  • 91. Data: 2020-03-26 16:05:15
    Temat: Re: Nadchodzi podwyżka cen i inflacja. Chyba.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5e794824$1$512$6...@n...neostrada.
    pl...
    "J.F." 5e78ac19$0$508$6...@n...neostrada.pl

    >Nie wiem.

    >Kiedy?! Za czasów naszego dobrodzieja?
    >Toż [przy korycie] nastąpiła dobra zmiana warty...
    >
    > https://businessinsider.com.pl/finanse/koronawirus-w
    -polsce-nbp-dodrukowal-8-mld-zl-na-tarcze-antykryzys
    owa/7bwkcf9

    Co to za aukcja obligacji skarbowych ?

    https://tep.org.pl/nbp-dolaczyl-do-instytucji-depcza
    cych-konstytucje/

    W konstytucji mamy
    "Art. 220. 1. Zwiększenie wydatków lub ograniczenie dochodów
    planowanych przez Radę Ministrów nie może powodować ustalenia przez
    Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie
    ustawy budżetowej."

    Dziwny przepis. Przeciez wielokrotnie wprowadzano poprawki do budzetu.
    To niby czym spowodowane.

    "2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania deficytu
    budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa"

    Ale przeciez nie przewiduje. Na razie, bo jej nie chca zmienic, a
    212mld to sie wezmie z powietrza.

    Czyli zakazu nabywania obligacji skarbowych przez NBP z inicjatywy NBP
    nie ma/nie widze.
    Ale wyglada na to, ze NBP na razie skupuje obligacje od bankow, to
    jakby cos innego niz wprost od rzadu.
    I chyba licza, ze banki kupia obligacje. Albo nie licza, bo te
    panstwowe musza :-)

    "Art. 216. 2. Nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości, udziałów
    lub akcji oraz emisja papierów wartościowych przez Skarb Państwa,
    Narodowy Bank Polski lub inne państwowe osoby prawne następuje na
    zasadach i w trybie określonych w ustawie."

    No, ciekawe, trzeba by poszukac - zakladam, ze odpowiednia ustawa
    pozwala NBP nabywac obligacje, ale czy nie ma zastrzezenia, ze
    oblikacji SP nie ?

    >IMO to dobre rozwiązanie.

    >Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz? ;)

    Raczej - a co bedzie, jak wiekszosc stwierdzi, ze jest ateistami i
    zadnego podatku koscielnego placic nie chce :-)

    >Właśnie odwołano mi wizytację u alergologa.
    >[przyniósłbym kolejny wniosek sanatoryjny
    >przed rozpatrzeniem poprzedniego?]

    sanatoria zamkniete ... chyba.

    >Może uda się jakoś via net lub phone pozyskać receptę u alergologa...

    Jak miales wpisana w karte, to nie powinno byc problemu.
    Zadzwon.

    >Nastąpi -- bo:
    >- jest mało miejsca do życia (wyburzenie
    > blokowisk zezwoli na budowę rozległych
    > rezydencji)
    >- siła robocza przestaje być potrzebna
    > (pracują roboty)
    >- nie potrzeba silnych/młodych żołnierzy
    > (ludzie wolą żyć w spokoju niż wojować)

    Na to bym nie liczyl. Raczej na roboty w wojsku.

    Tylko jak zaczniesz liczyc co trzeba dziecku zapewnic... to moze sie
    ograniczysz do jednego, dwoch ...

    >Numer ?Marcina Wolskiego?

    Zajdla.

    >Choćby VAT czy akcyza -- podatek pośredni to tez podatek.

    >Ale produkty można opodatkować w docelowych państwach.

    Produkty owszem, ale z samego opodatkowania importu raczej nie da sie
    zyc :-)

    >Wobec corocznego żniwa grypy czy wypadków komunikacyjnych...

    Grypy to jakos trudno sie doliczyc, wypadki komunikacyjne tyle nie
    zabijaja,
    ale 0.1% spoleczenstwa ... coz to jest.
    Szczegolnie jak to jacys bezuzyteczni staruszkowie :-)

    >Zobacz, ile pochłonęły wcześniejsze epidemie czy pandemie...
    >Po I wojnie światowej Hiszpanka (grypa?) zabiła więcej niż
    >sama wojna...

    Ale to jeden taki przypadek.

    >Nie tylko wirusy...
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Czarna_śmierć
    > Dane dotyczące liczby śmiertelnych ofiar czarnej śmierci
    > różnią się, niemniej szacuje się, że w XIV wieku zabiła
    > ok. 75-200 mln ludzi[47][48][49]. Według zajmującego się
    > średniowieczem historyka Philipa Daileadera (2007):

    I to ponoc mialo powazny wplyw spoleczny - np skonczyla sie
    panszczyzna w zachodniej Europie.

    >Nie wybielam C-19, ale twierdzę, że ludzkość
    >ściera się z poważniejszymi problemami...

    Przy obecnej smiertelnosci to nieistotny drobiazg.

    J.

  • 92. Data: 2020-03-26 16:13:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PiotRek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2020-03-23 o 19:19, brum pisze:

    >Już kiedyś się nad tym zastanawiałem - przecież na tych tabliczkach
    >nie ma wygrawerowanych godzin, a w danym kościele zazwyczaj jest
    >więcej niż jedna msza dziennie. To co, ci zamożni bywali na każdej
    >mszy? Bardzo w to wątpię. A więc jak to było?

    Nie wiem, ale tabliczki widzialem.
    To maly wiejski kosciolek - moze tylko jedna msza,

    A moze i godziny byly
    http://boleslawstawicki.blogspot.com/2015/01/jak-to-
    jest_31.html

    Phi, taniocha
    https://www.polskieradio.pl/7/3086/Artykul/1116827,K
    osciol-sprzedaje-miejscowki-Taka-uswiecona-tradycja

    J.

  • 93. Data: 2020-03-26 19:10:51
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    J.F. napisał(a) w wiadomości: <5e7b055b$0$507$65785112@news.neostrada.pl>...
    >Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    da.pl...
    >[...]
    >
    >Ale jakich obligacji ? Skarbowych, czy wlasnych przedsiebiorstw ?

    Skarbowych. Ale w ramach niestandardowych działań... Zdaje się, że
    np. Bank Japonii i SNB od dawna skupuja firmowe.

    >A oni chca jesc juz teraz :-)

    Z drugiej ręki: oficer Armii Radzieciej (stacjonowali
    w Legnicy) w latach 80-tych zaznajomił się z nomen omen
    fryzjerem Polakiem (pracował w jednostce). Przy okazji
    uruchomiono handel wymienny. A że wyższy rangą i już
    odprężenie było odwiedzał rodzinę fryzjera. Nie mógł
    się nadziwić - jak to u was jest, w sklepach prawie nic
    a w lodówkach wsio i mnogo...

    >I nie uslyszysz - takie dlugie wlosy, pan juz z ze dwa miesiace nie
    >byl u fryzjera, to bedzie dwa razy drozej

    Niewykluczone.

    >Masz racje - czyli moze nawet zarobi :-)

    Ale się miesiąc i kwartał kończy. Gdy nie przedłużą okresowych...
    Zawsze to zmniejszało deficyt. Koszty stałe jednak są.

    >Dlaczego ? Dobry argument i prawdziwy.

    Tak jak zapewnienie, że będzie coraz cieplej.

    Gorzej - będą przyspieszać likwidację gotówki.

    >[...]
    >
    >Zarobia sprzedawcy komputerow.

    Na mojej rodzinie już zarobili :( Byle producentom się łańcuch
    dostaw nie przerwał.

    Ale wciąż są "wykluczeni cyfrowo". Nie zostawiałbym ich na
    pożarcie cywilizacji. Np. dostają SMS-y z RCB z alertem żeby
    wejść na ...gov.pl. A tu "Program nie może nawiązać bezpiecznego
    połączenia..." bo coś tam. Przynajmniej telefonicznie można
    wesprzeć. Dla nich bankowość telefoniczna (nie mylić z "mobilną")
    to czasem rozwiązanie.

    Arek

  • 94. Data: 2020-03-26 19:15:15
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Michal Jankowski napisał(a) w wiadomości:
    <5e78e736$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>...
> [...]
    pl...

    >Ale też więcej niż jedną cenę na totemie.
    >Jednakowa za 95, ale inna za 98, albo za ropę, albo...

    Znaczy się jak kiedyś po Warszawą widziałem? - zależy z której strony
    się jechało była inna cena tego samego paliwa. Ale nie sprawdzałem
    jaka była na stacji... Coś im się pokiełbasiło.

    Arek

  • 95. Data: 2020-03-26 19:31:35
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Olin napisał(a) w wiadomości: <1gjkkbojvlp3u$.1gs84axev87li$.dlg@40tude.net>...
    >Dnia Tue, 24 Mar 2020 15:22:32 +0100, Robert Tomasik napisał(a):
    >
    >[...]
    >
    >Hmm, ostatnio piwo w niemieckim sklepie kupowałem w 2015 i Wahrstainer 0.5
    >l kosztował jakoś 75 centów - o ile pamięć nie myli - plus naturalnie
    >"pfanz", a podlejsze gatunki były nawet tańsze.

    Piwo akurat nie jest dobrym przykłdem do porównania bo w takich krajach jak
    Niemcy, Czechy, nawet Słowacja było ono stosunkowo tanie.
    Zresztą ogólnie alkohol w CZ jest tańszy.

    Arek

  • 96. Data: 2020-03-26 19:49:21
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości:
    <5e7a1876$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>...
> [...]

    Teraz to chyba NBP będzie bardziej drukował niż EBC. Bywało odwwrotnie.

    >Nie jedynym, choć zapewne jednym z poważniejszych. Przy czym zauważ, ze
    >od momentu, gdy mogliśmy EURO wprowadzić kilka różnych partii rządziło i
    >nikt się na to EURO nie zdecydował.

    Ten wąż walutowy przed wejściem może być przykry. Ale teoreycznie
    można chyba wewnątrz PL w EUR się rozliczać. Do czasu upowszechnienia
    kart były popularne tablice z kursami w sklepach. Chociaż cennik za pisuar
    którymś dworcu kolejowym (pn-zach Polska) widziałem: 2 zł albo 1 EUR.
    Ryzyko walutowe polega na tym, że można stracić ale też i zyskać.
    Przy czym stratę nie zawsze da się rozliczyć.
    Gdyby błyskawiczna wymiana waluty nie była nieco utrudniana...
    Na Foreksie ile spready wynosza? Nawet teraz?

    Arek

  • 97. Data: 2020-03-26 20:44:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.03.2020 o 15:40, Olin pisze:

    > Hmm, ostatnio piwo w niemieckim sklepie kupowałem w 2015 i Wahrstainer 0.5
    > l kosztował jakoś 75 centów - o ile pamięć nie myli - plus naturalnie
    > "pfanz", a podlejsze gatunki były nawet tańsze.

    Kolega bedący w Niemczech twierdzi,m że obecnie kosztuje 0,80 EURO.

    --
    Robert Tomasik

  • 98. Data: 2020-03-26 20:52:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Kolega bedący w Niemczech twierdzi,m że obecnie kosztuje 0,80 EURO.

    Poprawka. 1,58 ~ 3,24 EUR/L, czyli 0,79 ~ 1,62 EUR/but. Nie wykluczone, że
    zapamiętałem ceny za litr, a nie butelkę, bo widzę, że tak podają.

    --
    Robert Tomasik

  • 99. Data: 2020-03-27 00:39:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde> writes:

    > Teraz to chyba NBP będzie bardziej drukował niż EBC. Bywało odwwrotnie.

    Nie chodzi tylko o drukowanie, na kurs można wpływać w różny sposób.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 100. Data: 2020-03-27 01:52:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5e7cc4af$0$512$6...@n...neostrada.pl

    > W konstytucji mamy

    Nie pierwszy raz bito by się w RP o Konstytucję.

    > "2. Ustawa budżetowa nie może przewidywać pokrywania
    > deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania
    > w centralnym banku państwa"

    Przewidywać. ;) Chiromancja, kabalistyka... ;)

    > Ale przeciez nie przewiduje. Na razie, bo jej nie
    > chca zmienic, a 212mld to sie wezmie z powietrza.

    Z obawy przed roz_ruch_ami...

    Ktoś tu zauważył, że dolce zdrożały...

    -=-

    IMO trochę zaoszczędzą na tym, co na co dzień
    marnują, ale sporo po prostu dodrukują... [na
    drukarkach Canona?] I ukradną...

    Masy ludzkie inwestowały w: groch, fasolę, mąkę...
    Tymczasem zdrożała waluta...

    Początkowo co 2 dni liczba chorych na CVD-19 podwajała
    się, obecnie co 4 dni podwaja się -- czyli proces hamuje...

    Nadto na ~1200 chorych jest 14 zgonów, czyli wykrywalność
    w Polsce nie jest zła, skoro na świecie umieralność plasuje
    się pomiędzy 3% i 4% ztcw...

    IMO ograniczenia w przemieszczaniu zrobią swoje...

    -=-

    > Czyli zakazu nabywania obligacji skarbowych
    > przez NBP z inicjatywy NBP nie ma/nie widze.

    Konia z rzędem temu, kto rozumie Konstytucje RP. ;)
    Wcześniej czy później sprawa oprze się o TK a ten
    uzna to, co wygodne władcom PiS.

    > Ale wyglada na to, ze NBP na razie skupuje obligacje
    > od bankow, to jakby cos innego niz wprost od rzadu.

    Dla mnie na razie za wcześnie, by cokolwiek o tym wiedzieć.

    > I chyba licza, ze banki kupia obligacje.
    > Albo nie licza, bo te panstwowe musza :-)

    Tak czy siak -- już polskie obligacje nie są zerowe...
    Przed rokiem ostrzegałem -- na razie są niskie %%, ale
    może nadejść (zwykle nadchodzą!!!) krach i %% pójdą w górę...

    Co zgubiło miedywojenną RP? Niechęć do ,,współpracy'' z Francją
    czy innym mocarstwem... Polacy uznali, że mogą prowadzić politykę
    niezależną -- teraz jest podobnie...

    Przed II wojną św. ponoć Polacy dążyli do ,,prewencyjnej wojny''
    prowadzonej przeciwko Niemcom na dwa fronty -- z jednej strony
    Polacy, z przeciwnej Francuzi+Brytyjczycy... Epizod z ORP Wicher
    w Gdańsku ponoć jest dowodem takich rozmyślań...

    Gdy przyszło co do czego -- RP odesłała 3 najlepsze niszczyciele
    (w tym ORP Burza -- bliźniaka ORP Wicher) do GB w ostatnich dniach
    sierpnia i co się dało nieco później... ORP Wicher czy ORP Gryf
    itp. nie na wiele zdały się, idąc na dno 03 września...

> [...]

    > odpowiednia ustawa pozwala NBP nabywac obligacje,
    > ale czy nie ma zastrzezenia, ze oblikacji SP nie ?

    Nie wiem, ale jakie to ma znaczenie na tle niedawnych sporów
    o rozumienie Konstytucji, gdy obie strony (Zjednoczona Prawica
    kontra Totalna Opozycja) oskarżały się wzajemnie o łamanie Konstytucji...

    Gdy nasz Dobrodziej coś plątał o BSienkiewiczu -- LBalcerowicz
    wiedział, że PO usiłuje łamać prawo... Teraz nie słyszę
    ostrzeżeń LBalcerowicza...

    > Raczej - a co bedzie, jak wiekszosc stwierdzi, ze jest
    > ateistami i zadnego podatku koscielnego placic nie chce :-)

    IMO nie stwierdzi. Ja (choć to każdy wie) należę
    do Katolickiego Jednoosobowego Kościoła i w razie
    czego tak bym siebie określił oficjalnie. ;)

    > sanatoria zamkniete ... chyba.

    Zanim w Polsce było głośno o CoViD-19, ZUS zapowiedział mi,
    gdy przyniosłem doń wniosek, że przez co najmniej 2 miesiące
    nie będzie tego wniosku rozpatrywał...

    > Jak miales wpisana w karte, to nie powinno byc problemu.
    > Zadzwon.

    Co i gdzie miałem wpisane? Nie rzadziej niż raz do
    roku mam potwierdzać, że nie zaistniało zjawisko
    nadprzyrodzone (nie wyzdrowiałem z nieuleczalnej
    choroby) aby dostawać recepty...

    Desloratadyna kończy się mi, ale mam inne leki antyhistaminowe.
    Na Desloratadynę dostałem niedawno sporo recept -- i od alergologa,
    i od rodzinnego, ale niemal wszystkie te recepty przepadły z powodów
    tak sobie mnie obciążających.... ;)

    > Na to bym nie liczyl. Raczej na roboty w wojsku.

    Robotnicy w fabryce to raczej przeżytek...
    Nawet w Polsce -- choćby Mlekpol w Bydgoszczy...
    https://pomorska.pl/bydgoszcz-najnowoczesniejsza-w-e
    uropie-w-czym-w-produkcji-mleka-zdjecia-wideo/ar/642
    3998

    > Tylko jak zaczniesz liczyc co trzeba dziecku
    > zapewnic... to moze sie ograniczysz do jednego, dwoch ...

    > Produkty owszem, ale z samego opodatkowania
    > importu raczej nie da sie zyc :-)

    USA żyły kiedyś z cła?
    PIT to marny podatek już...

    > Grypy to jakos trudno sie doliczyc,

    Umieralność kilkupromilowa a zachorowalność?...
    od 10% do nawet 30%...

    > wypadki komunikacyjne tyle nie zabijaja,

    IMO C-19 paradoksalnie może ograniczyć liczbę zgonów
    poprzez ograniczenie liczby zgonów okołokomunikacyjnych...

    > ale 0.1% spoleczenstwa ... coz to jest.
    > Szczegolnie jak to jacys bezuzyteczni staruszkowie :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=8DUBWPzkS9Q
    Wg niego nie ma dekady bez zarazy...

    https://youtu.be/8DUBWPzkS9Q?t=813

    > Ale to jeden taki przypadek.

    Tzn.?

    > I to ponoc mialo powazny wplyw spoleczny - np
    > skonczyla sie panszczyzna w zachodniej Europie.

    IMO C-19 też wiele zmieni...

    > Przy obecnej smiertelnosci to nieistotny drobiazg.

    Tzn.?

    -=-

    Ja nadal nie wyzdrowiałem do końca.

    --