nastapi.

    Nastąpi -- bo:
    - jest mało miejsca do życia (wyburzenie
    blokowisk zezwoli na budowę rozległych
    rezydencji)
    - siła robocza przestaje być potrzebna
    (pracują roboty)
    - nie potrzeba silnych/młodych żołnierzy
    (ludzie wolą żyć w spokoju niż wojować)

    > Limes inferior :-)

    Numer ?Marcina Wolskiego?

    Jest pewien ,,problem'' -- głupiec zmarnuje swe bogactwo
    (jak ja swe z lat mej młodości -- rozdawnictwem) zaś
    mędrzec rozwinie się nawet bez nadmiaru szmalu. :)

    w cieniu mądrości jak w cieniu pieniądza

    czy jakoś podobnie...

    > A to sie akurat moze nie udac.

    Choćby VAT czy akcyza -- podatek pośredni to tez podatek.

    > Postawia je w kraju, gdzie bedzie najtaniej,
    > a fachowa obsluga ... bedzie obslugiwac zdalnie ...

    Ale produkty można opodatkować w docelowych państwach.

    > statystyki pilnuje

    Jak i strażak pilnuje statystyki. ;)

    > Taa ... zatrudnisz jako urzednikow, to ci wymysla kolejny
    > formularz, to ktorego wypelnienia bedziesz musial zatrudnic
    > jeszcze lepiej myslacego ... i niby bedzie fajnie, bo trzy
    > osoby maja prace, ale jak chinski towar bedzie tanszy ..

    Właśnie to są te skryte zasoby ludzkie -- ci urzędnicy
    dokładający pracE innym ludziom i sobie... Te zasoby
    można wykorzystać podczas kataklizmu...

    > Sporo musialo na tej ziemii pracowac ...

    ziemi?

    > ale wlasnie sie zaczela rewolucja przemyslowa.

    > Jedni sie bogacili, a inni biednieli.

    IMO jedni bogacili się szybciej
    inni wolniej, ale bogacili się wszyscy.

    Kiedyś nawet królowie nie mieli sedesów... ;)

    > Bo tez ilosc plonow ograniczona ...
    > chyba, ze sie skolonizuje jakies duze kontynenty ..

    > Wychodzi na to, ze kiepsko.

    IMO nieźle.

    > Dokladnie, glownie wyglada.
    > Co to jest 50 tys ofiar we Wloszech ...

    Wobec corocznego żniwa grypy czy wypadków komunikacyjnych...

    > a jak jeszcze staruszki, to sie wloski ZUS ucieszy :-)
    > I spoleczenstwo, bo mieszkania potanieja ...

    Zobacz, ile pochłonęły wcześniejsze epidemie czy pandemie...
    Po I wojnie światowej Hiszpanka (grypa?) zabiła więcej niż
    sama wojna...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pandemia_grypy_w_latac
    h_1918-1919
    Podawane są różne szacunki śmiertelności na całym świecie:
    od 21-25 mln[6] do 50-100 mln[14]. Była pierwszą pandemią
    od czasów czarnej śmierci (1347-1350) o tak wysokiej
    śmiertelności[6]. Zachorowało na nią ok. 500 mln ludzi,
    co stanowiło wówczas 1/3 populacji świata[15][16].

    Nie tylko wirusy...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Czarna_śmierć
    Dane dotyczące liczby śmiertelnych ofiar czarnej śmierci
    różnią się, niemniej szacuje się, że w XIV wieku zabiła
    ok. 75-200 mln ludzi[47][48][49]. Według zajmującego się
    średniowieczem historyka Philipa Daileadera (2007):

    Obecne grypy to setki tysięcy zabitych rocznie na świecie...
    Umieralność na poziomie kilku promili, ale zachorowalność
    bardzo duża...

    Nie wybielam C-19, ale twierdzę, że ludzkość
    ściera się z poważniejszymi problemami...

    Mam też świadomość tego, że mnie dotyczy ten wirus (i inne)
    znacznie mocniej niż innych ludzi z uwagi na mą słabą odporność...

    https://www.medonet.pl/koronawirus/to-musisz-wiedzie
    c,najwieksze-epidemie-ostatnich-lat--koronawirus--sa
    rs--ptasia-grypa--ebola,artykul,15776010.html

    -=-

    IMO zbyt późno zaczęto izolować chorych i rejony dotknięte C-19...

    -=-

    IMO najlepszymi sprzymierzeńcami wirusów
    (w tym także dzisiejszego koronawirusa) są:
    - zmęczenie
    - brak snu
    - nadmierny stres
    - brudne ręce wkładane do: ust, nosa, oczu itp...
    - brak aktywności fizycznej (jak to pogodzić z przemęczeniem?)
    - złe odżywianie się (i ogólnie zły stan zdrowia)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 35. Data: 2020-03-24 09:35:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 23 Mar 2020 17:43:34 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

    > Ale też więcej niż jedną cenę na totemie.
    > Jednakowa za 95, ale inna za 98, albo za ropę, albo...

    Tu mozesz miec racje :-)

    J.

  • 36. Data: 2020-03-24 09:44:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 23 Mar 2020 16:43:02 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jesteś mało oryginalny, ale się nie udało potwierdzić :-)

    Czyli zmowy nie ma ... albo sie dobrze kamufluja :-)

    > Nioe, no różnice były. Po tamtej stronie 0,7 kosztowała na polskie 18
    > zł, zaś u nas w tym czasie coś koło 30 zł. Ale to dawne czasy.

    U nas nadal ok 30 :-)

    No tak, przy 100 butelkach sie oplaca :-)

    > Natomiast
    > nam tu limity nie przeszkadzały. Koleżanka mieszka 200 metrów od
    > granicy. Można byłe w te i na zad jeździć i u niej przed domem
    > przytrzymać :-)

    a potem powiedzmy 10 km od granicy zatrzymuja Cie celnicy ... w
    samochodzie 100 flaszek ... przyjmuja tlumaczenie, ze po jednej
    przewoziles ?

    Albo - w samochodzie 4 flaszki i jeden kierowca ... no tak, wczoraj my
    byli w 4 dorosle osoby ...

    J.

  • 37. Data: 2020-03-24 10:33:44
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 23 Mar 2020 16:03:12 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > W wielu krajach nie ma czegoś takiego, jak taca, tylko Kościoły żyją z
    > odpisu od podatku. Coś, jak teraz u nas ten 1% na organizacje. U nas też
    > był taki plan, ale z tego co wiem Kościół Katolicki się sprzeciwił.

    Chodziło zastąpienie wypłat z Fundusz Kościelnego - czyli finansowania
    przez wszystkich - dobrowolnym odpisem podatkowym. KK bezsprzecznie ma
    najlepsze rozeznanie co do gorliwości swych owieczek, bo się nie zgodził.
    Z tacą nie miało to nic wspólnego.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 38. Data: 2020-03-24 10:37:44
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 23 Mar 2020 15:11:08 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

    > Każda stacja Orlenu w Warszawie, które mam okazję widywać, ma inne ceny.
    >
    > Np. Orlen na Trasie Ł jest konsekwentnie o ok. 20 gr tańszy niż Orlen na
    > Czerniakowskiej.

    W Galicji widziano nie takie cuda.
    Wylot zakopianki na granicy Krakowa i dwie stacje tej samej firmy po dwóch
    stronach drogi i kilka groszy różnicy w cenach paliw, tylko nie pamiętam w
    którą stronę drożej.

  • 39. Data: 2020-03-24 11:29:33
    Od: Boguś <t...@w...pl>

    > OK! To może być jakiś argument, tylko, że po pierwsze teraz sprzedajemy
    > paliwo wyprodukowane z ropy kupionej pewnie kilka miesięcy temu, a po
    > drugie w cenie detalicznej paliwa jest masa podatków. Kiedyś spotkałem
    > się ze stanowiskiem, że Stacja Paliw na jednym litrze zarabia kilka
    > groszy. To skąd spadek ceny o 30 groszy?

    Ceny paliw obarczone są dodatkowymi podatkami takie akcyza,VAT etc. Podatki te
    jednak są proporcjonalne do ceny hurtowej benzyny, czyli ceny na stacji powinny
    być proporcjonalne do ceny hurtowej.

    Popatrzymy jakie były ceny hurtowe Benzyna bezołowiowa - Super Plus 98 ( dane
    oficjalne ze strony Orlenu)
    01.01.2020 4054 zł/m^3
    22.02.2020 4069 zł/m^3
    17.03.2020 3167 (78.1% w stosunku 01.01.2020 => 5.30*78.1% = 4.06 !!!!!)
    24.03.2020 3057 (75.4% w stosunku 01.01.2020 => 5.30*76% = 4.00 )

    Ty się dziwisz, że cena detaliczna spadła z 5,30 do 4,98 zł, a powinna co najmniej
    do 4.06 zł !!. (przyjmuję, 7 dni to opóźnienie między zakupem paliwa i
    dostarczeniem go do stacji). Ewentualnie nieco więcej bo koszty transportu nie
    spadły zbytnio, oraz zwiększenie marży stacji. Ale to zwiększenie pośrednich
    kosztów może być 0.10-0.15 zł a nie 0,92 zł (4,98-4.06)

    Fakty są nieubłagane, teraz pośrednicy oraz stacje paliwowe szybka się bogacą!!
    naszym kosztem.
    To teraz jest ZMOWA CENOWA.

    To samo obserwuję na rynku oleju opałowego Ekoterm. Początkowo( czyli od 20.02)
    sprzedawcy obniżyli ceny o ok 8-12%. Teraz od 10 dni, mimo znacznej obniżki ceny
    hurtowej, ceny stoją w miejscu.

    --
    Boguś

  • 40. Data: 2020-03-24 12:00:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguś" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ceny paliw obarczone są dodatkowymi podatkami takie akcyza,VAT etc.
    >Podatki te jednak są proporcjonalne do ceny hurtowej benzyny, czyli
    >ceny na stacji powinny być proporcjonalne do ceny hurtowej.

    Akcyza jest stala. Inne dodatki tez.
    VAT od ceny paliwa wraz z akcyza.

    Czyli jak ropa potanieje o polowe, to cena hurtowa spadnie znacznie
    mniej % :-(

    Od ceny hurtowej chyba nic nie jest liczone.

    Za to Robert racje ma, ze mamy dostawy wyceniane wedle jakis umownych
    wzorow, plotki podpowiadaja, ze np wedle sredniej z 3 miesiecy ..

[...]
    !!!!!)
    24.03.2020 3057 (75.4% w stosunku 01.01.2020 => 5.30*76% = 4.00 )

    I to z akcyzą ? Chyba tak.
    To jeszcze wez pod uwage, ze w tym jest ok 1700 zl akcyzy i oplaty
    paliwowej

    https://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/staw
    ki-oplat

    Czyli tak naprawde paliwo potanialo z ~ 2400 do 1300 ... prawie tak
    jak ropa ...

    >Ty się dziwisz, że cena detaliczna spadła z 5,30 do 4,98 zł, a
    >powinna co najmniej do 4.06 zł !!.

    O 4 zl na Auchan ktos pisal niedawno.
    A Robert chyba pisze o 98.

> [...]

    >od 20.02) sprzedawcy obniżyli ceny o ok 8-12%. Teraz od 10 dni, mimo
    >znacznej obniżki ceny hurtowej, ceny stoją w miejscu.

    Kupili drogo, a teraz musza sprzedac to co kupili drogo - chyba nie
    chcesz sie bogacic ich kosztem ? :-)
    A w ogole mieli kiepski sezon

    A ja niedawno tankowalem ON po 4.80, a wczoraj widze 4.30 ...

    J.